handdator

Visa fullständig version : Zlatan Ibrahimovic, vilken kille.


Clarkolofsson
2008-05-18, 18:11
Hyllningstråd till sveriges kanske bästa spelare genom tiderna.
Kommer in efter att ha varit skadad i över en månad, börjat träna först denna vecka, och SPRUTAR in 2 mål -> Inter säkerställer i sista omgången Scudetton.

Gratts

tobbo
2008-05-18, 18:15
Zlatan är küng

plexmar
2008-05-18, 18:48
När han gör något bra så är det alltid ''svensken'' som gjort något bra i media. Gör han något mindre bra så är det ''Zlatan'' som gjort något mindre bra i media.

aron
2008-05-18, 18:51
Det Zlatan lyckas med är ju helt otroligt. Nu är det ingen tvekan längre, finns ingen som ens kan konkurera med Zlatan som Sveriges genom tidernas bästa fotbollsspelare.

Att han inte har svenskt ursprung spelar inte så stor roll för mig.

Exhale_
2008-05-18, 18:53
Zlatan är kung och troligtvis en av världens topp 20 bästa spelare hittills under 2000-talet.

x_776
2008-05-18, 19:07
han är ju bland europas bästa tycker jag får ¤¤¤¤¤ ( 5 ) stjärnor av mig utav 5

tano
2008-05-18, 19:37
Det Zlatan lyckas med är ju helt otroligt. Nu är det ingen tvekan längre, finns ingen som ens kan konkurera med Zlatan som Sveriges genom tidernas bästa fotbollsspelare.

Att han inte har svenskt ursprung spelar inte så stor roll för mig.

Zlatan är grym. Förstår inte vad ni snackar om, är man svensk medborgare är man det. Han har ju vuxit upp här!
Det är ju också så att 12-16% av sveriges befolkning har utländsk härkomst, och alla dem är svenskar också!

plexmar
2008-05-18, 19:52
Zlatan är grym. Förstår inte vad ni snackar om, är man svensk medborgare är man det. Han har ju vuxit upp här!
Det är ju också så att 12-16% av sveriges befolkning har utländsk härkomst, och alla dem är svenskar också!

Det håller jag med om. Jag menade bara att så fort Zlatan gör något bra så hyllas han som svensken i diverse medier. När han gör något mindre bra så har medierna inte samma tendens till att använda ordet ''svensken'' utan föredrar istället att kalla honom efter sitt namn, alltså Zlatan eller Ibrahimovic.

Tricklev
2008-05-18, 19:53
Japp, detta besannar bara våra fördommar att fotbollsintresserade är idioter, Zlatan är så svensk han vill kalla sig, oavsett hur många mål han gör i en match.

ASroma83
2008-05-18, 21:28
Japp, detta besannar bara våra fördommar att fotbollsintresserade är idioter, Zlatan är så svensk han vill kalla sig, oavsett hur många mål han gör i en match.

Det stavas fördomar.

Tricklev
2008-05-18, 21:30
Fasen, en felstavning, mitt liv kan nog inte bli mycket sämre nu, inte nog med att jag stavar fel till fördomar, jag är född i ett U-land som Sverige där vi inte ens kan ordentlig fotboll. Vad jag skulle ge för att vara född i framgångsrika Brasilien.

ASroma83
2008-05-18, 21:36
Fasen, en felstavning, mitt liv kan nog inte bli mycket sämre nu, inte nog med att jag stavar fel till fördomar, jag är född i ett U-land som Sverige där vi inte ens kan ordentlig fotboll. Vad jag skulle ge för att vara född i framgångsrika Brasilien.

Du stavade inte bara fel till fördomar. Du skrev ett idiotiskt inlägg också. Så ja, ditt liv kan bli sämre.

egge
2008-05-18, 21:38
Snart kommer 747 in och dissar er alla. Vänta bara.


OnT: Zlatan är grym. Han behövs i EM oavsett om han gör mål eller ej.

