handdator

Visa fullständig version : Efter träning


berra_berra
2008-05-18, 17:27
Jag har ganska bra koll på hur man ska träna o så... men det jag är dålig på är hur man ska äta efter en träning... Samt hur mycket kalorier man bör få i sig per dag..

Snabb info om mig:

20 år
187 cm
89 kilo.. (lite lite mage som ska bort, dock inte mycket alls)

Tränar rullskidor, löpning och gymmar...

Jag tränar cirka 1-2 pass per dag, 4-6 dagar i veckan.

Så mina frågor är:

Hur mycket kalorier bör jag få i mig per dag ungefär...

Vad är bra att äta efter ett träningspass.

Gympassen är cirka 1-1½ timme.

Rullskidepassen brukar bli 1 mil ungefär och löpningen cirka 5 kilometer. :)

Musselbank
2008-05-18, 17:30
Vad är bra att äta efter ett träningspass
Omedelbart efter ett tungt pass är snabba kolhydrater bra. Gainer, kolhydrater+protein, fungerar också bra. Inte allt för långt efter är det gynnsamt att äta massa mat.

L-Sami
2008-05-18, 17:37
Hur mycket du ska äta per dag beror på vad du har för mål med träningen. Om du vill bygga muskler så äter du fler kalorier än vad du gör av med, om du vill deffa så äter du mindre om du vill bara underhålla så äter du lika många kalorier som du gör av med. Om du vill öka maxstyrkan så kan det bara vara bra att gå upp i vikt lite snabbare, 2-4kg i månaden.

berra_berra
2008-05-18, 17:45
Hur mycket du ska äta per dag beror på vad du har för mål med träningen. Om du vill bygga muskler så äter du fler kalorier än vad du gör av med, om du vill deffa så äter du mindre om du vill bara underhålla så äter du lika många kalorier som du gör av med. Om du vill öka maxstyrkan så kan det bara vara bra att gå upp i vikt lite snabbare, 2-4kg i månaden.

Mitt mål är att få bort den lilla kaggen jag har och få en snygg strandkropp. I stil med Matthew McConaughey.

http://www.collegecandy.com/wp-content/uploads/2007/07/30/061006_bodyimage_vmed_4pwidec.jpg

Scratch89
2008-05-18, 18:17
Åkej, men behöver du mer muskler, mindre fett, eller båda, för att nå dina mål?

berra_berra
2008-05-18, 19:09
Åkej, men behöver du mer muskler, mindre fett, eller båda, för att nå dina mål?

både och, mindre fett samt mer muskler... så jag vet inte hur jag ska äta...

vill helst inte käkat nå kosttillskott utan helst bara vanlig mat. :)

Eddie Vedder
2008-05-18, 19:14
både och, mindre fett samt mer muskler... så jag vet inte hur jag ska äta...

vill helst inte käkat nå kosttillskott utan helst bara vanlig mat. :)

Det uppnår du inte genom en särskild kost. Läs vad L-Sami skrev, därifrån får du göra ett val för huruvida du vill satsa mot mindre fett eller mot ökad muskelmassa.
Att åstadkomma både samtidigt är mycket svårt att genomföra och kan med stor sannolikhet leda till att inte et dugg händer i stort sett.

Maten är vanligt bra käk, ät gärna grönsaker regelbundet, lite frukt då och då, basera gärna kosten på fullkornsprodukter, potatis och baljväxter, ägg, mjölkprodukter, fisk (gärna fet men även mager), kött o.s.v. Håll igen på godis och snacks även om det inte är "förbjudet".

berra_berra
2008-05-18, 19:21
Det uppnår du inte genom en särskild kost. Läs vad L-Sami skrev, därifrån får du göra ett val för huruvida du vill satsa mot mindre fett eller mot ökad muskelmassa.
Att åstadkomma både samtidigt är mycket svårt att genomföra och kan med stor sannolikhet leda till att inte et dugg händer i stort sett.

Maten är vanligt bra käk, ät gärna grönsaker regelbundet, lite frukt då och då, basera gärna kosten på fullkornsprodukter, potatis och baljväxter, ägg, mjölkprodukter, fisk (gärna fet men även mager), kött o.s.v. Håll igen på godis och snacks även om det inte är "förbjudet".

Okej, det får nog bli att man satsar på att öka muskelmassan, man lär ju tappa i fett då med eller???

Eddie Vedder
2008-05-18, 19:23
man lär ju tappa i fett då med eller???

Hoppas inte för mycket på det. Det är väl inte omöjligt kanske men svårt. Du kommer ju behöva sträva efter viktuppgång om du vill öka i muskelmassa, viktuppgång innebär energiöverskott, energiöverskott betyder mer fett.

berra_berra
2008-05-18, 19:26
Hoppas inte för mycket på det. Det är väl inte omöjligt kanske men svårt. Du kommer ju behöva sträva efter viktuppgång om du vill öka i muskelmassa, viktuppgång innebär energiöverskott, energiöverskott betyder mer fett.

Det här kanske är en dum fråga.. men hur ska man träna och äta ungefär för att få en kropp som Matthew McConaughey, se bild ovan...

Är det bäst att öka i muskler först, sen satsa på att tappa i vikt eller? Och hur ska man tappa vikt på rätt sätt utan att förlora muskler? *flex*

PiNG.
2008-05-18, 19:48
Läs deff guiden

Johan_P
2008-05-18, 20:59
Det här kanske är en dum fråga.. men hur ska man träna och äta ungefär för att få en kropp som Matthew McConaughey, se bild ovan...

Är det bäst att öka i muskler först, sen satsa på att tappa i vikt eller? Och hur ska man tappa vikt på rätt sätt utan att förlora muskler? *flex*

Alltså... vi ser alla olika ut. Du kommer aldrig se ut som någon annan, de linjer han har har inte du. Genetiken bestämmer otroligt mycket. Tråkigt men sant.

Men du kan få bra fysik genom att träna hårt och äta bra. Det finns olika metoder och predikningar om vad som är rätt eller fel, men deffguiden är en bra start då den bygger på vetenskapligt bevisad fakta.

berra_berra
2008-05-18, 21:17
Alltså... vi ser alla olika ut. Du kommer aldrig se ut som någon annan, de linjer han har har inte du. Genetiken bestämmer otroligt mycket. Tråkigt men sant.

Det är jag medveten om :) Jag menade bara att jag inte ville få en alldeles för stor kropp enligt vad jag anser är en stor kropp, utan att jag ville få en kropp i ungefär den "storleken" :cool:

Johan_P
2008-05-18, 21:50
Det är jag medveten om :) Jag menade bara att jag inte ville få en alldeles för stor kropp enligt vad jag anser är en stor kropp, utan att jag ville få en kropp i ungefär den "storleken" :cool:

Träna så hårt det går. Det är ingen lätt uppgift att få den fysiken, iaf inte om man inte har bra gener för ändamålet :)

Eddie Vedder
2008-05-19, 04:42
Jag menade bara att jag inte ville få en alldeles för stor kropp enligt vad jag anser är en stor kropp, utan att jag ville få en kropp i ungefär den "storleken" :cool:

Du kommer inte vakna upp en morgon, se dig själv i spegeln och upptäcka att musklerna blivit katastrofalt överbiffiga.;)

Så att bli för stor är knappast något att bekymra sig över. Det brukar även vara tjejers oro när de ska börja gymma. Musklerna växer ytterst långsamt och kräver stenhårt jobb under lång tid. Så du kan/bör definitivt träna på rejält. Oron att bli "för stor" är knappast befogad så oroa dig inte.:)