handdator

Visa fullständig version : Kan Kreatin utlösa Hortons anfall?

agazza
2008-05-18, 10:04
Topicfrågan.

Tolkia
2008-05-18, 11:54
Obs. att detta är en spekulation, men det låter inte helt otroligt att det skulle kunna göra det, eftersom man lägger på sig lite vätska, vilket kan tänkas påverka trycket i huvudet (inte ovanligt med huvudvärk i samband med menstruation av - anser man åtminstone - detta skäl). Alkohol och vissa läkemedel vet man kan utlösa huvudvärk, särskilt under en "huvudvärksperiod", så, ja kanske.

agazza
2008-05-18, 11:59
Jag får nästan aldrig anfall nu för tiden men under uppladdningsveckan så har jag det flera gånger om dagen. Så jag drog den snabba slutsatsen att det var kreatinet.

Jag antar att det aldrig har gjorts någon studie på detta?

jwzrd
2008-05-18, 12:05
Uppladdningsveckan är helt onödig. Skippa den och kör istället underhållsdosen hela tiden så blir det kanske bättre. Jag få lite lätt huvudvärk av kreatin och det är något jag hört av ganska många.

agazza
2008-05-18, 12:07
Jag får pröva att sänka mängden. Finns det någon riktlinje på hur lågt intag man kan ta och att det ändå gör någon skillnad?

jwzrd
2008-05-18, 12:09
Jag får pröva att sänka mängden. Finns det någon riktlinje på hur lågt intag man kan ta och att det ändå gör någon skillnad?

Ja. Underhållsdosen räcker. 2.5-10g om dagen fungerar utmärkt.

Guddi
2008-05-18, 14:34
När det gäller kreatin och dess inlagring i hjärnan så har man inte kunnat påvisa en mättnadseffekt som man har påvisat i muskulaturen. Det är möjligt att högre doser än vad som är nödvändigt för att mätta muskulaturen (>5-6g/d) kan höja nivåerna i hjärnan lite extra.

Höjningen i hjärnan är normalt mycket mindre än den i muskulaturen och brukar ligga mellan 7-10% ungefär även vid stora dagliga doser.