Logga in

Visa fullständig version : Olivolja

berra_berra
2008-05-18, 13:05
Jag lyssnade lite på Pär och Susanne på mix megapol igår och hörde något om att man ökar fettförbränningen genom att dricka en dl olivolja i 3 dagar...

Men jag hängde inte riktigt med från början... så det jag undrar är...

Dricker man det bara en gång eller flera gånger under en viss period...

Funkar det bäst för löpning, eller funkar det även vid styrketräning? *flex*

ackilf
2008-05-18, 13:32
Hörde också det, Mr Paulun som talade.

Men det var väl ändå, att det var till för istället för kolhydratsladdning eftersom han skulle springa långlopp. Alltså en form av laddning, inte att han skulle få en högre fettförbränning utan att kroppen skulle använda detta som bränsle som tidigare lagrats.

Uppfattade jag det iaf..

King Grub
2008-05-18, 13:42
Ett större fettintag ökar givetvis fettförbränningen. Vad många inte tänker på är skillnaden mellan dietära fettsyror och kroppsegna.

Koloftw
2008-05-18, 13:59
Vore det inte bättre att vara i ketosis i sådana fall?

Sverker
2008-05-18, 14:07
Knappast.

Du ska ju ÖKA förbränningen av fett och då behövs också kolhydrat.

Kör du ketios så har du inga kolhydrater alls och kan alltså inte öka fettförbränningen. -> Det finns inte tillräckligt med oxalacetat för att ta hand om all bildad acetyl-CoA.

Eddie Vedder
2008-05-18, 14:21

Jag tror inte det. Det verkar bli mer och mer vanligt att multisportare och andra uthålighetsidrottare till större del övergår till en relativt fettrik diet jämfört med den gamla hederliga "Gundedieten".;)

Jonas Colting är ju ett exempel, en av världens bästa triathleter. Hans kost består av mycket fet fisk, ägg nötter, avocado o.s.v. Till det en viss mängd fullkornsprodukter och mycket frukt, bär och grönsaker t.ex.

Men aldrig att han ligger i ketos och FRAMFÖR ALLT inte under tävling och tuffa tävlingsperioder. Då äts både godis och stora mängder sportdryck intas. Han är nog den enda som förespråkar paleotolitisk kost samtidigt som man sponsras av ett sportdrycksföretag.:D

Men som sagt, en övergång mot mer fett och protein från den mer klassiska kosten med extrema mängder kolhydrater tycker jag man kan läsa om här och där. Någon idrottare på ketodiet har jag dock aldrig hört talas om, i de mest ansträngande situationerna är det alltid kolhydrater som gäller även idag.

King Grub
2008-05-18, 14:22

Ja, i alla fall om man går efter djurförsöksresultat.

Animals made obese on HF and transitioned to KD lost all excess body weight, improved glucose tolerance, and increased energy expenditure. Analysis of key genes showed similar changes as those seen in lean animals placed directly on KD. Additionally, AMP kinase activity was increased, with a corresponding decrease in ACC activity. These data indicate that KD induces a unique metabolic state congruous with weight loss.

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/292/6/E1724

Koloftw
2008-05-18, 14:28
Ja, i alla fall om man går efter djurförsöksresultat.

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/292/6/E1724

Tänkte väl det :cool:

(Jag tänkte typ fulltankade glykogendepåer OCH ketosis)

Jag tror inte det. Det verkar bli mer och mer vanligt att multisportare och andra uthålighetsidrottare till större del övergår till en relativt fettrik diet jämfört med den gamla hederliga "Gundedieten".;)

Jonas Colting är ju ett exempel, en av världens bästa triathleter. Hans kost består av mycket fet fisk, ägg nötter, avocado o.s.v. Till det en viss mängd fullkornsprodukter och mycket frukt, bär och grönsaker t.ex.

Men aldrig att han ligger i ketos och FRAMFÖR ALLT inte under tävling och tuffa tävlingsperioder. Då äts både godis och stora mängder sportdryck intas. Han är nog den enda som förespråkar paleotolitisk kost samtidigt som man sponsras av ett sportdrycksföretag.:D

Men som sagt, en övergång mot mer fett och protein från den mer klassiska kosten med extrema mängder kolhydrater tycker jag man kan läsa om här och där. Någon idrottare på ketodiet har jag dock aldrig hört talas om, i de mest ansträngande situationerna är det alltid kolhydrater som gäller även idag. Interessant.

Vad är anledningen till det? Är fett/protein ett lika bra bränsle som kolhydrat vid LÄGRE (inte låga såklart) intensiteter?

Knappast.

Du ska ju ÖKA förbränningen av fett och då behövs också kolhydrat.

Kör du ketios så har du inga kolhydrater alls och kan alltså inte öka fettförbränningen. -> Det finns inte tillräckligt med oxalacetat för att ta hand om all bildad acetyl-CoA.

Men kolhydrat -> insulin -> ingen fettförbränning? :Virro

regus
2008-05-18, 14:32

Insulin är inte det enda fettinlagrande hormonet. Och insulin är inte lika med fetmadöden.

Kroppen förbränner hela tiden. Och lagrar om det finns möjlighet.

Eddie Vedder
2008-05-18, 14:34
Interessant.

