handdator

Visa fullständig version : Nine Inch Nails nya skiva - Gratis


PowPow
2008-05-19, 12:17
Har vi några NIN-fans här? I så fall lär ni ju inte ha missat detta. Ganska intressant, imo.

"... as a thank you to our fans for your continued support, we are giving away the new nine inch nails album one hundred percent free, exclusively via nin.com.

the music is available in a variety of formats including high-quality MP3, FLAC or M4A lossless at CD quality and even higher-than-CD quality 24/96 WAVE. your link will include all options - all free. all downloads include a PDF with artwork and credits."

Läs mer här (och länk till nedladdningsstället):
http://hogtalaren.blogspot.com/2008/05/nin-slpper-gratis-skiva-ther-slip.html

Direktlänk till officiella sidan här:
http://nin.com/

---------------

Vad tycker ni om själva grejen? Borde fler artister agera såhär?

Syndicate
2008-05-19, 12:35
Oj så generöst!

Detta bidrar nog till att fler folk hör deras musik; folk gillar det som är gratis och en del tankar säkert hem bara just därför. Och då kan folk som annars inte skulle ha hört dessa låtar få upp öronen för dom och så får NIN in pengar genom att fler vill gå på deras konserter.

Folk laddar ju hem oavsett. Jag känner typ ingen som köper skivor nu för tiden.

Jag tror fler artister kommer ta efter och göra detsamma. En helt ok idé imo

vesterberg
2008-05-19, 12:37
det sket sig ju för Radiohead iaf, får väl se om NIN lyckas bättre.

PowPow
2008-05-19, 12:40
det sket sig ju för Radiohead iaf, får väl se om NIN lyckas bättre.

Det gjorde det väl ändå inte?
Det var ett helt annat koncepet, för det första. Och det verkar ju gå hur bra som helst för radiohead.

Bara för att man inte tjänar pengar på försäljningen av en skiva så har det väl inte skitit sig?

pervan
2008-05-19, 12:44
sup oldies!

DanielF
2008-05-19, 12:48
Kan man ha en vinstdrivande (nåja, i vissa fall) modell för att dela ut gratistidningar så kan man ta fram en modell för gratis utdelning av musik också. Bara det finns en vilja att göra det.

vesterberg
2008-05-19, 13:08
Bara för att man inte tjänar pengar på försäljningen av en skiva så har det väl inte skitit sig?musiken är i deras fall deras jobb och levebröd, tjänar man då inte pengar på en skiva ser jag det lite som ett misslyckande. blir ju som att jobba gratis.

shut teh face
2008-05-19, 13:12
Snack!

Jag kan utan problem föreställa mig stora band som ger ut sina skivor helt gratis på nätet. De kan få tillräckligt med pengar ifrån konserter.

Konserter har ju dessutom varit det som verkligen betalar sig också. Om man inte heter Metallica och säljer skivor som en skålad polack.

MasterChief
2008-05-19, 13:12
musiken är i deras fall deras jobb och levebröd, tjänar man då inte pengar på en skiva ser jag det lite som ett misslyckande. blir ju som att jobba gratis.

Du missar ju poängen med ungefär 1000 ljusår.

PowPow
2008-05-19, 13:14
musiken är i deras fall deras jobb och levebröd, tjänar man då inte pengar på en skiva ser jag det lite som ett misslyckande. blir ju som att jobba gratis.

Men målet är kanske inte att tjäna pengar, utan att nå ut med sin musik. Många artister brukar ju försöka förmedla att det är så; skivbolagen vill tjäna pengar, vi vill bara göra musik. Sen kan man såklart ställa sig frågande till om det bara är en imagegrej - i alla fall i vissa fall.

Dessutom tror jag, som DanielF, att en akt kan gå plus även om de inte går plus just genom skivförsäljning. En butik går ju inte plus av att ge butiken en ansiktslyftning. Eller?

