handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig komma fram till en unik diet.


Highstakes0
2008-05-17, 13:45
Jag är en person som verkligen hatar att laga mat. Det ska gå snabbt. 10 minuter är otroligt lång tid för mig. Samtidigt vill jag att det jag äter ska vara hyffsat nyttigt och framför allt ska det vara billigt.

Så, alltså:
- Kort tillredningstid
- Billigt
- Nyttigt (jag ska inte få några bristsjukdomar osv.)
- Variation endast i viss mån. 5-6 "rätter" räcker.
Jag vill bara överleva, inte njuta.

Några saker jag inte gillar är lever, bönor osv.

Det är ett stort plus om det går att långtidslagra maten.

Så... någon som har en strategi för en stressad, ekonomisk men nyttig student? :)

agazza
2008-05-17, 13:49
Äggmackor

Fisk och ris

Kvarg + bär + musli

mjölk

Eddie Vedder
2008-05-17, 13:50
Typisk frukostmat går fort och är oftast nyttig. Gröt, müsli, välkomponerade mackor, omelett m.m.

Allt kan enkelt kombineras med frukt, grönsaker och bär för att göra måltiden komplett.

Highstakes0
2008-05-17, 13:57
Ah, jag kanske borde ha sagt också....
Jag äter typiskt bara två rätter om dagen.
En av dem kan vara "frukost" (fast vid 13:00),
men den andra på kvällen då?

Eddie Vedder
2008-05-17, 14:01
Snabbmakaroner (finns fullkornsvarianter om det är något du föredrar), grönsaker och en burk makrill i tomatsås. Ett glas mjölk därtill gör inte saken sämre.:thumbup:

Highstakes0
2008-05-17, 14:02
Oh là là. Keep em coming. Bara bomba på.

Eddie Vedder
2008-05-17, 14:05
Oh là là. Keep em coming. Bara bomba på.

Enjoy.;)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=111982&highlight=frukostmat

L-Sami
2008-05-17, 14:16
Tonfisk och Pasta.
Mjölk, kokta ägg och fullkornsbröd.
Corned Beef, kidneybönor och kikärter.

abbe
2008-05-17, 22:40
Nu vet jag inte om du jobbar samtidigt som du pluggar till läkare samt civ ing men varför är du så stressad? Det är i längden få saker som är lika viktiga som kosten. Prioritera! ;)

Mitt tips är random wok. Hög värme och hyfsat lättfixade grönsaker så klarar du dig snabbt. Annars är råkost är svårslaget gällande tid.

Yankeee
2008-05-18, 06:02
Pulversmos! Gott och går snabbt att tillaga. Komplettera med random för att få en komplett måltid.

skaparn
2008-05-18, 07:28
Som sagt, pulvermos är fina grejer.

Annars är havregrynsgröt en bra måltid om du lägger till en frukt och lite mjölk. Se till att när du kokar pasta och ris koka några extra portioner som du fryser in så behöver du bara in med det i micron. Allt för att inte överskrida de önskade 10 minuterna. Till detta kan makrill eller annan färdiglagad mat vara bra.

Grönsaker att ha i kylen som du kan äta råa är bra. Vitkål, morot och blomkål är några och det finns några andra kålsorter som är riktigt goda under säsong men jag inte kommer ihåg namnet på.

ackilf
2008-05-18, 07:45
Couscous med bönor - snabbmat

Couscous finns i olika varianter - fullkorn, dinkel, kamut osv. Kokar (eller bara sväller när du tar den från plattan) på 4 min!
I med fryst grönsaksblandning.
Öppna en burk/tetra med valfria bönor/kikärtor och häll i önskad mängd.
I med smaksättning, typ en klick ajvar, dijon, kryddor, keso..

Snabbare matinslag i vardagen är svårt att få till :)

pragmatist
2008-05-18, 09:35
Varför inte bita ihop en gång i veckan och laga några jätteladdningar med mat som du fryser in portionsvis och sedan tinar i mikron? Chili con carne lämpar sig utmärkt för det till exempel. Du får "lida" i 20 minuter en gång i veckan när du måste laga alltihop men sedan har du mat närhelst du vill.

Cohen
2008-05-18, 21:19
Jag tipsar som vanligt om Matlagningsdelen av detta forum.

Där hittar du garanterat mat som kan passa dina behov. Ett annat tips är att söka - finns många trådar om detta ämne.

Good luck hunting!