handdator

Visa fullständig version : Styrketräna med korsbandskada i knä


Coach
2008-05-18, 11:33
En vän till mig vill börja styrketräna efter ett längre uppehåll på grund av en korsbandskada i höger knä. Till en början kommer han bara att styrketräna en gång i veckan då han för tillfället inte hinner med mer. Han har bett mig sätta ihop ett endagsprogram till honom, men jag är lite osäker vad gäller val av övningar. Jag hade tänkt mig ett basövningsbaserat upplägg, med tunga övningar så som knäböj, bänkpress, good mornings och liknande för att träna genom hela kroppen på samma pass. Styrketräningen kommer visserligen att bygga upp hans knä igen och förbättra hans styrka i det, men finns det någon risk att man genom för tunga övningar kan förvärra skadan? Alternativt, vad tror ni om z_bumbis endagsprogram för en person med en gammal korsbandskada i knät?

Om det är av betydelse så har han två konditionspass och ett rehabpass för knät i veckan. Hur dessa ser ut vet jag dock inte.

Tack på förhand!

Coach
2008-05-18, 11:36
EDIT: det var ett bra tag sedan han skada sig i knät. Han har inga känningar längre så vitt jag vet, men har tydligen fått instruktioner att fortsätta med rehabträningen ett tag till

ojjan
2008-05-18, 13:10
har oxå en korsbandsskada i höger knä. fick den när jag var runt 15-16 år. Ville inte operera knäet utan valde istället att träna upp det. Verkar som din kompis gjort lika dant?..

Om han går på rehabträning så får han troligen sin benträning där.
Jag gick på rehab i ett drygt halvår sen tröttnade jag på det och började gymma själv.
de övningar jag gjorde på rehab var bla benspark, liggande lårcurl, mycket balansträning med balansbräda och kastande med bollar.

Nuförtiden 2-3 år senare gymmar jag fortfarande, har inga känningar av knäet å kör de övningar som känns bra. Vissa övningar känner jag en osäkerthet i knäet så då skippar jag helt enkelt dom. Springa har jag avstått eftersom de e hård belastning på knäet?

Som sagt, tror han får sin benträning på rehab så skippa benen på gymmet till en början å kör överkropp..

mvh

Arne Persson
2008-05-18, 15:46
Liggande benpress (djupa) är en ypperlig övning vid dylika skador. Placera fötterna lite högre upp på plattan.

Coach
2008-05-20, 07:49
har oxå en korsbandsskada i höger knä. fick den när jag var runt 15-16 år. Ville inte operera knäet utan valde istället att träna upp det. Verkar som din kompis gjort lika dant?..

Om han går på rehabträning så får han troligen sin benträning där.
Jag gick på rehab i ett drygt halvår sen tröttnade jag på det och började gymma själv.
de övningar jag gjorde på rehab var bla benspark, liggande lårcurl, mycket balansträning med balansbräda och kastande med bollar.

Nuförtiden 2-3 år senare gymmar jag fortfarande, har inga känningar av knäet å kör de övningar som känns bra. Vissa övningar känner jag en osäkerthet i knäet så då skippar jag helt enkelt dom. Springa har jag avstått eftersom de e hård belastning på knäet?

Som sagt, tror han får sin benträning på rehab så skippa benen på gymmet till en början å kör överkropp..

mvh

Han springer regelbundet, och om det sliter så mycket som du säger så bör inte ordentlig styrketräning vara några problem?

Liggande benpress (djupa) är en ypperlig övning vid dylika skador. Placera fötterna lite högre upp på plattan.

Då bör det gå bra med djupa knäböj också?

Guddi
2008-05-20, 10:34
Då bör det gå bra med djupa knäböj också?Det blir inte samma övning. Det Arne föreslog var att du ska sätta benen längre upp på plattan för att knäna inte ska gå ut över fötterna. Detta är väldigt svårt (omöjligt för vissa) att undvika när man kör knäböj då man i detta fall måste behålla tyngdpunkten under fötterna. Därmed inte sagt att knäböj inte kan gå bra, men det är nog en klog idé att börja med övningen som Arne föreslog.

Efterhand kan du stegra till enbens knäböj där man har en boll mellan ens rygg och en vägg. Detta gör också att knät inte sticker framåt samtidigt som man får en ökad stimulans när det gäller balans och ledkänsla.

Om du ska köra good mornings/marklyft eller inte beror på hur övningarna känns för personen i fråga. Knäleden får absolut inte vara helt utsträckt. Om inte övningarna fungerar som önskat så kan du börja med att köra enbens bäckenlyft. Är det för lätt så sätt foten på en liten förhöjning.

champion
2008-05-20, 10:40
Efterhand kan du stegra till enbens knäböj där man har en boll mellan ens rygg och en vägg. Detta gör också att knät inte sticker framåt samtidigt som man får en ökad stimulans när det gäller balans och ledkänsla.



Jaha, tar dena övning mycket på knät?
Är det en fotboll?

Guddi
2008-05-20, 14:13
Jaha, tar dena övning mycket på knät?
Är det en fotboll?Den tar mycket på framsida lår :) Vad man tar för boll mellan ryggen och väggen spelar mindre roll på själva knäbelastningen och det arbete låret får utföra. Jag har använt mig av allt från en liten taggboll till en stor balansboll.