handdator

Visa fullständig version : Hur ser erat magstyrkeschema ut?


Klock
2008-05-18, 20:43
Hur mycket, vilka dagar, hur länge osv, tränar ni magstyrke? Behöver tips för uppbyggande magstyrke då jag tror att jag belastar musklerna för lite.

Emil_Larsson
2008-05-18, 20:45
Cablecrunches 6 set 7-8 reps/ vecka.

Whistler
2008-05-18, 21:03
Ingår en övning med 2x20-25 repetitioner i mina helkroppspass som jag kör tre gånger per vecka.

Det höga antalet repetitioner är mest för att jag inte hittar övningar där jag kan lasta så tungt att jag kan köra lågreps. Förslag mottages tacksamt. :)

Smml
2008-05-18, 21:09
Knäböj och marklyft utan bälte.

aggression
2008-05-18, 21:12
Lutande crunches med 15kgs vikt på magen 3x10-12 kör jag 1 gång i veckan. Det är min enda "rena" magövning och den tycker jag räcker för mig.

Animalistic
2008-05-18, 21:12
crunches med 10kg bakom nacke, tungt som FAN!
prova den whistler och se om du kan reppa högt :D

Ganymedes
2008-05-18, 21:15
Kör magmaskin 4 set x 10 reps och crunches med vikt 3 set x 15 reps. En gång i veckan. That's all. Om man inte räknar med knäböjen, det tar på magen också antar jag.

Dreas
2008-05-18, 21:25
3 övningar på 3 set var 6-12 reps. Det kör jag varje vecka.

Musselbank
2008-05-18, 21:46
Jag ska börja med vanliga crunches tror jag, utöver kabeldito & situps. Jag vet inte hur jag ska fördela över passen. Antagligen får det bli vanliga crunches på bänkdagen och alternerande kabelcrunches+situps på böjdagen. Om jag orkar :whipped: .

Danny Devito
2008-05-18, 21:48
Ingår en övning med 2x20-25 repetitioner i mina helkroppspass som jag kör tre gånger per vecka.

Det höga antalet repetitioner är mest för att jag inte hittar övningar där jag kan lasta så tungt att jag kan köra lågreps. Förslag mottages tacksamt. :)

Sit-ups med viktplattor bakom huvudet eller på magen.

Liggande sit-ups med rep i cable funkar också bra om man vill köra tungt:

8VesfrLQ394

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=112376&highlight=bubbe+p%E5+forumet+som+k%F6r

L-Sami
2008-05-18, 21:52
8 set i veckan oftast crunches i kabelmaskin + bålstabilitetsträning.

Wao
2008-05-18, 21:55
På benpasset (pass1) kör jag CC crunchen som Danny Devito länkade till 10x3 samt snecrunch 10x3. På bröstpasset (pass3) kör jag samma CC crunch och benlyft 10x3.

jwzrd
2008-05-18, 22:34
Fetknoppens magövning oftast eftersom den ger mig mest. Det är en vansinnigt bra övning som enklast beskrivs som side bends, men man hänger på sidan ut från en bänk genom att luta sig mot ena armbågen med underarm och sen växelvis höja och sänka höften. Förutom den kör jag crunches där jag blåser ut luften helt till toppläget och "jobbar" med magmusklerna precis som man gör i alla andra övningar snarare än att bara ligga och försöka jucka munnen till picken som annars är kutym för crunches (gärna i kombination med saker som: aber lol, jag orkar 400 situps - jag är för stark :/).

Magen tränas två gånger i veckan. Fetknoppens magövning blir alltid 3x10; crunches brukar bli typ: 25, 20, 15, 15, 15 reps.

Whistler
2008-05-18, 22:52
Sit-ups med viktplattor bakom huvudet eller på magen.

Liggande sit-ups med rep i cable funkar också bra om man vill köra tungt:

8VesfrLQ394

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=112376&highlight=bubbe+p%E5+forumet+som+k%F6r

Will try! Ser mycket trevlig ut! :)

Crunches med vikt bakom nacken är inget för mig, jag Tycker mest det är jobbigt för nacken och armarna att hålla vikten, kan inte alls koncentrera mig på magen. Har jag viktplattorna på bröstet hindras jag i rörelsen, plattorna är helt enkelt ivägen.

Andreas Lelli
2008-05-18, 22:58
Ska man gå upp så där långt i magövningar (Som på filmen). Jag vet inte så mycket gällande just det men man blir då och då tillsagd av folk på gymmet om att man kopplar in höftböjarmuskeln för mycket och så.

