handdator

Visa fullständig version : Posten - Efterkrav?


Ozma
2008-05-17, 15:16
Hallå

Kollade på postens hemsida men hittade inget så provar väl här :)

Ska skicka iväg en pryl med posten och undrar om man som privatperson kan skicka mot efterkrav? ( köparen betalar när han hämtar ut paketet). Och om det går, hur lång tid tar det innan man får pengarna in på sitt konto?

Kabuto
2008-05-17, 15:18
Förr i tiden så skaffade man ett postförskottskonto för att kunna skicka paket med postförskott.

Prankie
2008-05-17, 15:19
Om du har plusgiro eller bankgiro så ja.
Tjänsten heter postförskott. ;)

Ozma
2008-05-17, 15:24
Om du har plusgiro eller bankgiro så ja.
Tjänsten heter postförskott. ;)

Då vet jag ^^

tackar för svaret=)

dice
2008-05-17, 15:26
En annan fråga. Köpte ett sånt här grönt färdigfrankerat kuvert och extra frimärken för att kunna skicka det till Singapore. Efter att jag postat det märkte jag dock att jag hade kvar frimärkena i plånboken. Vad händer med kuvertet nu? Jag skrev min adress på avsändarfältet, kommer det tillbaka till mig, skickas till Singapore men mottagaren får betala för att lösa ut det eller läggs det på någon dammig hög? Skickade ett mail på posten.se och skulle få svar inom 24h men har inte fått något efter 45 nu. Gick även till ICA-butiken som är mitt postombud men tjejen i kassan visste inte.

Prankie
2008-05-17, 15:31
En annan fråga. Köpte ett sånt här grönt färdigfrankerat kuvert och extra frimärken för att kunna skicka det till Singapore. Efter att jag postat det märkte jag dock att jag hade kvar frimärkena i plånboken. Vad händer med kuvertet nu? Jag skrev min adress på avsändarfältet, kommer det tillbaka till mig, skickas till Singapore men mottagaren får betala för att lösa ut det eller läggs det på någon dammig hög? Skickade ett mail på posten.se och skulle få svar inom 24h men har inte fått något efter 45 nu. Gick även till ICA-butiken som är mitt postombud men tjejen i kassan visste inte.

Kundtjänst fram till 19:00
020-23 22 21

Du kommer få tillbaka brevet till dig.

dice
2008-05-17, 15:37
Kundtjänst fram till 19:00
020-23 22 21

Du kommer få tillbaka brevet till dig.

Tack.

YTS
2008-05-17, 22:52
postförskottsavgiften är 50 kr, utöver priset för portot, är brevet skrymmande tillkommer dessutom 11 kr i porto.