handdator

Visa fullständig version : Nackdelarna med kapitalförsäkring?


Dav0d
2008-05-17, 14:03
När man tänker köpa aktier, vad är egentligen nackdelarna med kapitalförsäkring idag? Du har inte din vinstskatt på 30% om man jämför med en vanlig aktiedepå, lika billiga courtage, rätt till lån o.s.v? Måste finnas någon nackdel annars borde ju alla köpa genom kapitalförsäkring, för vem vill förlora 30% av sin vinst?

En sak som kan vara anledningen är att man inte kan köpa aktier utomlands med en svensk kapitalförsäkring, stämmer det?
Annars har jag inga aningar.

Trance
2008-05-17, 14:11
När man tänker köpa aktier, vad är egentligen nackdelarna med kapitalförsäkring idag? Du har inte din vinstskatt på 30% om man jämför med en vanlig aktiedepå, lika billiga courtage, rätt till lån o.s.v? Måste finnas någon nackdel annars borde ju alla köpa genom kapitalförsäkring, för vem vill förlora 30% av sin vinst?

En sak som kan vara anledningen är att man inte kan köpa aktier utomlands med en svensk kapitalförsäkring, stämmer det?
Annars har jag inga aningar.

Går det dåligt så är det sämre.

Prankie
2008-05-17, 14:11
Du betalar en avkastningsskatt som baseras på ditt depåvärde den 1 januari varje år. Avkastningsskatten beror på föregående års genomsnittliga statslåneränta, och var 1,12% den 1 januari 2008.
Du betalar 1,12%, matematisk sett så måste du tjäna över 3,73% för att få ut mer pengar via aktier. Statslåneränta skiljer varje år också, när jag hade kapitalförsäkring var det en aning högre. Den magiska gränsen för mig blev strax över 4%.

Sen tillkommer det en riskpremier, men det är bara 2-6kr per miljon.

Kortfattad, kan du tjänar mer än 3,73% på ett år är det mer värt med kapitalförsäkring, under 3,73% förlora du på affäret.

abbarn
2008-05-17, 14:13
Du måste betala en viss % varje år av ditt kapital i avgift. SÅg någonstans att man måste klara över 4 % i avkastning varje år anars lönar det sig inte med kapitalförsäkring.

Prankie
2008-05-17, 14:16
En grej till som jag har märkt är det är oftast bara större bolag som erbjuder kapitalförsäkring där courtage brukar ligga 99kr minst. Om du inte har en större kapital men ändå gilla att agera ofta på aktiermarknader så kommer courtage äta upp en del vinster.

Dav0d
2008-05-17, 14:24
Finns courtage på 89 kr på etrade samt avanza har micro/macro konto som bara tar 39 kr.

Men hur var mitt påstående angående att man kan handla utrikes aktier i en kapitalförsäkring, går det?

I alla fall ligger man över 4% i ränta måste ju 30% vinstskatt svida som in i och he***te, eller vad tycker ni erfarna? Sitter och funderar på hur jag ska börja spara aktier.

Skäggmiffot
2008-05-17, 17:08
Finns courtage på 89 kr på etrade samt avanza har micro/macro konto som bara tar 39 kr.

Men hur var mitt påstående angående att man kan handla utrikes aktier i en kapitalförsäkring, går det?

I alla fall ligger man över 4% i ränta måste ju 30% vinstskatt svida som in i och he***te, eller vad tycker ni erfarna? Sitter och funderar på hur jag ska börja spara aktier.

Ett problem är att du inte får dra av eventuell förlust du får på aktier du säljer (det kommer du få ta - ingen går plus hela tiden). Är du inte snabb att kliva ur dina positioner som går åt skogen kan det bli stora avdrag du inte kan göra.

Du äger heller inte aktierna i KF:n, dvs du får inte rösta på bolagsstämman och jag tror att du inte får tillbaka pengarna om det företag du har KF:en hos går i konken. Du äger ju inga aktier utan bara en försäkring.

christian
2008-05-17, 17:21
Ej avdragsgilla förluster eller kvittbara mot andra reavinster.
Kostnad även om det gått ned.
Ofta måste man sätta in vissa belopp eller månadsspara.
Ofta tidsbegränsat med uttag. Straffavgift om du tar ut "för tidigt".

Annars är det bra. =) Har själv haft kapitalförsäkringar sen sparformen kom, i princip. Har gett mig både bil och lägenhet.

Mirre
2008-05-17, 18:16
Ofta måste man sätta in vissa belopp eller månadsspara.
Ofta tidsbegränsat med uttag. Straffavgift om du tar ut "för tidigt".