Jag personligen kör lite på det sättet ändå då jag får känslan av att jag kan belasta muskeln mer då, men hur är det egentligen? :)

Musselbank
2008-05-18, 23:03
Situps ser ut så, crunches inte. :)

Troll
2008-05-19, 00:18
Ska man gå upp så där långt i magövningar (Som på filmen). Jag vet inte så mycket gällande just det men man blir då och då tillsagd av folk på gymmet om att man kopplar in höftböjarmuskeln för mycket och så.

Jag personligen kör lite på det sättet ändå då jag får känslan av att jag kan belasta muskeln mer då, men hur är det egentligen? :)


Personligen kör jag inte situps av den anledningen att höftböjarna gör jobbet istället för magen på mig. (80% av rörelsen vilar magen)

Jag kör crunches i olika former, cablecrunches är riktigt fin! :thumbup:

Provade i och för sig Roman chair situps med 10kg bakom nacken häromdan vilket tog bra men tog bäst när man är rakt ut i luften och precis när man börjar rulla upp sen tar höftböjarna över.

Även Gravity boot situps tar riktigt fint men där blir hela rörelsen mer rullande precis som en crunch, så namnet kanske skulle ses över?.

En annan grym övning är ab wheel med utrullning från stående!! :hbang:

polle
2008-05-19, 00:44
Liggande situps med rep i CC - 8-12 reps
Utrullningar med skivstång - 5-8 reps
Benlyft 10-15 reps

x 3 (ingen vila mellan övningarna)

Hoppar nåt set utrullningar om axlarna känns slitna.

Danny Devito
2008-05-19, 00:58
Ska man gå upp så där långt i magövningar (Som på filmen). Jag vet inte så mycket gällande just det men man blir då och då tillsagd av folk på gymmet om att man kopplar in höftböjarmuskeln för mycket och så.

Jag personligen kör lite på det sättet ändå då jag får känslan av att jag kan belasta muskeln mer då, men hur är det egentligen? :)

Det är inte negativt att koppla in höftböjarmuskeln i mag-träning. Tvärtom.

Arf Pingvin
2008-05-19, 05:37
Utrullningar från knäna med stång och fetknoppens magövning. 5-8 reps, 3-5 set, 2/3 pass i veckan ungefär. Ibland gör jag bara den ena och kör den andra nästa pass.

burtan
2008-05-19, 06:35
Så här kör jag:

Mage 3 gånger i veckan, Pass1: 5x10 (Tungt). (tex Tis).
Pass2: 3x10 Sneda magmusklerna. (tex Tor).
Pass3: 3x10 (Tungt). (tex Sön).
Minst 1 dags vila mellan passen.
Kör mage sist i passet.

Jag kör även 1 pass knäböj utan bälte i veckan. Då kör jag på ca: 50% av mitt max.

Mvh Andreas.

Scratch89
2008-05-19, 06:57
Jag försöker att ha en så liten vinkel som möjligt i knäleden, då jag upplever det som att höftböjarna inte aktiveras lika mycket då.

Ame
2008-05-19, 09:01
Fällknivar med viktskiva har blivit min nya favoritöving för magen. Det känns som att den tar bra på magen och den är rolig att göra :)

Andreas Lelli
2008-05-19, 10:04
Ok så höftböjarn är alltså inget man direkt bör undvika då man tränar magen :)
Tack för svar! :D

Sheogorath
2008-05-19, 10:05
.
3 x Ab-wheel (20-30)
3 x Situps med vikt * (20-30)
2 x Crunches i maskin (20-30)


* "Situps" är crunches med raka/lätt böjda ben som fasthakade t.ex. under ribbstol. Jag försöker så långt som möjligt arbeta fr.f.a. jobba med magmusklerna, men fortsätter med höftböjarna när magen failar. På så sätt får jag ytterligare isometrisk träning av magmuskulaturen i några repetitioner, samtidigt som jag kan jobba dynamiskt med magen i den negativa fasen. Dessutom får jag starka höftböjare av den.

Jag lämnar Kollo nu för den här gången! Ses till sommaren.

.

schabo-labo
2008-05-19, 14:14
Ska man gå upp så där långt i magövningar (Som på filmen). Jag vet inte så mycket gällande just det men man blir då och då tillsagd av folk på gymmet om att man kopplar in höftböjarmuskeln för mycket och så.

