handdator

Visa fullständig version : övre bröst


Turbo
2003-06-02, 17:55
tjena

jag bara undrar hur f*n man ska träna för att få "bra" övre bröst. Jag kör sned bänkpress och sned hantelpress men jag tycker inte att det händer något, mer än brösten blir större och står ut :( så borde hjälpa med större övre bröst. Vilken lutning ska man ha på bänken? instruktören som jag hade för 6 mån sedan sa till mig att ha ca: 30 grader. men tycks inte hjälpa

Officer
2003-06-02, 18:08
Jag måste bara säga från egen erfarenhet och efter lite snack me "riktiga" tävlande bodybuilders, att på tok för många svankar mycket när dom kör snebänk! Vad fan svankar ni/vi för? Jag svankade också när jag körde snebänk för övre bröst, men har nu hittat den nya formulan för bättre övre bröst= svanka INTE! Ju mer du svankar desto mer "planbänk" blir det!
You do the math..

Turbo
2003-06-02, 18:27
tack för svaret ska försöka tänka på att inte svanka för mycket. Men har det inget med lutningen att göra oxå? typ var det tar?

z_bumbi
2003-06-02, 18:48
Turbo: Sätt dig på en stol med rak rygg (naturlig svank), kolla var dina bröstmuskler är och i vilken vinkel de har mot stolsryggen.
Sitt kvar på stolen och sen så svankar du kraftigt, observera återigen var bröstmusklerna är och vinkeln mot stolsryggen.

Här har du anledningen till att många som tränar lutande bänk men samtidigt svankar kraftigt (För att de antagligen lyfter mer vikt så.) missar själva meningen med att köra just den övningen.

Om du nu har gjort på detta sätt så har du ju i alla fall ett möjligt skäl till att det inte har gått så bra men det finns kanske fler.

Hur ser själva passet ut i sin helhet och hur går det med de andra övningarna ?

Turbo
2003-06-02, 19:04
tack jag ska tänka på "svankandet" det är tydligen viktigt, för jag står still i vanlig bänk oxå.

passet:

bröst :
bänkpress: 3-4 * 4-6 rep (varierar mellan denna och hantelpress ibland )

hantelpress: 3-4 * 4-8 rep (kör oftast denna numera.)

bänkpressmaskin (inte alltid jag kör denna): 3-4 * 4-6 rep

sned hantelpress (kör denna oftare än sned bänkpress): 3-4* 4-6 rep

ibland kör jag flyes i hissarna....

sedan mage....

z_bumbi
2003-06-02, 19:21
Turbo: Testa något annat ett tag om du står still i allt vad gäller bröstträning (om det nu bara är i bröstträningen det står still).
Vila mer mellan passen, variera repetionerna, byt ordning på övningarna, byt övningar och lek lite några pass osv osv.

Gred
2003-06-02, 19:29
om jag inte svankar så får jag ingen kontakt. Måste nästan prova att inte svanka och ändå leta kontakt.

Svankar jag däremot så nyper det till ordentligt i brösten vid snedbänk.

Turbo
2003-06-02, 19:46
z_bumbi: tack för hjälpen, jag prövar att leka lite med bröstträningen eller vila 1 vecka och sedan börja om på ny kula. Så får vi se hur det går

Jorgen
2003-06-02, 20:28
Testa att köra den sneda hantelpressen först i passet.

//jörgen

Pressarn
2003-06-02, 21:19
Lutningen ska väl vara så mycket att man nuddar det stället man vill träna när man är längst nere, övre bröst i detta fallet. Men det är sant, jag får ofta lite värk i övre bröst efter 10 tunga set snebänk men det händer ändå inte mycket där :(

AciDBL00D
2003-06-02, 21:27
Jag får bara ordentlig kontakt med övre bröst med lutande bänk. Kör strikt när jag kör det och det funkar

davve
2003-06-02, 21:30
tycker det är lätt att koppla in axlarna för mycket i lutande pressar(beror ju självklart på lutningen osv).