-Niklas-
2008-05-18, 21:52
Alltid gillat zlatan :) Någon som vet varför sporten inte visade målen han gjorde? Saknar de rättigheter till de? :\

Exhale_
2008-05-18, 21:53
Alltid gillat zlatan :) Någon som vet varför sporten inte visade målen han gjorde? Saknar de rättigheter till de? :\

TV4 har inte rättigheter att visa Parmas hemmamatcher. Samma kanske gäller andra nyhetskanaler också.

-Niklas-
2008-05-18, 22:07
TV4 har inte rättigheter att visa Parmas hemmamatcher. Samma kanske gäller andra nyhetskanaler också.

ah okey.

NiXPhoenix
2008-05-18, 22:09
Zlatan är grym. Förstår inte vad ni snackar om, är man svensk medborgare är man det. Han har ju vuxit upp här!
Det är ju också så att 12-16% av sveriges befolkning har utländsk härkomst, och alla dem är svenskar också!



Nej.

Skillnad på svensk medborgare och svensk.

NiXPhoenix
2008-05-18, 22:10
Det håller jag med om. Jag menade bara att så fort Zlatan gör något bra så hyllas han som svensken i diverse medier. När han gör något mindre bra så har medierna inte samma tendens till att använda ordet ''svensken'' utan föredrar istället att kalla honom efter sitt namn, alltså Zlatan eller Ibrahimovic.


Har du några belägg för detta eller är det mest vad du själv fått för dig?
Jag intresserar mig inte mycket för sport, men i tidningen jag läser så brukar det stå Zlatan.

Exhale_
2008-05-18, 22:10
Nej.

Skillnad på svensk medborgare och svensk.

I grund och botten är vi alla från någon annan del av jorden än Sverige.
Det finns skillnader mellan svensk medborgare och svensk men vem bryr sig liksom?

PowPow
2008-05-18, 22:31
I grund och botten är vi alla från någon annan del av jorden än Sverige.
Det finns skillnader mellan svensk medborgare och svensk men vem bryr sig liksom?

Om jag inte missminner mig så sympatiserar NixPhoenix med Sverigedemokraterna, och de brukar ha en fetisch för att utnämna vem som är svensk och vem som inte är svensk. Kriterierna varierar från gång till gång och lite beroende på dagsform, lynne och grad av bitterhet, men återkommande är en självutnämnd roll som domare i frågan.

L-Sami
2008-05-18, 22:31
Han är en underhållande fotbollsspelare att kolla på.

Man and Machine
2008-05-18, 22:34
TV4 har inte rättigheter att visa Parmas hemmamatcher. Samma kanske gäller andra nyhetskanaler också.
Sportspegeln på SVT visade dom de borde TV4 också få göra när det är flera timmar efter matchens slut.

Härligt formbesked iaf, hoppas nu han har lite mer att ge i EM så kan denna sommaren bli guld.

Avesta
2008-05-18, 22:41
Har du några belägg för detta eller är det mest vad du själv fått för dig?
Jag intresserar mig inte mycket för sport, men i tidningen jag läser så brukar det stå Zlatan.
"Zlatan gör dig svensk: En etnologisk studie kring hur media framställer Zlatan Ibrahimovic", Bosse Lundgren, Södertörshögskola

Intressant uppsats som egentligen relaterar till oss invandrare på flera sätt. Så länge jag gör bra ifrån mig och sköter mig så är jag en bland alla andra, men när jag som invandrare sedan felar fokuserar och relaterar folk beteendet till min bakgrund. Vilket även är fallet med Zlatan och hans svenskhet.

Men det är inget unikt för Sverige, samma mönster finns i andra länder, och även bland oss invandrargrupper och vår inställning gentemot varandra. Så länge de sköter sig är de grannen, den dag de inte gör blir de "turkar" eller något annat (att det attributet förklarar deras beteende).

Snabel
2008-05-18, 22:46
NiXPhoenix:

En person som ursprungligen kommer från Finland, men har bott i Sverige i 40 år vilken kanske är 90% av dennes liv. Är denne då endast en "svensk medborgare" eller vågar man även påstå att denna människa är svensk?

