handdator

Visa fullständig version : CocaCola Zero

hiko
2008-05-17, 21:59
Zero innehåller 0,3kalorier per 100ml vilket är fantastiskt bra. Och oftast när det låter för bra för att vara sant så är det även det.

Eftersom detta forum har väldigt kunniga medlemmar undrar jag vad ni kan säga om konsekvenserna av zero drickande.

Nimille
2008-05-17, 22:02
Innehåller aspartam, vilket kan anses som negativt.
Disskuterats här
http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=62032&highlight=aspartam

och här
http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=64079&highlight=aspartam

bland annat.

L-Sami
2008-05-17, 22:02
Sötningsmedel i större mängder kan inte vara bra för kroppen, så länge man håller sig till rimliga mängder så ser jag inte något negativt med Coke Zero.

Cohen
2008-05-17, 22:12
Som sagt; i normala mängder kan du lungt och säkert dricka Coke Zero utan att det är negativt för hälsan.

Att borsta tänderna efterår kan dock vara en god ide.

dajmond
2008-05-17, 22:36
inte sant. man ska faktiskt låta bli att borsta tänderna direkt efter att de har utsatts för syra-angrepp. för syran hamnar som en beläggning på tänderna, och om du då borstar så blir det en slags "slipeffekt" som förstör emaljen ytterligare. jag har läst på så jag vet vad jag pratar om :)

så vänta hellre 2-3 timmar efter att ha druckit kolsyra med att borsta tänderna.

dajmond
2008-05-17, 22:37
http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=24540

citat därifrån: "Man bör också undvika att borsta tänderna direkt efter att man har ätit eller druckit något surt. Om man borstar precis efter att ett surt ämne har löst upp det yttersta tandlagret förvärrar man skadan och ännu mer av tanden nöts bort. I stället kan man skölja munnen med vatten och vänta minst en timme med tandborstningen."

Andreas Lelli
2008-05-18, 00:05
Min tandläkare rekomenderade mig att man egentligen hellre ska borsta tänderna innan man äter/dricker läsk. (Sen hur gott det blir är en annan sak.)

Pompere
2008-05-18, 00:47
Gör det du tycker känns okej.
Tycker man själv har en egen bra uppfattning om vad som är bra i vissa mängder. Lev gott men sunt!

Gustaven
2008-05-18, 14:29
Dajmond jag har också läst detdär och funderar jämt på hur det blir om man dricker t.ex. lite mjölk (som är en utmärkt buffert) blir det någon skillnad egentligen eller?

boinnk
2008-05-18, 21:10
Dajmond jag har också läst detdär och funderar jämt på hur det blir om man dricker t.ex. lite mjölk (som är en utmärkt buffert) blir det någon skillnad egentligen eller?

Mjölk är inte lika surt så jag skulle gissa på att det inte är så farligt att borsta tänderna efteråt. Och så skyddar mjölk mot karies :cool:

Cohen
2008-05-18, 21:28
http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=24540

citat därifrån: "Man bör också undvika att borsta tänderna direkt efter att man har ätit eller druckit något surt. Om man borstar precis efter att ett surt ämne har löst upp det yttersta tandlagret förvärrar man skadan och ännu mer av tanden nöts bort. I stället kan man skölja munnen med vatten och vänta minst en timme med tandborstningen."

Okej - jag tar tillbaka mitt påstående.

Men kom ihåg att borsta tänderna innan du går och lägger dig och efter att du stiger upp.

Är det kanske bättre att skölja munnen med munvatten efter läskedrickande?

Eddie Vedder
2008-05-19, 04:39
Är det kanske bättre att skölja munnen med munvatten efter läskedrickande?

Ja eller vanligt vatten. Sedan kan man borsta tänderna kanske 30-60 minuter efter. Då ska emaljen återigen ha stabiliserat sig vad jag förstått.

Det står ju ganska tydliga riktlinjer i länken tyckte i alla fall jag.

Gustaven
2008-05-21, 19:49
Mjölk är inte lika surt så jag skulle gissa på att det inte är så farligt att borsta tänderna efteråt. Och så skyddar mjölk mot karies :cool:

Ah jag var lite otydlig jag menade såklart att dricka mjölk EFTER man druckit läsk... om det då skulle agera som buffert och göra det "ofarligt" att borsta tänderna... att borsta tänderna efter att ha druckit mjölk bör inte vara "farligt" eftersom det nästan har opti pH... skulle vara mjölksockret då

boinnk
2008-05-22, 00:34
Ah jag var lite otydlig jag menade såklart att dricka mjölk EFTER man druckit läsk... om det då skulle agera som buffert och göra det "ofarligt" att borsta tänderna... att borsta tänderna efter att ha druckit mjölk bör inte vara "farligt" eftersom det nästan har opti pH... skulle vara mjölksockret då

Det är bra att dricka mjölk efteråt ja, inte bara för att det agerar som buffert utan också för att mjölk är rikt på kalcium, fosfor och kasein som är bra för dina tänder.

Alfred Nobel
2008-05-22, 07:24
Min tandläkare rekomenderade mig att man egentligen hellre ska borsta tänderna innan man äter/dricker läsk. (Sen hur gott det blir är en annan sak.)

Korrekt! Tandborstningen före frukosten på morgonen är t.ex. bättre för tänderna än efteråt. Men hurvida gott det blir att äta är en annan femma. Jag själv föredrar att vänta 1h efter frukosten innan jag borstar tänderna, om jag har tid, vilket jag sällan har. Men tandläkarens rekommendationer är att efter en vila på över 6h, utan mat, med endast syreattacker, är att man borstar tänderna innan den kommande måltiden (direkt efter man har vaknat; jag antar att det har med salivproduktionen och liknanade faktorer att göra). Ska man borsta efter frukosten borde man vänta minst 1h (enligt henne).