Vad är anledningen till det? Är fett/protein ett lika bra bränsle som kolhydrat vid LÄGRE (inte låga såklart) intensiteter?

Tror till stor del det handlar om en omställning till fett som bränsle. Kan kroppen bli bättre på att förbruka fett även vid högre intensiteter så kommer ju det innebära en glykogenbesparande effekt.

Vid den typen av tävlingar kan man ju omöjligt lagra in tillräckliga mängder kolhydrater, om man då har anpassat kroppen till att klara av långvarigt hög intensitet med fett som energisubstrat kan man nog mycket väl vinna på det. Ju mer fett som bränsle desto längre tid sparas kolhydraterna, dessutom är man ju bättre på att även kunna prestera då dom börjar ta slut. Är man helt kolhydratdriven kanske man går in i väggen lättare. Men jag VET alltså inte utan spekulerar bara just nu.

Så att träna på en fettrikare diet men tävla på högkolhydrat verkar vara ganska populärt vad jag förstått. Har ingen bra länk som jag kan komma på såhär på rak arm tyvärr. Men Coltings upplägg är ju i stort sett så som jag förklarat.

Det där är en väldig förenkling. Under aktiviteten oxiderar ju dessutom kolhydrater exogent, så insulininsöndringen borde ju inte bli densamma.

Sverker
2008-05-18, 14:53

Nu skriver vi om fettdiet för att kunna prestera under konditionsidrotter. Styrketräning är strikt anaerobt och där duger inte fett.

Vill du förbränna fett under aktivitet behövs också kolhydrat. Det i form av glykogen i de arbetande musklerna eller som leverglykogen i levern. Under aktivitet är insulinsignalen minimal. Signalen från adrenalin många gånger större och självklart är signalen från glukagon stigande eftersom arbetande muskler tar upp glukos från blodet och då måste levern fylla på med mer ( från leverglykogenet ).

Koloftw
2008-05-18, 15:13
Nu skriver vi om fettdiet för att kunna prestera under konditionsidrotter. Styrketräning är strikt anaerobt och där duger inte fett.

Vill du förbränna fett under aktivitet behövs också kolhydrat. Det i form av glykogen i de arbetande musklerna eller som leverglykogen i levern. Under aktivitet är insulinsignalen minimal. Signalen från adrenalin många gånger större och självklart är signalen från glukagon stigande eftersom arbetande muskler tar upp glukos från blodet och då måste levern fylla på med mer ( från leverglykogenet ).
Tack för förklaringen :)

Tror till stor del det handlar om en omställning till fett som bränsle. Kan kroppen bli bättre på att förbruka fett även vid högre intensiteter så kommer ju det innebära en glykogenbesparande effekt.

Vid den typen av tävlingar kan man ju omöjligt lagra in tillräckliga mängder kolhydrater, om man då har anpassat kroppen till att klara av långvarigt hög intensitet med fett som energisubstrat kan man nog mycket väl vinna på det. Ju mer fett som bränsle desto längre tid sparas kolhydraterna, dessutom är man ju bättre på att även kunna prestera då dom börjar ta slut. Är man helt kolhydratdriven kanske man går in i väggen lättare. Men jag VET alltså inte utan spekulerar bara just nu.

Bara :bow:

Insulin är inte det enda fettinlagrande hormonet. Och insulin är inte lika med fetmadöden.

Kroppen förbränner hela tiden. Och lagrar om det finns möjlighet.

Nämn gärna ett annat fettinlagrande hormon? Förutom ASP. Känner nämligen inte till något.

Jag förstår inte riktigt vad du menar? Det handlade inte om att jag var rädd för att bli fet den här gången.

regus
2008-05-18, 15:55
Nämn gärna ett annat fettinlagrande hormon? Förutom ASP. Känner nämligen inte till något.

Jag förstår inte riktigt vad du menar? Det handlade inte om att jag var rädd för att bli fet den här gången.

Ska jag vara ärlig kommer jag inte ihåg namnet på det. Har bara ett minne av att jag har läst en post av någon med respektabel kunskap. Där han nämde att det finns ett annat fettinlagrande hormon som triggas av fettintag.

Det kan ju hända att jag pratar i nattmössan.

Ang. Fetmadöden var bara ett svar på att några stundtals höjda insulinnivåer (som man får om man äter en "normal" kost) kommer inte att omöjligöra fettförbränningen.

Koloftw
2008-05-18, 16:03
Ska jag vara ärlig kommer jag inte ihåg namnet på det. Har bara ett minne av att jag har läst en post av någon med respektabel kunskap. Där han nämde att det finns ett annat fettinlagrande hormon som triggas av fettintag. Precis. ASP.

Ang. Fetmadöden var bara ett svar på att några stundtals höjda insulinnivåer (som man får om man äter en "normal" kost) kommer inte att omöjligöra fettförbränningen. Var det riktat till mig?

Scratch89
2008-05-18, 17:24
Eddie: Du tror inte att den fettrika kosten beror på att han är högenergiförbrukare och kanske ligger på 5000-6000 kcal om dagen?

Eddie Vedder
2008-05-18, 17:28
Eddie: Du tror inte att den fettrika kosten beror på att han är högenergiförbrukare och kanske ligger på 5000-6000 kcal om dagen?

Nej. Visst spelar det antagligen in även det men det är inte syftet med fördelningen och livsmedelsvalen.