handdator

Visa fullständig version : Är motorolja skadligt egentligen ?


Björkvedens mästare
2008-05-17, 10:00
Anta att man skulle dricka lite motorolja eller börja laga mat i den, kanske ha vanligt smörjfett i stekpannan... Vad skulle hända ?

Jag är väldigt nyfiken på detta men vågar inte testa...såklart.. men vad skulle hända som sagt..

Gnusram
2008-05-17, 10:05
Du skulle bli sjuk förstås. Var kommer den nyfikenheten ifrån?

christian
2008-05-17, 10:06
Motorolja görs av detta:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Petroleum

Dessutom finns det ett stort antal additiver i detta.

Hittade inget på svenska, men detta ger en aning:
In addition to the viscosity index improvers, motor oil manufacturers often include other additives such as detergents and dispersants to help keep the engine clean by minimizing sludge buildup, corrosion inhibitors, and alkaline additives to neutralize acidic oxidation products of the oil. Most commercial oils have a minimal amount of zinc dialkyldithiophosphate as an anti-wear additive to protect contacting metal surfaces with zinc and other compounds in case of metal to metal contact. The quantity of zinc dialkyldithiophosphate is limited to minimize adverse effect on catalytic converters.

There are other additives available commercially which can be added to the oil by the user for purported additional benefit. Some of these additives include:

* Zinc dialkyldithiophosphate (ZDDP) additives, which typically also contain calcium, are available to consumers for additional protection under extreme-pressure conditions or in heavy duty performance situations. ZDDP and calcium additives are also added to protect motor oil from oxidative breakdown and to prevent the formation of sludge and varnish deposits.

* In the 1980s and 1990s, additives with suspended PTFE particles were available to consumers to increase motor oil's ability to coat and protect metal surfaces. There is controversy as to the actual effectiveness of these products as they can solidify and clog the oil filters.

* Some molybdenum disulfide containing additives to lubricating oils are claimed to reduce friction, bond to metal, or have anti-wear properties.

* Various other extreme-pressure additives and antiwear additives



Vill du pröva? Bli min gäst, men se till att vara på ett sjukhus alt redan ha ringt ambulans. =)

Viktor_Balck
2008-05-17, 10:10
Anta att man skulle dricka lite motorolja eller börja laga mat i den, kanske ha vanligt smörjfett i stekpannan... Vad skulle hända ?

Jag är väldigt nyfiken på detta men vågar inte testa...såklart.. men vad skulle hända som sagt..

Vadå vågar inte testa? Sluta vara så jävla mesig och drick oljan nu, jag drog precis i mig en liter motorolja på stående fot.

Björkvedens mästare
2008-05-17, 10:11
Du skulle bli sjuk förstås. Var kommer den nyfikenheten ifrån?

Hmm jag vet inte riktigt, kanske för jag hörde om att någon i italien sålde motorolja och påstod att det var olivolja och flera stycken dog eller fick leverskador eller nåt. Då undrar jag självklart varför det är skadligt !

Musselbank
2008-05-17, 10:12
Begagnad motorolja är ännu bättre. Vilken soppa!

Björkvedens mästare
2008-05-17, 10:16
Läskiga sätt att dö på fasinerar mej...

Nitrometan
2008-05-17, 10:23
Hmm jag vet inte riktigt, kanske för jag hörde om att någon i italien sålde motorolja och påstod att det var olivolja och flera stycken dog eller fick leverskador eller nåt. Då undrar jag självklart varför det är skadligt !
Just det. De dog. Och då blir din första tanke - "Testa! OMG jag måste testa!! FFS!!" :krampus :Virro

Björkvedens mästare
2008-05-17, 10:25
Just det. De dog. Och då blir din första tanke - "Testa! OMG jag måste testa!! FFS!!" :krampus :Virro

Nej då undrar jag VARFÖR dom dog !*grr27*

Jorgen
2008-05-17, 10:26
Just det. De dog. Och då blir din första tanke - "Testa! OMG jag måste testa!! FFS!!" :krampus :Virro

En ledtråd kanske?

Läskiga sätt att dö på fasinerar mej...

Stoltz
2008-05-17, 10:26
Anta att man skulle dricka lite motorolja eller börja laga mat i den, kanske ha vanligt smörjfett i stekpannan... Vad skulle hända ?


Hmm jag vet inte riktigt, kanske för jag hörde om att någon i italien sålde motorolja och påstod att det var olivolja och flera stycken dog eller fick leverskador eller nåt. Då undrar jag självklart varför det är skadligt !

...

Jorgen
2008-05-17, 10:27
Nej då undrar jag VARFÖR dom dog !*grr27*

För att dom drack motorolja såklart. ;)

Nitrometan
2008-05-17, 10:28
...
Jadu, stoltz, hans möjligheter att dra slutledningar verkar inta matcha dina mad wrestling skillz.

Ska vi gissa att hans skuld hos CSN inte är särskilt stor?

Jorgen: Du, däremot är en smart man som hajjar snabbt!

Björkvedens mästare
2008-05-17, 10:29
Du skulle bli sjuk förstås. Var kommer den nyfikenheten ifrån?

För att dom drack motorolja såklart. ;)

Ja jo men lade levern av eller frätte magsäcken sönder, kanske inget har hänt, kanske är det rentav nyttigt i smådoser...

Björkvedens mästare
2008-05-17, 10:32
Jadu, stoltz, hans möjligheter att dra slutledningar verkar inta matcha dina mad wrestling skillz.

Ska vi gissa att hans skuld hos CSN inte är särskilt stor?

Jorgen: Du, däremot är en smart man som hajjar snabbt!

Näpp noll och intet, jag klarar mej trots det rätt bra i livet.
Här kunde jag ha skrivit något drygt och otrevligt egentligen.

Jorgen
2008-05-17, 10:35
Ja jo men lade levern av eller frätte magsäcken sönder, kanske inget har hänt, kanske är det rentav nyttigt i smådoser...

Det är väl ytterst tveksamt att en petroliumbaserad produkt avsett för att smörja insidan av motorer är särskilt hälsosam att dricka, ens i små mängder.

Nitrometan
2008-05-17, 10:37
Här kunde jag ha skrivit något drygt och otrevligt egentligen.
Tack, för en härlig tråd. Nu blev det här ytterligare en rolig dag.


Tack!

Björkvedens mästare
2008-05-17, 10:49
Tack, för en härlig tråd. Nu blev det här ytterligare en rolig dag.


Tack!

Varsågod min ädle herre..

Björkvedens mästare
2008-05-17, 10:51
En överlevare (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article388246.ab)

Musselbank
2008-05-17, 10:52
Dumpades vid bensinstation också, så fantasilöst.

Viktor_Balck
2008-05-17, 11:01
Dumpades vid bensinstation också, så fantasilöst.

Han kanske fattade tycke för motoroljan och skulle köpa mer. Bra text under bilden för övrigt, "inte gott".