handdator

Visa fullständig version : Mitt träningsschema!


Jooockew
2008-05-18, 16:02
Hej! Har lagt upp ett träningsschema som ser ut såhär:

Måndag: Rygg/bicep mage
Onsdag: Bröst tricep
Fredag: Axlar mage underarmar
Söndag: Ben vader.

Vad tycker ni om det? Ser det bra ut? Kom gärna med förslag ifall ni tycker jag ska ändra på nåt eller lägga till nåt eller ta bort nåt osv..

Tack på förhand.

Exhale_
2008-05-18, 16:06
Kör hellre på halvkropps- eller helkroppspass. Kör du helkroppspass kan det räcka med två gånger i veckan om du är nybörjare. Vill du köra mer kan du köra två halvkroppspass och ett helkroppspass i veckan.

Din uppdelning såg inge vidare ut!

Nimille
2008-05-18, 16:13
Jag skulle lagt över mage på bendagen, axlar på bröst/triceps dagen och underarmar på ryggdagen.

Ännu hellre kört som det jag skrev ovan men med quads och vader på bröst, axlar, triceps dagen och hams på den andra dagen.

Jooockew
2008-05-18, 17:37
Jag har tränat i ungefär 3 månader. Jag har då kört till mestadels helkropps pass. Men skulle vilja börja träna 2 eller 3 muskelgrupper per dag. Vill träna 3-4 gånger i veckan. Om inte mitt schema där uppe var bra, kan någon annan hjälpa mig att lägga upp ett då? Såg i en annan tråd det här:
1 Bröst/Triceps
2 Rygg/Biceps
3 Ben/Axlar


Nästan samma, men ändå. Sen att man slänger in mage på nåt pass också. Är det bra?
Finns det några nackdelar med att köra såna här pass?
Kom med förslag!

Challenge
2008-05-18, 17:39
Ser väl överlag ganska okej ut.
Jag skulle nog rekommendera dessa justeringar dock:

dag 1 rygg biceps underarm
dag 2 bröst triceps
dag 3 ben mage
dag 4 axlar vader (om du nu inte vill köra ben och vader samma dag)

Tycker personligen att man måste ha ett pass emellan bröst och axlar. Blir 10 gånger tyngre att köra bröst dagen efter axlar och vice versa. Underarmarna är nog bättre att slänga in på ryggdagen eftersom de redan är involverade där i tunga greppövningar. Mage bör hållas på antingen ben eller rygg passet eftersom marklyft och knäböj kräver att man är pigg i midjepartiet.

Därmed inte sagt att 4 dagars split är det bästa för dig, jag vet inget om din träningsbakgrund så det låter jag vara osagt. Lycka till!

Challenge
2008-05-18, 17:42
Jag har tränat i ungefär 3 månader. Jag har då kört till mestadels helkropps pass. Men skulle vilja börja träna 2 eller 3 muskelgrupper per dag. Vill träna 3-4 gånger i veckan. Om inte mitt schema där uppe var bra, kan någon annan hjälpa mig att lägga upp ett då? Såg i en annan tråd det här:
1 Bröst/Triceps
2 Rygg/Biceps
3 Ben/Axlar


Nästan samma, men ändå. Sen att man slänger in mage på nåt pass också. Är det bra?
Finns det några nackdelar med att köra såna här pass?
Kom med förslag!

Har du bara tränat tre månader är nog 4 dagars split lite väl mustigt. Skulle hellre rekommendera att lägga upp det på tre dagar:

1 Bröst, axlar, triceps
2 Rygg, biceps
3 Ben, mage

Klassiskt upplägg som i min mening funkar kanon! Vill du träna mer än tre pass i veckan är det bara att börja om från toppen igen och rulla runt.

Jooockew
2008-05-18, 17:52
Har du bara tränat tre månader är nog 4 dagars split lite väl mustigt. Skulle hellre rekommendera att lägga upp det på tre dagar:

1 Bröst, axlar, triceps
2 Rygg, biceps
3 Ben, mage

Klassiskt upplägg som i min mening funkar kanon! Vill du träna mer än tre pass i veckan är det bara att börja om från toppen igen och rulla runt.

Tack så mycket för bra svar! Ska testa det där schemat!

Jooockew
2008-05-18, 19:15
En sista fråga bara, finns det några nackdelar att träna på detta sätt?

1 Bröst, axlar, triceps
2 Rygg, biceps
3 Ben, mage

Challenge
2008-05-18, 19:58
En sista fråga bara, finns det några nackdelar att träna på detta sätt?

1 Bröst, axlar, triceps
2 Rygg, biceps
3 Ben, mage

Nej. Kanske dock inte kan klassas som helt opartiskt i frågan då det är min rekomendation :cool: Tips på övningar och liknande finns klistrat i denna forum delen.