Arne Persson
2003-06-02, 23:25
Här lite jag har skrivit om rörelseutförandet av lutande bänkpress:

Lutande bänkpress med skivstång: Denna övning tränar främst den stora
bröstmuskelns övre och mellersta delar (M. pectoralis major pars
clavicularis et sternocostalis) denna övningen tränar den övre delen eftersom rörelsen här blir förutom en adduktionsrörelse (som i bänkpress), dessutom samtidigt en flexionrörelse i axelleden som speciellt engagerar pars clavicularis på M. p. major. Deltamuskelns främre delar samt dess
främre mellersta del (M. deltoideus pars clavicularis et acromialis) och
armens sträckarmuskler (M. triceps brachii) aktiveras även i denna övning. Den bygger, liksom vanlig bänkpress, även upp en mycket god stabilitet, koordination och smidighet i överkroppen.
Utförande: Se bänkpressen men med följande skillnader: Bänkens ryggstöd skall vara uppåtlutad i normalt c:a 30-35°. (Högre
lutning kan hos vissa ge för mycket effekt på axlarnas framsida istället
för bröstmusklerna). Fattningen skall vara betydligt smalare jmf med vanlig
bänkpress. Anledningen till detta är att bröstmusklerna (Spec. dess övre del) skall sträckas ut effektivare. Stången skall dessutom placeras högre upp på brösten än plan bänkpress. Lämpligast omedelbart under nyckelbenet (clavicula).
Armbågarna skall självfallet vara parallella med stången. Denna övning kan
naturligtvis även tränas i en smithmaskin.

Pressarn
2003-06-03, 09:58
Betydligt smalare fattning? Ska inte underarmarna alltid vara 90 grader mot stången när den nuddar bröstet? Blir lite onaturlig vinkel annars o då kan man väl skada sig? Men ska testa att sänka lutningen och ha stången högre upp mot nyckelbenet!

Arne Persson
2003-06-03, 11:24
Nackdelen med att hålla brett är att man riskerar ar ett sämre utsträck av bröstmuskeln. Triceps blir väl lite mer engagerad i övningen med den smalare fattningen. med smal fattning på mig själv = en tumlängd + 1-2 cm in på det räfflade på en Eleikostång. Man utgår mao från de två oräfflade fälten i mitten.

Grahn
2003-06-04, 07:40
Aha...får testa att köra den med smalare fattning då. :)

Turbo
2003-06-04, 21:27
körde övrebröst idag var det ända jag hann med ... jag svankade inte mycket och jag ändrade mitt grepp (avståndet). Men jag märkte inte mer för det men jag tog 15 kg mer än vanligt men kan bero på att jag alltid brukar köra rak bänkpress först...

vad kan det vara att jag inte känner ngt? körde sneda hantelpressar och sned bänkpress, finns det ngn annan övning?

MIGGE
2003-06-04, 22:05
pullovers e väl övre bröst

Arne Persson
2003-06-04, 22:10
Nej, men väl nedre.

Greenman
2003-06-04, 22:11
millitärpress med smal fattning tar en del på övre bröst...

turbo: varför kör du bara vanlig bänkpress om det är övre bröst du vill träna? bänkpress, hantelpress och bänkpressmaskin? Vore jag som dig skulle jag börja med övre bröst medans man är som starkast och sedan köra lite vanlig bänk som komplement.

MIGGE
2003-06-04, 22:22
Originally posted by Arne Persson
Nej, men väl nedre.

MIGGE
2003-06-04, 22:23
Originally posted by Arne Persson
Nej, men väl nedre.

ok, då vet jag!:thumbup:

Arne Persson
2003-06-05, 09:15
Ett litet tips för de som har svårt att "hitta" pecsen. Under uppressen så pressa ihop händerna statiskt så får du en bättre kontakt med bröstet. Obs! Rörelsen skall vara statisk dvs händerna skall ej röra sig mot mitten utan man håller ju emot med greppet.

AnderssoN
2003-06-05, 09:40
Jag förstår inte riktigt Arne...

Edit: nu föll tioöringen ned.

Grahn
2003-06-05, 09:45
Tycker iofs inte att just kontakten är spec viktig i basövningar. Kontakten kommer senare när man avslutar med lite isolation.

Att pressa ihop händerna kommer ju troligtvis att påverka styrkan negativt då såvitt jag vet man ska göra precis tvärtom för att bänka tungt......

Arne Persson
2003-06-05, 09:57
Exakt Grahn! Styrkan blir lidande, tipset är endast för de som "har omöjligt" att få kontakt. Jag bryr mig inte själv eftersom jag alltid själv får en våldsam pump i bröstet av såväl bänk som snedbänk.

Grahn
2003-06-05, 10:01
Okej Arne då är vi överrens! :)

Arne Persson
2003-06-05, 10:02
:thumbup:

Castro
2003-06-05, 10:27
Bra sagt, vikten är viktigast i basövningar (så länge man har ett korrekt utförande)! Så tycker iaf jag, då det ändå inte går att misslyckas med kontakten i dom.