Annars är det bra. =) Har själv haft kapitalförsäkringar sen sparformen kom, i princip. Har gett mig både bil och lägenhet.
Ofta men inte hos alla. :thumbup:

En nackdel ytterligare är att om du handlar med utländska bolag så får du betala kapitalvinstskatt på utdelningar men å andra sidan slipper du betala det om du håller dig till svenska bolags aktier.

Du kan inte blanka och inte heller handla med derivat (går med covered calls hos Swedbank men då är k-försäkringen dyrare). Det går inte heller att inneha hävstångscertifikat.

Annars om du ser ditt sparande långsiktigt där avkastningen är i snitt 4% per år så är det en bra sparform.

Passa dig för utländska k-försäkringar är mitt tips såvida du inte är en daytrader och handlar med derivat. De är dyra och dessutom har de en inlåsningseffekt med höga uttagsavgifter.

The_RobRoy
2008-05-17, 18:31
Det går inte heller att inneha hävstångscertifikat.


ETF:er med hävstång går utmärkt att handla, finns ganska mycket ETF:er nu för tiden t.ex. på AMEX.

Det tillåts ju även belåning i KF, då kan man skapa sin egen hävstång där.

En fråga jag kom spontant nu som du kanske kan mirre. Om man ligger med belåning över årsskiftet, när beloppet som man ska betala skatt på tas, får man betala KF-skatt på även de pengar man bara har lånade?

krilleh
2008-05-17, 20:30
Fick precis utdelning för H&M i min KF, inge skatt på de inte ;) underbart!

Mirre
2008-05-17, 20:51
ETF:er med hävstång går utmärkt att handla, finns ganska mycket ETF:er nu för tiden t.ex. på AMEX.

Det tillåts ju även belåning i KF, då kan man skapa sin egen hävstång där.

En fråga jag kom spontant nu som du kanske kan mirre. Om man ligger med belåning över årsskiftet, när beloppet som man ska betala skatt på tas, får man betala KF-skatt på även de pengar man bara har lånade?

Ja, ETF:er går bra men inte strukturerade prod som består endast av optioner.

Riktig belåning i KF tillåts inte men däremot pantsätts kapitalförsäkringen till förmån för en kreditdepå. Men för att vara pedagogisk så kallar man det för belåning eftersom kunden aldrig loggar in i kreditdepån så det ser ut som en men består av två om man nu ska gå in på teknikaliteter. Ett försäkringsbolag i Sverige får inte syssla med utlåning och därför finns krediten i banken.
Om du nyttjar kreditdepån överförs likvid till k-försäkringen (en insättning) och ökar då värdet. Det innebär att en "belånad-k-förs" har högre värde än en "obelånad" som i sin tur leder till att du betalar mer i avkastningsskatt över årsskiftet om du är "belånad".

Hopas jag var tillräckligt tydlig..:)

Jan
2008-05-17, 21:10
Har för mig att det gick och ta ut pengarna från kapitalförsäkringen innan årsskiftet förut och därmed undkomma avgiften. Är det något som fortfarande fungerar?

The_RobRoy
2008-05-17, 21:36
Riktig belåning i KF tillåts inte men däremot pantsätts kapitalförsäkringen till förmån för en kreditdepå. Men för att vara pedagogisk så kallar man det för belåning eftersom kunden aldrig loggar in i kreditdepån så det ser ut som en men består av två om man nu ska gå in på teknikaliteter. Ett försäkringsbolag i Sverige får inte syssla med utlåning och därför finns krediten i banken.
Om du nyttjar kreditdepån överförs likvid till k-försäkringen (en insättning) och ökar då värdet. Det innebär att en "belånad-k-förs" har högre värde än en "obelånad" som i sin tur leder till att du betalar mer i avkastningsskatt över årsskiftet om du är "belånad".

Hopas jag var tillräckligt tydlig..:)

Japp heltklart, tack Mirre! :)

abbe
2008-05-17, 22:36
Mitt problem med kapitalförsäkringar är att jag månadssparar och köper fyra, fem aktier. Courtageavgifterna är högre (annars 9 kr på aktiespar) vilket äter upp en del av visten. Hade jag köpt större belopp vid ett fåtal tillfällen så hade jag utan tvekan köpt via KF.