Deceiver85
2008-05-18, 23:23
Zlatan är ruskigt bra nu, och jag har tidigare inte haft mycket till övers för honom men nu har även jag börjat uppskatta honom. Nu får man bara hoppas att han kan prestera i landslaget, även om det kan bli svårt med de där gråsossiga stoppklossarna till förbundskaptener vi har...

NiXPhoenix
2008-05-19, 02:06
NiXPhoenix:

En person som ursprungligen kommer från Finland, men har bott i Sverige i 40 år vilken kanske är 90% av dennes liv. Är denne då endast en "svensk medborgare" eller vågar man även påstå att denna människa är svensk?


Klart svensk skulle jag säga, svensk med finskt påbrå.

Det är en rejäl skillnad mellan en finne, en jugoslav, en irakier och en afrikan.
Sen spelar så klart även hur länge man bott i landet in, vilket du själv är med på. Och hur pass mycket man har anpassat sig.
Finnar ligger väldigt nära svenskar både i utseende och kultur, är språket som skiljer markant för de flesta. Finland har ju under största delen av sin historia tillhört Sverige. Uh, kan man säga ås?? nog sovdags nu.


"Zlatan gör dig svensk: En etnologisk studie kring hur media framställer Zlatan Ibrahimovic", Bosse Lundgren, Södertörshögskola

Intressant uppsats som egentligen relaterar till oss invandrare på flera sätt. Så länge jag gör bra ifrån mig och sköter mig så är jag en bland alla andra, men när jag som invandrare sedan felar fokuserar och relaterar folk beteendet till min bakgrund. Vilket även är fallet med Zlatan och hans svenskhet.

Men det är inget unikt för Sverige, samma mönster finns i andra länder, och även bland oss invandrargrupper och vår inställning gentemot varandra. Så länge de sköter sig är de grannen, den dag de inte gör blir de "turkar" eller något annat (att det attributet förklarar deras beteende).


Låter lite intressant, får väl söka upp den då.

747
2008-05-19, 02:45
Snart kommer 747 in och dissar er alla. Vänta bara.


OnT: Zlatan är grym. Han behövs i EM oavsett om han gör mål eller ej.

Haha va? Varför skulle jag? Har det något att göra med att denna tråd behandlar både fotboll och rasism? :)

egge
2008-05-19, 11:07
Haha va? Varför skulle jag? Har det något att göra med att denna tråd behandlar både fotboll och rasism? :)

Tänkte mest på att du verkade gilla att dissa i hockeytråden. ;)

Jacksatan
2008-05-19, 11:19
När han gör något bra så är det alltid ''svensken'' som gjort något bra i media. Gör han något mindre bra så är det ''Zlatan'' som gjort något mindre bra i media.

Det gäller ju inte bara honom. Är alltid "vi" när fotbollslandslaget gör nåt bra och "dom" när de spelat dåligt.

nr16
2008-05-19, 12:28
Slatan är bra som fan i serie a, men för att räknas blad dom största så måste han lyckas antingen i ett stort mästerskap med landslaget eller i PL/La Liga och Champions Leauge, DÅ kan man räkna han blad dom största fotbollsspelarna

Pepz
2008-05-19, 12:58
Slatan är bra som fan i serie a, men för att räknas blad dom största så måste han lyckas antingen i ett stort mästerskap med landslaget eller i PL/La Liga och Champions Leauge, DÅ kan man räkna han blad dom största fotbollsspelarna

+1

Hoppas att han kan prestera i landslaget.. dock svårt - inte samma uppbackning där som i serie A

747
2008-05-19, 15:20
Tänkte mest på att du verkade gilla att dissa i hockeytråden. ;)

Det har liksom blivit min grej, jag drömmer om att en dag bli som Jwzrd :D
Annars håller jag med nr16 om att det är dags för zlatan att visa att han kan lyfta ett lag som inte är fullt av superstjärnor, om det nu var så det menades hoho.

