handdator

Visa fullständig version : Facklitteratur


z_bumbi
2008-05-19, 15:57
Efter att ha läst lite inlägg i "vad läser du nu"-tråden så undrar jag vilken fackliteratur, inklusive kursliteratur, som ni rekommenderar att man ska kolla närmare på. Inom vissa områden har jag märkt att det är svårt att hitta rätt bland alla tusen böcker som finns, att leta igenom listorna över kursliteratur brukar vara ett lotteri även om man läser kursen osv.
Det spelar alltså ingen roll inom vilket område bara att just du tyckte boken var bra.

Titel

författare

Ämne

Svårighetsnivå (Högskolestegen med A t o m D eller nybörjare/avancerad)

Ev kort kommentar om man orkar.

jakke
2008-05-19, 16:09
Tillägg:
Skriv om du söker litteratur inom ett ämne, så kanske någon kan hjälpa dig/er

Edit: Bra förslag /z_bumbi

jontahontas
2008-05-19, 16:10
Titel; Rationality in Science, Religion and Everyday Life, A Critical Evalutation of Four Models of Rationality.

författare; Michael Stenmark

Ämne; Filosofi (kunskapsteori)

Svårighetsnivå (Högskolestegen med A t o m D eller nybörjare/avancerad): Doktorsavhandling


Kommentar; Den handlar om precis vad titeln säger. Begreppet rationalitet och hur det bör förstås. Mycket bra läsning om man är intresserad av filosofi.

Snafu
2008-05-19, 16:14
Det absolut lättaste sättet att veta vilken litteratur man bör läsa är att lyssna på vad läraren säger i sina föreläsningar. Jag gjorde missen de första två åren att läsa precis all jävla litteratur i stort sett - och det var ju jävligt onödigt. En av mina universitetsvänner pluggade i stort ett enbart föreläsningsanteckningar och brukade få precis lika hög poäng som mig.

Nu säger jag inte att du inte bör läsa kurslitteraturen, men du behöver inte läsa all litteratur. Samtidigt bör det sägas att man börjar lära sig vilken litteratur som är skit efter några år, men då är man ju oftast redan på väg ut från universitetet om man inte är en övervintrare. Nu är du iofs betydligt äldre än gemene nybörjarstudent (nog för att du nog har pluggat nåt år nu väl?) så du kanske lär dig snabbare vad som är skit och vad som inte är det.

Nu pratar jag från ett rent samhällsvetenskapligt perspektiv, dvs visavi kurslitteratur.

z_bumbi
2008-05-19, 16:16
Jag letar inte efter kursliteratur (även om man lär sig mer om man faktiskt läser den) utan man kan alltid hitta någon kul bok som antingen angränsar till det man läser eller inom ett nytt område.

Larsson85
2008-05-19, 16:31
Läser ni i er kurslitteratur? *screwy*

Har massor av kursböcker här som jag knappt orkat öppna, men dom ser fina ut i bokhyllan :hbang:

z_bumbi
2008-05-19, 17:21
Titel
FYSS
http://www.svenskidrottsmedicin.se/fyss/

Ämne
Sjukdomsprevention och fysisk aktivitet på recept.

Svårighetsnivå
Om man har lite koll på hur kroppen funkar så är det a-nivå.

Ev kort kommentar om man orkar.
Nästan oumbärlig om man jobbar med att träna människor.