handdator

Visa fullständig version : Joggingsko, att springa med pronering?


populous
2008-05-18, 10:16
Enkel fråga; Jag har ett neutralt steg men har införskaffat ett par skor med proneringsskydd för att dem var lättast/skönast att ha på sig. På butiken påstod de att jag kunde ha vilka skor som helst eftersom mitt steg är neutralt men jag har blivit lite skeptisk.

Kan det vara problem att springa med proneringsskydd om man har neutralt steg? Man vill ju inte lära foten att springa "fel".

machine gun
2008-05-18, 10:41
Har du ett neutralt steg ska du ha skor för ett neutralt steg, förslagsvis ett par skor i kategorin "dämpande" skor. Att ha pronationsstöd som du inte behöver kan resultera i att fotens naturliga rörelse hämmas vid isättning, vilket i längden kan leda till skador och annat jobbigt. Att du skulle kunna ha "vilka skor som helst" är ju ren bullshit. Däremot har en löpare med neutralt steg betydligt fler skomodeller att välja bland.

PiNG.
2008-05-18, 11:34
Ett besök på löplabbet är bra för de kollar dina fötter och ger dig en sko som passar just dig.

Om det nu finns där du bor ;)

Gibson
2008-05-18, 15:27
Har du ett neutralt steg ska du ha skor för ett neutralt steg, förslagsvis ett par skor i kategorin "dämpande" skor. Att ha pronationsstöd som du inte behöver kan resultera i att fotens naturliga rörelse hämmas vid isättning, vilket i längden kan leda till skador och annat jobbigt. Att du skulle kunna ha "vilka skor som helst" är ju ren bullshit. Däremot har en löpare med neutralt steg betydligt fler skomodeller att välja bland.

Håller definitivt med. Problem kan dock uppstå om man inte riktigt vet vilken typ av sko som passar ens löpsteg. I början av min "löparkarriär" provade jag ut en sko som i butiken kändes bra. När jag sedan började löpträna fick jag ont i fotlederna och tårna....i vila (!!). När jag sprang kändes det dock ok. Visade sig att jag köpt/blivit rekomenderad en sko för överpronation fast jag egentligen skulle ha en neutral löparsko.

Så, "experterna" i butikerna KAN vara bra att lyssna på men med ökad erfarenhet i spåret blir du din egen expert!!

populous
2008-05-20, 10:10
Jag har gått omkring med dem här ett tag och det känns ok men jag har blivit påverkad av er. Det börjar kännas att steget blir lite "stumt" på insidan där skyddet sitter, det kanske är psykologiskt men jag skulle inte vilja springa med ett sånt steg så det är väl lika bra och byta.

champion
2008-05-20, 10:18
Varför köper man skor med stöd om man ej behöver det?

Gibson
2008-05-20, 20:25
Jag har gått omkring med dem här ett tag och det känns ok men jag har blivit påverkad av er. Det börjar kännas att steget blir lite "stumt" på insidan där skyddet sitter, det kanske är psykologiskt men jag skulle inte vilja springa med ett sånt steg så det är väl lika bra och byta.

För egen del kändes det på insidan av fotleden...inte ont...men som du säger, "stumt". Hade för mycket pronationsstöd och upplevde att jag "rullade" på utsidan av foten genom hela steget. Man vill ju eftersträva ett neutralt frånskjut.

Har nu en neutral sko med rejäl dämpning som jag är riktigt nöjd med. Inga problem eller känningar överhuvudtaget.

Mitt tips, prova att springa i de skor du har, känns det inte bra efter en 2-3 pass så prova ut en neutral sko. Dumt att dra på sig skador. Lycka till!

populous
2008-05-20, 22:28
För egen del kändes det på insidan av fotleden...inte ont...men som du säger, "stumt". Hade för mycket pronationsstöd och upplevde att jag "rullade" på utsidan av foten genom hela steget. Man vill ju eftersträva ett neutralt frånskjut.

Har nu en neutral sko med rejäl dämpning som jag är riktigt nöjd med. Inga problem eller känningar överhuvudtaget.

Mitt tips, prova att springa i de skor du har, känns det inte bra efter en 2-3 pass så prova ut en neutral sko. Dumt att dra på sig skador. Lycka till!

Ja problemet är väl att byta dem efter man använt dem ett par gånger :)

Nu har jag bytt dem och testat att jogga i de nya "neutrala" skorna och det känns mer naturligt. Det komiska är att jag märker att jag pronerar lite när jag går vanligt/joggar långsamt, men inte när jag springer fort.

De på butiken såg ut som frågetecken och påstod att hade jag ett neutralt steg skulle jag inte känt pronationsstödet alls (kan det ha att göra med att det bara är ett "stöd" och inte att skon skulle vara gjort för steg med pronering?)

Skorna i fråga heter Nike Air Spax+4. Dem var hur sköna som helst att röra sig i men det kändes som man rullade fram som du säger Gibson. Ska man springa mycket vill man ju inte lära foten fel.

Nu ska jag sluta oroa mig och ge mig ut i spåret istället :D visar det sig att jag faktiskt skulle behöva proneringsstöd får jag ta det som det kommer (som en sjukhusräkning på posten kan man säga). Nu har jag ju neutrala skor att utgå ifrån istället för tvärt om.

Borde finnas någon lathund nånstans som förklarar effekterna av att springa med skor för fel(mellanrum)steg.

populous
2008-05-20, 22:42
När jag sedan började löpträna fick jag ont i fotlederna och tårna....i vila (!!).

Då ska du se skorna jag hade innan. Säkert gjorda för hinduer på spikmattor. Stela över hela sulan och det ser ut som freddy kruger har spelat domino med mina tår redan efter 30 minuter i spåret fortfarande efter ett års hård användning. Har dock aldrig fått andra skador än träningsverk och ömma fötter i dem.

Gibson
2008-05-22, 20:40
Har man hållit sig till löpbandet ett fåtal pass brukar det funka att få byta. Något utomhuspass och lite slitage så är det tyvärr kört.

Kanske blir mer tydligt när man går/springer sakta. Sliter själv på skorna mest på utsidan av hälen men sedan rullar fotleden in och jag skjuter ifrån neutralt vilket eftersträvas (enligt mig åtminstone).

Har testat skor på Runners Store och Löplabbet i Stockholm och fått olika rekomendationer varje gång. Så, oavsett vad de i butikerna säger så måste man själv avgöra vad som känns bäst.

Använder nu New Balance 1061 (förra årets modell), nu heter uppföljaren
1062. Ruskigt skön sko som hållit många mil - riktigt nöjd. Upplevdes som lite tung och klumpig i början men "växer" ju mer man springer i dom. Använde tidigare Rebook Premier Road Plus (för lätt pronation) som var mer lätt och smidig - även den en bra sko. Men, vad som är rätt för den ene är inte alltid rätt för den andre. Många hyllar Asics skor men jag tycker helt enkelt inte dom är sköna.

Well, hoppas du kommer trivas i dina nya skor. Och med erfarenhet av ett par neutrala skor blir du din egen expert inför nästa inköp!! Kör hårt!!