handdator

Visa fullständig version : Det Funkar:)


ttfh
2008-05-17, 07:50
För första gången i livet har jag prövat en deff. Har följt King Grubs råd i två veckor nu, och resultatet är hittils nästan exakt som "teorin" säger, d.v.s 0.5kilo/vecka med 500kcal underskott. Tack för hjälpen! :)

King Grub
2008-05-17, 08:19
http://bestsmileys.com/signs13/21.gif

Roligt att höra!

Slartibartfast
2008-05-17, 08:33
Jag körde också enligt Grubs deffguide under min första deff och gick ner 0,5 kg med atomklocksprecision i ett halvår. Det är en kul känsla när man upptäcker hur man har kontoll över sin kropp på det sättet. :thumbup:

egge
2008-05-17, 10:04
Jag blev också riktigt överraskad över att det var så lätt att gå ner. Har legat på en stabil nedgång i 1½ månad nu om man bortser från en helgs nattjobb + förkylning då jag tappade 2 kg. :(

ttfh
2008-05-17, 12:43
... Det är en kul känsla när man upptäcker hur man har kontoll över sin kropp på det sättet. :thumbup:

Precis, detta är för mig mycket viktigare än själva resultatet i sig. Nu vet jag att jag kan påverka min kropp i en viss riktning om jag vill, och hur jag skall göra. Det ger dessutom en helt ny dimension till när man sitter och lyssnar på alla "hitte-på"-metoder som diskuteras på fikarasterna på jobbet.;)

Slartibartfast
2008-05-17, 15:55
Precis, detta är för mig mycket viktigare än själva resultatet i sig. Nu vet jag att jag kan påverka min kropp i en viss riktning om jag vill, och hur jag skall göra. Det ger dessutom en helt ny dimension till när man sitter och lyssnar på alla "hitte-på"-metoder som diskuteras på fikarasterna på jobbet.;)

Ja, det är helt knasigt egentligen. När det kommer fram att jag varit nästan 20 kilo tyngre än jag är nu så vill alla veta "hemligheten" hur jag gick ner i vikt. Men det finns ju ingen hemlighet. *gah!* Det är ytterst enkel lågstadiematematik. Energi in-energi ut. Dessutom är min default-vikt t.o.m lägre än den jag ligger på nu.

Samma sak när folk gnäller att de inte kan gå upp i vikt. Energi in-energi ut.

shut teh face
2008-05-17, 16:11
Jag gick och var tjock hela mitt liv, när jag var 15 år så visste jag att jag inte kunde gå ned i vikt, för jag lyckades aldrig. Sen så lyckades man plötsligt, och gick ned nästan 50 kg. :) Och så det sedvanliga folket som "HUR GJORDE DU?!?!", när man svarade som det var: ät inte godis ofta och promenera, så blir de nästan besvikna. Folk vill ha mirakel i form av piller.

Slartibartfast
2008-05-17, 17:39
ät inte godis ofta och promenera, så blir de nästan besvikna.

Det är iofs också ett råd som kan tolkas hur som helst. Vad är ofta? Inget godis alls? Promenera hur ofta? Hur långt?

"Ät mindre än du förbrukar" är typ som E=MC2. Så perfekt. Det kan inte feltolkas på något sätt.

Grymt att du tappat 50 kg förövrigt. :thumbup:

-S-T-
2008-05-17, 18:22
Jag gick och var tjock hela mitt liv, när jag var 15 år så visste jag att jag inte kunde gå ned i vikt, för jag lyckades aldrig. Sen så lyckades man plötsligt, och gick ned nästan 50 kg. :) Och så det sedvanliga folket som "HUR GJORDE DU?!?!", när man svarade som det var: ät inte godis ofta och promenera, så blir de nästan besvikna. Folk vill ha mirakel i form av piller.

Att äta godis sällan och promenera är väl som enskilda faktorer totalt irrelevanta för viktnedgång. Jag äter för övrigt inte godis ofta och promenerar ibland, men jag har gudskelov inte tappat 50 kg av det, vilket är skönt för då vore jag nere på 36 kg.

Andreas Lelli
2008-05-17, 18:25
Även om du har helt rätt S-T tror jag att det shut the face faktiskt menade med sitt uttalande var att en sån enkel sak som att börja äta bättre och äta nyttigt kan ha dramatiska effekter på kroppen om man tidigare bara latat sig och skitit totalt i vad man ätit. :)

Mirre
2008-05-17, 18:44
Sen så lyckades man plötsligt, och gick ned nästan 50 kg. :)

Coolt!:bow: Grattis!:thumbup:

shut teh face
2008-05-17, 18:48
Jaha "ät mindre godis och promenera mera" är kanske lite luddigt. Men det säger jag iaf. Jag gick ned allting på bara promenader. Fast att jag gått upp lite av det sen jag träffade fästmön, är en annan femma. :em:

mangemani
2008-05-17, 19:15
när man väl har kommit förbi det där stadiet där man tror att det är muskler man har förlorat och fettet har blivit mer(deff nojan),så är det en utav dom bästa känslorna som man kan känna.
grattis.

Lavorini
2008-05-17, 20:36
när man väl har kommit förbi det där stadiet där man tror att det är muskler man har förlorat och fettet har blivit mer(deff nojan),så är det en utav dom bästa känslorna som man kan känna.
grattis.