nr16
2008-05-19, 17:00
+1

Hoppas att han kan prestera i landslaget.. dock svårt - inte samma uppbackning där som i serie A

Han måste inte prestera i landslaget för att räknas bland dom bästa, men det är ju en enorm fördel. Kolla bara Shevshenko i Chelsea, han var en av världens absolut bästa anfallare under ett par år i Milan (bättre än vad Zlatan är nu) men att kräva att han ska prestera med sitt landslag är omöjligt eftersmo han är Ukrainare. Om han nästa säsong är väldigt bra i Chelsea så kommer han räknas bland 2000- talets 5 största anfallare.

bonydrop
2008-05-19, 17:11
Han måste inte prestera i landslaget för att räknas bland dom bästa, men det är ju en enorm fördel. Kolla bara Shevshenko i Chelsea, han var en av världens absolut bästa anfallare under ett par år i Milan (bättre än vad Zlatan är nu) men att kräva att han ska prestera med sitt landslag är omöjligt eftersmo han är Ukrainare. Om han nästa säsong är väldigt bra i Chelsea så kommer han räknas bland 2000- talets 5 största anfallare.

Skillnaden är ju att Milan varit framstående i CL under de senaste åren och Shevchenko varit med då, och då blir det genaste lättare att se storheten hos en spelare. Det är en anledning till att jag tycker Totti är överskattad, jämför med många andra, då han aldrig varit med något klubblag som tar titlar. Med det sagt menar jag inte att Zlatan är dålig, snarare tvärtom. Jag har följt Inters matcher under hela säsongen och han är grym, men för att räknas som en av de stora i Europa måste han nog ändå spela i ett klubblag som presterar i CL.

tano
2008-05-19, 17:31
Skillnaden är ju att Milan varit framstående i CL under de senaste åren och Shevchenko varit med då, och då blir det genaste lättare att se storheten hos en spelare. Det är en anledning till att jag tycker Totti är överskattad, jämför med många andra, då han aldrig varit med något klubblag som tar titlar. Med det sagt menar jag inte att Zlatan är dålig, snarare tvärtom. Jag har följt Inters matcher under hela säsongen och han är grym, men för att räknas som en av de stora i Europa måste han nog ändå spela i ett klubblag som presterar i CL.

Visst har inte inter gått nära hela vägen men de är ju fortfarande där och tampas. Det är både tillfälligheter och skicklighet som avgör om man går hela vägen.
Jag tror inte Inter gått hela vägen oavsett vilken forward du bytt in i laget. Så om vi satt Zlatan i något av lagen som gått hela vägen, hade han varit bäst då? Lite av en tankeställare...

Gastrocnemius
2008-05-19, 17:36
Ingen tvekan om saken att Ibrahimovic presterar riktigt bra i Inter. Men eftersom att hans prestationer i landslaget har varit ytterst mediokra så är jag inget större fan av honom. Dock är det inget snack om saken att han är begåvad.

Allan
2008-05-19, 17:40
Alla jävla rasteorier kommer att förpassas till papperskorgen i fortsättningen

Khyron_
2008-05-19, 21:01
När han börjar prestera bra i landslaget kan jag börja höja han till skyarna...
Han har varit skadad i 2 månader det är hans polare i Inter som tagit laget till liga guld..

Longshot
2008-05-19, 21:34
+1

Hoppas att han kan prestera i landslaget.. dock svårt - inte samma uppbackning där som i serie A

Håller med. Många som inte förstår det.... Och tror att Zlatan det är fel på i landslaget, när han nästa dag smiskar in mål efer mål i Inter.

myling
2008-05-19, 22:09
När han börjar prestera bra i landslaget kan jag börja höja han till skyarna...
Han har varit skadad i 2 månader det är hans polare i Inter som tagit laget till liga guld..

Snarare tvärtom, det var efter Zlatans skada som de höll på att sumpa titeln.