MasterChief
2008-05-19, 13:18
Förut var skilvföräljningen viktig för många band. Men i och med sämre intäkter så lever de mer på turnéer. Problemet är att den marknaden är ganska mättat och många små band har det svårt att gå runt. Däremot kommer de stora banden som NIN, Maiden osv alltid kunna leva enbart på konsertintäkterna.

Tabbe
2008-05-19, 14:03
Orka fylla i email addresen så bra är dom inte :D

Mazr
2008-05-19, 14:49
Redan tankat. Relativt bra album, men fan, Reznor är på nån produktiv snetripp just nu känns det som. Han bara spottar ut sig nya album, Year zero var grym, Ghost var skum som fan och The Slip hade lite "With teeth" över sig.

I överlag så älskar jag dessa skivor, men jag är orolig han han snart tappar den lilla speciella känslan som genomströmmar samtliga skivor som han har gjort. Att det snart bli lite för mycket helt enkelt. Men egentligen behöver jag nog inte oroa mig. Det är ändå Trent Reznor vi snackar om :D

Vinter
2008-05-19, 14:57
Trent Reznor for president 2008.

heltborta_
2008-05-19, 15:18
Musik, Film och precis allt annat har varit gratis länge ? På ett mindre lagligt sätt kanske, men vi bor i sverige (woopi)

MasterChief
2008-05-19, 15:34
Musik, Film och precis allt annat har varit gratis länge ? På ett mindre lagligt sätt kanske, men vi bor i sverige (woopi)

Jo, det är nog alla här medvetna om. Men det är fascinerande när fildelningen blir sanktionerad av bandet. Det roliga är också att de är kvalitetsmedvetna och väljer att även släppa i FLAC osv.

ManuelIT
2008-05-19, 16:52
det sket sig ju för Radiohead iaf, får väl se om NIN lyckas bättre.

Hur menar du?

Av det jag har läst, så drog tydligen Radiohead in mkt mer pengar än tidigare skivsläpp. Band som RH och NIN har sånna hardcore fans som pungar ut för att supporta sina messias. Iofs. så tror jag den försäljningen gick så bra pga. att det var väldigt nytt samt att det var ett stort finger mot skivbolagen, som emo's gärna står bakom. Men frågan är om detta sätt kommer att fungera lika effektivt i framtiden.

förövrigt tycker jag att det har gått utåt för NIN ända sen the fragile, när han började nyktra till. Year Zero var väl ända plattan jag tyckte var OK helt igenom, men with teeth var sugig, Ghosts hade väl ett par sköna låtar, men seriöst, någon som kommer komma ihåg den om ett par månader? Nah, *gäsp*.

Och The Slip gillar jag inte alls. Trent har blivit så jävla urvattnad. Visst, all respekt för hans tillvägasätt att släppa det, det är modigt, han är en förebild... etc. osv. blablabla. Men musiken då? När man läser recensioner och folks åsikter om albumet så handlar det i stort sett om HUR han har släppt albumet och vilken hjälte han är för det, men om inte musiken är bra så spelar det liksom inte roll hur mkt eller lite han tar betalt för det.

Nej, tråkigt nog så är Trents tid förbi. Det håller liksom inte att sjunga om hur mkt livet suger när man är en gammal gubbe på 40 bast som har oändligt med pengar och brudar.

PowPow
2008-05-19, 19:38
Jo, det är nog alla här medvetna om. Men det är fascinerande när fildelningen blir sanktionerad av bandet. Det roliga är också att de är kvalitetsmedvetna och väljer att även släppa i FLAC osv.

Det var nog det jag gillade mest med hela grejen. De gjorde likadant med sitt förra skivsläpp (som då kostade 5 dollar iofs). Men just att flac börjar användas är ju dunderhärligt. Och denna gång även 24/96 WAVE, vilket ju är än bättre för många :)

Jag har väntat länge på att de stora aktörerna ska bege sig ut utanför mp3/wma-formatens ramar. Tänk flac eller liknande i itunesstore, amazon m.m. Det väntar jag på.