handdator

Visa fullständig version : Riktigt god mjukost


berra_berra
2008-05-18, 17:39
Ett riktigt enkelt och gott recept på nyttig mjukost.

1. Häll upp naturell yoghurt eller fil i ett kaffefilter och låt det stå i kylskåp över natten och rinna av.

2. Häll nu upp yoghurten eller filen som runnit av i en bunken och blanda med Persilado.

Sen var det klart... Jättegott på mackan och du behöver inget smör under.

*popcorn*

Cohen
2008-05-18, 21:36
Ett riktigt enkelt och gott recept på nyttig mjukost.

1. Häll upp naturell yoghurt eller fil i ett kaffefilter och låt det stå i kylskåp över natten och rinna av.

2. Häll nu upp yoghurten eller filen som runnit av i en bunken och blanda med Persilado.

Sen var det klart... Jättegott på mackan och du behöver inget smör under.

*popcorn*

Vad är persilado?

berra_berra
2008-05-18, 21:49
Vad är persilado?

Det är en kryddblandning tror jag... Har en länk.. men det är förbjudet med reklam på sidan va???

Men sök på "Persilado" på google :)

Alfred Nobel
2008-05-19, 05:29
Intressant!

Eddie Vedder
2008-05-19, 05:35
Kasserar du vasslen efteråt eller använder du den till någonting också?

Sverker
2008-05-19, 06:19
Survassle är ingen höjdare. Vad jag vet så går det inte att använda till någonting.


Man får en kraftigare sammandragning av kaseinproteinet ifall man värmer youghurten till ca 40 grader C. Det går snabbare och lättare att filtrera då.

Tolkia
2008-05-19, 07:19
De tär bra att försöka hålla sig till 40 grader, som Sverker rekommenderar. Är man klantig och värmer för mycket blir det grynigare än man vill (erfarenheten talar).

Tabbe
2008-05-19, 07:25
Mamma filtrerade alltid yoghurt det smakade gott :D

z_bumbi
2008-05-19, 08:17
Survassle är ingen höjdare. Vad jag vet så går det inte att använda till någonting.

Jag vet inte om det direkt tillför något till bakningen men det funkar i alla fall som degvätska.

berra_berra
2008-05-19, 11:09
Kasserar du vasslen efteråt eller använder du den till någonting också?

Jag kasserar den.

berra_berra
2008-05-19, 11:13
Är det någon som undrar vart man kan få tag på persilado så är det bara att skicka ett PM till mig då man inte får göra reklam på forumet om jag inte har helt fel. *screwy*

jebu
2008-05-19, 13:56
Är det någon som undrar vart man kan få tag på persilado så är det bara att skicka ett PM till mig då man inte får göra reklam på forumet om jag inte har helt fel. *screwy*

Det är nog ok att tipsa folk om att gå till ICA eller COOP och handla från kryddhyllan...

Tabbe
2008-05-19, 14:08
Det är nog ok att tipsa folk om att gå till ICA eller COOP och handla från kryddhyllan...

är det nog, fast man vet aldrig ica och coop säljer också proteinpulver! :D

Vad blir energiinnehållet när vasslen försvunnit och allt är klart?

berra_berra
2008-05-19, 15:17
är det nog, fast man vet aldrig ica och coop säljer också proteinpulver! :D

Vad blir energiinnehållet när vasslen försvunnit och allt är klart?

Ingen aning faktiskt...

Persiladon säljs bara på marknader vad jag vet, de som säljer den är Junis Kryddor. http://www.juniskryddor.w.se/

jebu
2008-05-19, 15:52
Ingen aning faktiskt...

Persiladon säljs bara på marknader vad jag vet, de som säljer den är Junis Kryddor. http://www.juniskryddor.w.se/

Santa maria har det i sitt sortiment, de stavar den dock Persillade. Öb har Kryddhuset i sitt sortiment och de stavar sin persilado och den är mycket god även den, jag tycker den är bättre än Santa marias.

machine gun
2008-05-19, 16:29
Survassle är ingen höjdare. Vad jag vet så går det inte att använda till någonting.

Man kan använda det som startkultur vid fermentering av grönsaker. Känns dock som att de flesta kanske inte fermenterar grönsaker stup i kvarten :D

Eddie Vedder
2008-05-19, 18:23
Man kan använda det som startkultur vid fermentering av grönsaker. Känns dock som att de flesta kanske inte fermenterar grönsaker stup i kvarten :D

Ja det är det enda jag känner till också faktiskt. Några egna mesprodukter lär man ju inte göra och det är ju nappast filmjölksvasslen man vill ha till det::D

MyungChul
2008-05-19, 22:33
Salt vitlök och persilja om jag inte missminner mig.

Cohen
2008-05-20, 20:54
Salt vitlök och persilja om jag inte missminner mig.

Stämmer bra!

http://www.google.se/search?hl=sv&q=persillade&meta=