handdator

Visa fullständig version : Gammal mjölk - paketen bångnar


C.E.J.
2008-05-19, 00:55
Har två mjölkpaket som står framme, gick ut 9:e maj. De har börjat bångna märker jag, varför då? Är det samma gas som produceras i laktosinterolenta personers magar?

Sverker
2008-05-19, 06:08
Ungefär, JA.

Det har bildats en del koldioxid men även ett stort antal andra illaluktande ämnen. Nedbrytningsprodukter av aminosyror luktar illa. Det är därför vissa heter kadaverin och putrecin:D

maRRtin
2008-05-19, 11:26
Colibakterier är duktiga på att bilda vätgas.

Durre
2008-05-19, 11:43
Tror en 3 månaders gammal juiceförpackning exploderade hos mig :)

Sverker
2008-05-19, 17:09
Colibakterier är duktiga på att bilda vätgas.

Hur tät är svetsen på ett mjölkpaket ? Kan inte vätgasen krypa ut där !


Hur som helst så brast det i CCPn där. Colibakterier ska lämna in i pastören.

C.E.J.
2008-05-19, 18:34
Tror en 3 månaders gammal juiceförpackning exploderade hos mig :)

Tror jag förflyttar experimentet till diskhon då :D

maRRtin
2008-05-19, 21:46
Hur tät är svetsen på ett mjölkpaket ? Kan inte vätgasen krypa ut där !


Hur som helst så brast det i CCPn där. Colibakterier ska lämna in i pastören.
Bra fråga, som jag inte kan svara på. :D
De största problemen med vätgasbildande coli har man egentligen i ost. Då dom blåser upp osten som ballonger om man har colibakterier i, därför tillsätter man ibland nitrat till ostmjölken. Så kan colibakterien ta sitt syre därifrån istället och undvika att bilda vätgas.

Visst dukar colibakterien under i pastören (därför den används som indikatorbakterie för efterinfektion av produkter men det vet du ju allt om). Men den helt klart största orsaken till att "vanlig" mjölk blir dålig är på grund av någon form av efterinfektion, typiskt någonstans mellan bufferttank och färdig förpackning. Mest på grund av att deras generationstid är så pass mycket kortare (6½ timmar) vid 5 grader än de psykrotrofa termoresistenta arterna (25 timmar).

Chris-Dawg
2008-05-20, 08:01
Jag har märkt att vissa mjölkpaket bågnar redan i affären och smakar helt ok.