Visa fullständig version : Näring innan träning viktigare än efter?
Minns att KG sa att näringen innan, säg gainer (vassle+socker) är det som stimulerar proteinsyntesen efter träningen. Det är den näringen musklerna använder för att bygga..
Då är ju frågan stämmer det?
Isåfall kan man ju köra gainer innan och ingenting efter, äka nån stor måtid cirka 1-2timmar efter träningen, bra för att dra ner på dagens totala kcal.
Scratch89
2008-05-19, 18:19
... eller skippa gainern och äta en stor måltid direkt efter.
... eller skippa gainern och äta en stor måltid direkt efter.
Så jag ska träna på helt tom mage efter en arbetsdag? Och ta med mig en stor måltid till gymmet? Vill ha svar på min fråga och inte tips från dig herr-jagbänkar50kg10reps. No offence.
Andreas Lelli
2008-05-19, 18:30
Förutsatt att du ätit frukost/lunch eller något så behöver du inte direkt äta något innan träning. (Man kan säkert träna med goda resultat på tom mage också men det kanske inte är att rekomendera?).
Logiskt skulle ju vara att det egentligen inte spelar någon större roll, så länge det finns näring som din kropp kan ta upp efter träningspasset så påbörjas återhämtningen, om näringen kom till magen innan eller efter träningen borde ha mindre betydelse egentligen. Men jag ska inte säga att jag är säker på något ;)
Eddie Vedder
2008-05-19, 18:31
Så jag ska träna på helt tom mage efter en arbetsdag? Och ta med mig en stor måltid till gymmet? Vill ha svar på min fråga och inte tips från dig herr-jagbänkar50kg10reps. No offence.
Det var ju mogen respons på ett bra svar. Jag tvivlar på att Scratch89 tog reda på hela din livshistoria innan han svarade så det kanske är lite mycket att begära att han ska veta från början att du har en hel lång arbetsdag innan och att det tar lång tid för dig att käka efter träningen.
Men visst kan du göra så som du säger. Det lär funka bra, eller att du tar gainern direkt efter. Halvar före och halva efter är också en variant.
Äter du en rejäl måltid till lunch och inte jättemånga timmar hinner passera innan passet lär inte den tomma magen göra någon skada, inte mer än att du eventuellt kan bli hämmad av ett upplevt sug efter mat.
Visst var det ett omoget svar men faktum kvarstår: Jag söker fakta och erfarenhet, inte gissningar. Vänligen..
King Grub
2008-05-19, 19:05
Då är ju frågan stämmer det?
Isåfall kan man ju köra gainer innan och ingenting efter, äka nån stor måtid cirka 1-2timmar efter träningen, bra för att dra ner på dagens totala kcal.
Ja, det stämmer.
Det är essentiella aminosyror i fri form som har större effekt på proteinsyntesen efter passet, vid intag före.
http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/281/2/E197
Vassle stimulerar proteinsyntesen lika väl vid intag före träning som efter träning, men mindre än EAA oavsett tillfälle.
http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/292/1/E71
Scratch89
2008-05-19, 19:20
Felåt, herr byggare. Jag läste dock i din första post att du skulle dra ner på kalorierna, och tyckte då att näringslöst socker kan vara en bra grej att dra ner på, om det ersätts med näringsrikare livsmedel som bröd eller potatis i samband med måltiden efter träningen. Jag återkommer när jag blivit Pez-grov.
Protein+kolhydrater före träningen är kanske det bästa.
Previously, we demonstrated that net amino acid uptake was greater when free essential amino acids plus carbohydrates were ingested before resistance exercise rather than following exercise. However, it is unclear if ingestion of whole proteins before exercise would stimulate a superior response compared with following exercise.
Thus the response of net muscle protein balance to timing of intact protein ingestion does not respond as does that of the combination of free amino acids and carbohydrate.
Källa: Am J Physiol Endocrinol Metab. 2007 Jan;292(1):E71-6. Epub 2006 Aug 8
We conclude that after resistance exercise, a mixture of whey protein, AA, and CHO stimulated muscle protein synthesis to a greater extent than isoenergetic CHO alone.
Källa:Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2004 Jun;14(3):255-71.
These results indicate that the response of net muscle protein synthesis to consumption of an EAC solution immediately before resistance exercise is greater than that when the solution is consumed after exercise, primarily because of an increase in muscle protein synthesis as a result of increased delivery of amino acids to the leg.
KÄlla: Am J Physiol Endocrinol Metab. 2001 Aug;281(2):E197-206
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.