handdator

Visa fullständig version : Kokosfett och dålig hy?


Mariie
2008-05-19, 12:19
Jag har under ca en månad haft uppehåll med kokosfett i kosten, och tror mig ha sett en skillnad i minskad acne/finnar/blemmor etc.

Nu har jag börjat använda kokosen igen, kanske en-två matskedar/dag, och har fått lite sämre hy. Undrar därför om man vet att det finns ngt samband (studie?) mellan intag av kokosfett (kallpressat) och finnar/dålig hy?

Jag vet (tror?) att intag av mättat fett kan öka acneproduktionen, men kokoks är ju lite i en klass för sig iom att det innehåller andra fettkedjor som därmed gör att det är mer lättsmält och förbränns lite snabbare än annat fett. I detta fallet jämför jag med rapsolja eftersom det var det jag ökade på med ist för kokosen under den månaden jag var utan.

abbe
2008-05-19, 12:25
Jag vågar sticka ut hakan och säga att det finns ganska säkert inget samband mellan kokosfettet (i alla fall i naturlig eller kokt form) och acne. Naturfolk har inga finnar och dom käkar kokosnötter varje dag. Skulle dom flytta till ett civiliserat samhälle så kommer finnarna precis som för oss andra.

Scratch89
2008-05-19, 13:19
Jag vågar sticka ut hakan och säga att det finns ganska säkert inget samband mellan kokosfettet (i alla fall i naturlig eller kokt form) och acne. Naturfolk har inga finnar och dom käkar kokosnötter varje dag. Skulle dom flytta till ett civiliserat samhälle så kommer finnarna precis som för oss andra.

Hur många personer ur naturbefolkningen känner du?

Knabb
2008-05-19, 13:24
Jag tror det kan vara lite fel att stirra sig blind på någon studie. Får du mer finnar av att äta något är det ju så oavsett vad en studie säger, en studie svarar mer generellt vad som kan tänkas gälla och inte individuellt på vad som händer med din hy. Vet själv att jag hade problem med finnar av mjölk (har det än idag) vilket jag råkade upptäcka i tidiga tonåren, sen hörde jag talas om någon studie som sa att det inte fanns samband mellan acne och mjölk och korkad som jag var började jag dricka mjölk igen, vilket ledde till att jag fick gå omkring med finnar i ett antal år innan jag blev lite klokare.

abbe
2008-05-19, 13:34
Hur många personer ur naturbefolkningen känner du?
Jag känner en del och har träffat många.

Koloftw
2008-05-19, 13:45
Kan du hälsa?

abbe
2008-05-19, 13:50
Kan du hälsa?
Frågan är väl snarare om du kan hålla dig till ämnet?

Klein
2008-05-19, 14:15
Jag har under ca en månad haft uppehåll med kokosfett i kosten, och tror mig ha sett en skillnad i minskad acne/finnar/blemmor etc.

Nu har jag börjat använda kokosen igen, kanske en-två matskedar/dag, och har fått lite sämre hy. Undrar därför om man vet att det finns ngt samband (studie?) mellan intag av kokosfett (kallpressat) och finnar/dålig hy?

Jag vet (tror?) att intag av mättat fett kan öka acneproduktionen, men kokoks är ju lite i en klass för sig iom att det innehåller andra fettkedjor som därmed gör att det är mer lättsmält och förbränns lite snabbare än annat fett. I detta fallet jämför jag med rapsolja eftersom det var det jag ökade på med ist för kokosen under den månaden jag var utan.

Det är ganska luddigt att säga "kokosfett". Vilken specifik produkt är det du använder?

Cohen
2008-05-19, 21:27
Instämmer lite med ovanstående post. Hur utesluter man kokosfett i kosten sådär rakt av? Är ju knappast något man brukar bre på smörgåsen direkt.

Mariie
2008-05-20, 12:41
Jag använder kallpressat kokosfett från hälsokosten. Smakar och doftar lite kokos(gott!)
Man kan bre det på smörgås om man vill, men jag har det till mat.
Så himla gott till majskycklingfiléer t.ex. Eller berika t.ex kokt quinoa med en klick.

Hursomhelst, det finns alltså inga studier då tydligen på att ett intag av mättat fett (speciellt kokosfett då) kan påverka hyn negativt?

Juliette
2008-05-20, 15:33
Jag tyckte att min hy blev bättre när jag började äta mer kokosfett. Men som nån annan skrev, allt är individuellt och märker du att du får sämre hy så kanske du reagerar så på kokosfett, iallafall just nu. Är det inget annat i kosten eller runtomkring som är annorlunda (stress etc) när du har haft uppehåll, som den dåliga hyn kan bero på?

Klein
2008-05-20, 15:47
Jag använder kallpressat kokosfett från hälsokosten. Smakar och doftar lite kokos(gott!)
Man kan bre det på smörgås om man vill, men jag har det till mat.
Så himla gott till majskycklingfiléer t.ex. Eller berika t.ex kokt quinoa med en klick.

Hursomhelst, det finns alltså inga studier då tydligen på att ett intag av mättat fett (speciellt kokosfett då) kan påverka hyn negativt?

Ditt intag av kokosfett kanske sammanfaller med ökat intag av något annat livsmedel eller flera andra livsmedel?

Man kan med största bestämdhet *inte* bli kvitt sin acne genom att ändra nåt enskilt livsmedel, förutsatt att man har en relativt modern/normal/varierad kost. Hela kosten måste ses över.

Mariie
2008-05-20, 21:51
Nope, jag har inte ändrat ngt annat i kosten eller livsstil(som jag kan se iaf.)
Nu sa jag inte heller att jag blev kvitt mina finnar för att jag slutade med kokosfettet, men dom minskade, för att nu med kokos igen ha ökat.

Juliette: intressant att du märkt det motsatta, men som du sa så är ju alla unika, mer eller mindre.
Får man fråga hur lång tid det tog innan effekten visades, och hur mkt du äter/dag?

Trance
2008-05-20, 22:20
Vad jag vet så finns det inte tillräcklig kunskap om kostens roll och mekanismer när det gäller acne för att kunna ge några klara råd. Även om man kan ha sett en koppling mellan vissa mjölkprodukter och acne så vet man inte mer och inget är klarlagt.

Rådet bör vara att experimentera själv och se vad för kost, stressnivå etc. som fungerar bäst. Är det större problem så bör man söka sjukvård.

Sverker
2008-05-21, 06:02
Jag kan alldeles för lite här men visst, kosten påverkar vilka fettsyor som återfinns i fettet PÅ huden, sebum.
Kokos innehåller ett antal mellanlång fettsyor som säkert kan utsöndras i fettlagret PÅ huden.
Hur dessa fettsyor sedan bryts ned av bakterier och hur de täpper igen porerna i huden kan jag ingenting om...men jag antar att fettet klart spelar en roll.