Jag personligen kör lite på det sättet ändå då jag får känslan av att jag kan belasta muskeln mer då, men hur är det egentligen? :)Håller med dig om att det "känns" mer. Visst det är inget fel att träna höftböjarmuskeln, om det är den du ämnar träna. Om du ämnar träna de synliga ytliga magmusklerna så bör du inte låsa fast bena nånstans utan köra hederliga crunches.
Min kiropraktor rekommenderade mig att inte låsa fast fötterna när jag tränar magen. Detta pga jag skulle komma till rätta med mitt ryggproblem, jag har allstå stor svank och för stark rygg jämfört med magen. Han sa till mig att göra 20 reps dessutom.
Ok så höftböjarn är alltså inget man direkt bör undvika då man tränar magen :)
Tack för svar! :DStark höftböjare är a och o om du ska vara stark i magen vid knäböj och liknadnde övningar, har jag fattat det som :).

LoTiX
2008-05-19, 23:17
Provade att rulla fram och tillbaka med en skivstång med knäna i marken idag (i brist på ett hjul att rulla). Jobbigt som in i helvete men det var armar och axlar jag blev trött i först. Ska fortsätta och se hur det utvecklar sig.

Guddi
2008-05-20, 10:57
Ska man gå upp så där långt i magövningar (Som på filmen). Jag vet inte så mycket gällande just det men man blir då och då tillsagd av folk på gymmet om att man kopplar in höftböjarmuskeln för mycket och så. Du kopplar in höftböjarn en hel del ja. Men det är så kroppen fungerar och det finns ingen orsak till att försöka ta bort höftböjarn ur rörelsen. Man kan få ont i nedre delen av ryggen av att göra övningen för mycket eller om man är svag till en början. Om det händer så får man byta ut övningen.

Om du vill träna magen och inte använda dig så mycket av höftböjarna så är hjulet, dragon flags eller liknande bättre alternativ.

Mr. Moose
2008-05-20, 12:10
Så här kör jag:

Mage 3 gånger i veckan, Pass1: 5x10 (Tungt). (tex Tis).
Pass2: 3x10 Sneda magmusklerna. (tex Tor).
Pass3: 3x10 (Tungt). (tex Sön).
Minst 1 dags vila mellan passen.
Kör mage sist i passet.

Jag kör även 1 pass knäböj utan bälte i veckan. Då kör jag på ca: 50% av mitt max.

Mvh Andreas.

Kör du ett tungt benpass också? Varför bara 50% på benpasset ovan?

IMHO, kan du göra 10 reps kör du inte tungt, 5 reppare kan man kalla tungt, (oavsett vad för belastning man använder.)

Nitrometan
2008-05-20, 12:57
Har jag viktplattorna på bröstet hindras jag i rörelsen, plattorna är helt enkelt ivägen.
Ställ dem på högkant kanske?

burtan
2008-05-20, 13:35
Kör du ett tungt benpass också? Varför bara 50% på benpasset ovan?

IMHO, kan du göra 10 reps kör du inte tungt, 5 reppare kan man kalla tungt, (oavsett vad för belastning man använder.)

Jag kör 1 lätt pass och 1 tungt.
Varför jag kör på 50% av max på det lätta beror dels på att jag kör utan bälte + att det lätta klassas som ett återhämtningspass. Båda passen kör jag 5 reppare på och med varierande set mängd.

Vikt och set mängd varieras vecka till vecka i 3 veckors perioder. Sen börjas det om.

Mvh Andreas.

Gädda
2008-05-20, 20:41
1 set dragonflags (max, oerhört tung övning) för att bli trött, följt av 1 set benlyft, detta upprepas tre gånger och körs varannat pass.

Mr. Moose
2008-05-21, 05:28
Jag kör 1 lätt pass och 1 tungt.
Varför jag kör på 50% av max på det lätta beror dels på att jag kör utan bälte + att det lätta klassas som ett återhämtningspass. Båda passen kör jag 5 reppare på och med varierande set mängd.

Vikt och set mängd varieras vecka till vecka i 3 veckors perioder. Sen börjas det om.

Mvh Andreas.

OK, that make's more sense.

Tyckte att 50% var lite för lite om det bara var pga att du körde utan bälte.

burtan
2008-05-21, 08:54
Ja, det hade varit på tok för lite.
Det lätta passet bidrar lite till teknikförbättring också. För min del är det i alla fall svårt att bana in rätt teknik med för mycket vikt på stången.
Sen kan man ju köra lite tyngre än 50% men jag har även ett marklyfts pass mellan de båda knäböjs passen och då känner jag att det inte skulle gå med 3 tunga pass för benen.

Mvh Andreas.