Hur som helst ska man inte fästa för mycket tilltro till titlar heller. Säger bara Jesper Blomqvist. VM-brons, CL mm men vilken jävla tomte!

Tror på Zlatan till detta EM. Tycker han har mognat de senaste åren. Numera har han kapaciteten att göra ett bra lag bättre, vilket jag tror vi kommer att få se i sommar, och inte bara spela för sig själv.

bonydrop
2008-05-19, 23:12
Visst har inte inter gått nära hela vägen men de är ju fortfarande där och tampas. Det är både tillfälligheter och skicklighet som avgör om man går hela vägen.
Jag tror inte Inter gått hela vägen oavsett vilken forward du bytt in i laget. Så om vi satt Zlatan i något av lagen som gått hela vägen, hade han varit bäst då? Lite av en tankeställare...

Jag tror du missförstod mig lite där, kan ha varit jag som var otydlig. Jag menade inte någon annan forward hade presterat bättre än honom i Inter i tex CL, eller att han skulle vara bäst om han spelat i ett klubblag som var mer framgångsrikt. Jag menade snarare att för att vara en av de allra största och bli ihågkommen gäller det att kliva fram i de stora matcherna. Tex var varken Kaka eller Cannavaro bäst sett till hela säsongen under 2007 resp 2006, men i och med att Kaka klev fram och tog Milan till CL-vinst och Cannavaro Italien till EM-guld så blev de de årens guldbollenvinnare. Zlatan har visat att han kan vara en av europas bästa, men för att ta nästa steg måste han spela en framträdande roll i ett lag som lyckas internationellt. Det är iaf min åsikt om vad som krävs för att vara "bäst".

bonydrop
2008-05-19, 23:18
När han börjar prestera bra i landslaget kan jag börja höja han till skyarna...
Han har varit skadad i 2 månader det är hans polare i Inter som tagit laget till liga guld..

Om du hade haft koll så skulle du veta hur fel har. Inter har haft en klar ledning av Serie A ända fram mot slutet, då Zlatan blev skadad, och det var bara knappt att de vann, just pga Zlatan. Jag vågar ganska säkert säga att Inter inte hade vunnit om Ibra inte varit med

Exhale_
2008-05-19, 23:21
Snarare tvärtom, det var efter Zlatans skada som de höll på att sumpa titeln.

Hur som helst ska man inte fästa för mycket tilltro till titlar heller. Säger bara Jesper Blomqvist. VM-brons, CL mm men vilken jävla tomte!

Tror på Zlatan till detta EM. Tycker han har mognat de senaste åren. Numera har han kapaciteten att göra ett bra lag bättre, vilket jag tror vi kommer att få se i sommar, och inte bara spela för sig själv.

Jesper Blomqvist, där kan vi snacka om touch i dojan! En av Sveriges stora de senaste 20 åren!

Apropå att Zlatan inte skulle tillhöra de största så vill jag ta ett exempel. Frank Lampard som enligt många rankas som en av världens bästa mittfältare har aldrig lyckats vidare bra i CL eller England. Det är bara att inse fakta, Zlatan är kung och troligtvis topp 10 när det gäller världens bästa fotbollsspelare denna säsong.

FillilutteN
2008-05-20, 01:37
Wei, Zlatan är kungen! Fan vad jag längtar till EM, han kommer vara skillnaden mellan succé eller fiasko tror jag.
Som en liten bonus till detta så skickar jag med ett youtubeklipp som jag kan se många gånger och ler lika brett varje gång - http://youtube.com/watch?v=_KgpJyoH7bw

-squat-
2009-07-27, 21:27
http://www.fcbarcelona.com/web/Galeries/futbol/temporada09-10/07/revisio_medica_ibra/2009-07-27_REVISION_IBRAHIMOVIC_10.jpg

L-Sami
2009-07-27, 21:36
Hoppas han får göra sin grej i Barca nu.