Ytterligare en fördel med KF, vilket ligger i gråzonen (det var inte jag som sa det...), är att du kan ta ut pengarna strax innan nyår och sätta in dem strax efter. På så sätt slipper du att skatta. Nackdelen är att det kostar courtage och aktierna kan ha stigit under denna period.

heraso
2008-05-18, 06:47
Något jag inte sett nämnas i tråden är även det faktum att du inte står som ägare till aktierna i bolagets röstlängd. Är du således intresserad av att delta på årsstämma måste du ha "vanliga" aktier utanför din KF för att kunna bli registrerad. Den teknikaliteten kan man runda genom att ha ett stort antal aktier i sin KF men köpa en enstaka aktie via exemplelvis Aktiespar.

Har själv utnyttjat den möjligheten då jag tills vidare har mina aktier på mycket lång sikt och tills något annat dyker upp får de ligga och växa till sig i min KF medan jag snyltar in på stämmorna med ensiffriga aktietal i röstlängden.:D

Prankie
2008-05-18, 07:51
Bjuds det på bullar och saft på årstämmorna? Ska man satsa på köpa en aktie hos varje listade företag så har man gratis fika året runt? :D

Mirre
2008-05-18, 08:00
Ytterligare en fördel med KF, vilket ligger i gråzonen (det var inte jag som sa det...), är att du kan ta ut pengarna strax innan nyår och sätta in dem strax efter. På så sätt slipper du att skatta. Nackdelen är att det kostar courtage och aktierna kan ha stigit under denna period.

Produktutvecklingen ligger före lagarna men snart är lagen ikapp. Det diskuteras i lagrummen att avkastningsskatten ska schabloniseras över året på troligtvis dagsvärdet. Hur långt fram i tiden detta kommer att ske vet jag inte. Problemet med att införa det är att de större försäkringsbolagen inte har sytem för detta i dagsläget. Men jag är helt säker på att det kommer att införas. Kapitalförsäkringen har återuppstått i popularitet och det är även en bra regelbunden intäktskälla för vår vän staten.

Mirre
2008-05-18, 08:10
Bjuds det på bullar och saft på årstämmorna? Ska man satsa på köpa en aktie hos varje listade företag så har man gratis fika året runt? :D

Vad skulle annars pensionärer med cash göra på dagarna? Alla vet väl att gratis är godast?:D

Det här med kapitalförsäkringar och rösträtt är oerhört intressant. Frågan är hur det kommer se ut i framtiden här i Sverige på bolagsstämmorna eftersom försäkringsbolagen äger en allt större andel av aktierna för varje dag som går och det innebär att antal röstande minskar förutom att det blir lägre fikakostnader för aktiebolagen? Idag väljer försäkringsbolag med s k depåförsäkringar i sin ägarpolicy att inte ta ställning vid stämmor eftersom de räknas som en röstande och de företräder sina samtliga försäkrade/kunder. Kanske blir det i framtiden någon typ av intern röstning inom bolaget för de kunder som har aktien i försäkringsdepån? Det innebär dock stor administration (större kostnader) och frågan är hur det i sådana fall löses?
Det ska bli oerhört intressant att följa vad framtidens kapitalförsäkringar kommer att innebära för aktie- och försäkringsbolagen. :)

Prankie
2008-05-18, 08:20
Nu är jag inte så insatt i regler för KF, men kan man inte begära ägarregistrering för aktier man ha köpt och på så sätt ändå medverka i årstämmor?

heraso
2008-05-18, 08:31
Bjuds det på bullar och saft på årstämmorna? Ska man satsa på köpa en aktie hos varje listade företag så har man gratis fika året runt? :D

Det bjuds på mycket, dock är stämmorna i regel koncentrerade runt april-juni. Mao är det heavy bulk som gäller tills nästa period återkommer. :D

Mirre
2008-05-18, 08:46
Nu är jag inte så insatt i regler för KF, men kan man inte begära ägarregistrering för aktier man ha köpt och på så sätt ändå medverka i årstämmor?
Om man har vissa utländska försäkringsbolag kan det gå men de svenska jag känner till har sagt nej till att lämna fullmakt för röstning. Problematiken uppstår om du har två kunder där båda vill rösta, hur skulle det lösas? Försäkringsbolaget äger aktierna och kan inte ägarregistrera med nuvarande regelverk. Däremot om du har en vanlig aktie- och fonddepå så måste du be om att banken/fondkommisionären ägarregistrerar dig i aktieboken eftersom en depå är förvaltadregistrerad på baken/fondkommisionären. Har du däremot det gamla hederliga vp-kontot är du direktägare och registrerad direkt i aktieboken men måste alltid aktivt tacka ja till inbjudan till en stämma.