Tonto
2009-07-27, 22:40
han lämnar mitt lag som han lovade att förevigt stanna i. Han ville bli våran nya zanetti och nu sticker han. När han pussa på barcelona märket blev det för mycket för mig.

han är förevigt en förrädare.

rQx
2009-07-27, 23:05
Nä lovade han :O

Finska Lejonet
2009-07-28, 00:14
Som Barcafan satt jag igår som en alkis utanför systemet på morgonen och väntade på Zlatans presentation. =)
Kan inte bli bättre, ska skicka ner en polare att köpa hans tröja i mitten på augusti.

Nitrometan
2009-07-28, 07:56
han lämnar mitt lag som han lovade att förevigt stanna i. Han ville bli våran nya zanetti och nu sticker han. När han pussa på barcelona märket blev det för mycket för mig.

han är förevigt en förrädare.

Han är fotbollsproffs.

Han går till pengarna.

Lojalitet har inte funnits på länge inom fotboll. Maradona spelade väl för en klubb i USA?



Sen kanske han ville spela i en liga med anfallsfotboll och inte i "världens bästa försvarsliga".

CroCop
2009-07-28, 08:04
http://www.fcbarcelona.com/web/Galeries/futbol/temporada09-10/07/revisio_medica_ibra/2009-07-27_REVISION_IBRAHIMOVIC_10.jpg

För er som är intresserade,när läkaren mätte hans överarm så var den exakt 34 cm, såg dock inte ut som han spände maximalt såg ut ungefär som på bilden.
Han har blivit förjävla smal jämfört med tidigare. Som mest vägde han 97 kilo och då började till och med tidningarna fråga varför han gått upp så mycket.
För mycket pasta sa han.:)
Nu har jag för mig att han är nere kring 84-85 så det är ju en jäkla skillnad men tror att hans ljumskar (opererade två gånger) och knän mår bättre av att spela 50-60 matcher per säsong plus träningar om han inte måste släpa på 97 kilon.

Kändes bara helt rätt att se honom i Barca-tröjan. Konstigt.

Faktiskt intressant psyke han har. I Inter vet han ju vad han har, laget vinner ligan, tränaren tycker om honom och han passar bra in i laget och gör många mål.Fansen gillar honom.
Nu kan det ju gå hursomhelst egentligen. Men spännade helt klart.

MojjMojj
2009-07-28, 10:00
han lämnar mitt lag som han lovade att förevigt stanna i. Han ville bli våran nya zanetti och nu sticker han. När han pussa på barcelona märket blev det för mycket för mig.

han är förevigt en förrädare.

:cryout: Varför blir jag spyfärdig när jag ser eller hör folk skriva/säga sådana här saker om en sport? Jissesm vad folk har problem.

tano
2009-07-28, 10:26
Övergången är så perfekt, något roligt att tänka på i dessa tider.
Är ett inbitet Zlatan fan och hejjar såklart på Barcelona, med den fantastiska fotboll dem spelar.

Finns så många anledningar till att övergången är perfekt. Men största anledning är att Zlatan får visa hur bra han är. Gör han succe även i spanska ligan är det slutdiskuterat.

Kommer självklart följa matcherna i höst!

Nitrometan
2009-07-28, 10:31
Men största anledning är att Zlatan får visa hur bra han är. Gör han succe även i spanska ligan är det slutdiskuterat.

Kommer självklart följa matcherna i höst!
Ska bli kul när han får spela i ett lag som spelar anfallsfotboll i en anfallsliga.

M.A.S
2009-07-28, 10:56
Zlatan är grym. Förstår inte vad ni snackar om, är man svensk medborgare är man det. Han har ju vuxit upp här!
Det är ju också så att 12-16% av sveriges befolkning har utländsk härkomst, och alla dem är svenskar också!

Det är skillnad att vara svensk och svensk medborgare.
Svensk medborgare blir man om man har varit bosatt i Sverige ett antal år.

Svensk är man då man är född i landet Sverige.

Allan
2009-07-28, 10:57
Och därmed avslutas detta. Oerhört trist att tråden skulle utvecklas till sånt.