Gör man någonsin det? :(

mangemani
2008-05-17, 21:40
Gör man någonsin det? :(

hmm,du har en poäng i det

Jacksatan
2008-05-17, 22:39
då ligger du nog för högt ändå. Man brukar behöva gå ner ganska mkt mer än 1 kg första två veckorna för att tappa 1 kg fett. Mkt vatten som ryker där i början.

Alexlindgren
2008-05-18, 20:16
Samma här, körde den förra året och det funkade helt okej, har fungerat ännu bättre det här året. Kan bero på att jag alltid har lite marginal och ligger 5-700kcal per dag för att garantera viktnedgång och kunna dricka lite god öl på fredagen ;).

Mitt tips till att hålla sig mätt är att äta MYCKET frukt och grönsaker (undvik dock banan)

Ganymedes
2008-05-18, 20:20
Har också reagerat på hur lätt det faktiskt är. Guiden är brutalt bra. Skulle Aftonslasket publicera den skulle de inte ha mer att skriva om i viktgenren. Hatten av till King Grub (för vilken gång i ordningen vette fan).

egge
2008-05-18, 21:47
Mitt tips till att hålla sig mätt är att äta MYCKET frukt och grönsaker (undvik dock banan)

Banan är ju den godaste frukten. Mättar bäst också tycker jag.

CoolHandLuke
2008-05-18, 22:23
Snyggt att ni lyckas hålla 0.5kg/vecka. Men det är väl som nämts en dragkamp mellan vikt och muskelförlust. Vilket gör deff till en deff till skillnad från 'bantning'.

creperiet
2008-05-19, 07:39
Har också reagerat på hur lätt det faktiskt är. Guiden är brutalt bra. Skulle Aftonslasket publicera den skulle de inte ha mer att skriva om i viktgenren. Hatten av till King Grub (för vilken gång i ordningen vette fan).

"Aftonbladet Viktklubb: - Grub knäckte oss" :D

zpliffen
2008-05-20, 14:19
Skönt o höra att det går bra! Men hur ofta måste man räkna sitt dagliga kaloribehov för att alltid kunna ligga på -0.5 per vecka?

elArne
2008-05-23, 12:18
Jag vägde och skrev upp allt jag åt första veckan, men då jobbade jag inte. 2:a och 3:e veckan skrev jag också upp allt men åt lunch i matsalen på jobbet och använde ögonmått för hur mycket jag skulle äta till lunch, vägde allt annat jag åt hemma. de senaste ~6veckorna har jag inte skrivit upp något; man får ganska bra ögonmått efterhand.

Jag har tappat ~0,6kg/vecka borsett från första veckan då det gick fortare.

Jag måste instämma med alla hur lätt det är; jag är faktiskt mindre hungrig nu när det börjar närma sig matdags än när jag försökte gå upp i vikt (betydligt mindre proppmätt efter måltiderna också förståss :D ) jag trodde man skulle behöva gå hungrig mest hela tiden.

några kilo till nu så är rutorna framme, sedan blir det uppbyggnad igen:hbang:

lamerica
2008-05-23, 15:37
Vad är detta för diet som jag inte hört talas om? Kan någon länka? :)
Trevlig helg på er!

Mental
2008-05-23, 23:43
Vad är detta för diet som jag inte hört talas om? Kan någon länka? :)
Trevlig helg på er!

The Amazing grubb diet deluxe elite pro max! (http://kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=512944&postcount=1)

RoDien
2008-05-24, 01:07
lånar tråden lite jag har bulkat upp mig i ca 2-3 månader nu när jag har insett kosten betydelse innan detta vägde jag 60kg nu har jag gått upp till 65 kg senast jag vägde mig för över 2 veckor sen:) men jag börjar få lite ångest nu när sommarn närmare sig och jag märker hur magrutorna syns allt mindre

nu till frågan tycker ni att jag ska fortsätta bulka i fram till juli eftersom jag fram dit kommer att köra stenhård träning sommarträning med innebandy laget plus gym och sen i juli börja deffa eller ska jag skita i om jag inte är så slimmad på standen och köra på över hela sommarn och vänta till jag gått upp lite mer eller ska jag börja deffa nu? är runt 178-180 cm lång

Tabbe
2008-05-24, 09:35
65 kg på 180 cm?
Träna sten hårt och ligg på ett bra överskott till nästa år så kanske du har något att deffa fram till beach 2009.

GurraGo
2008-05-24, 11:42
Det är så kul med Grubs deff-guide. Har en polare som ska gå ner i vikt och han är ganska vettig och smart men även han har haft (precis som jag) svårt att få en bra helhetsbild av hur man ska göra för att gå ner.
En del av de saker som står i aftonblaskan mm stämmer ju och en del stämmer inte. Samma sak med sådant som Skipper säger, eftersom hon har en del bra poänger, men flummar till det ibland, blir det svårt att filtrera. Skickade i alla fall deff-guiden till honom och han blev grymt inspirerad och entusiastisk.

Det enda jag (och vetenskapen?) saknar är bättre kunskap om kalorier ut. Kalorier in är ju inte så mycket att dividera om. Men min mamma har lite viktproblem och min uppfattning är att hon inte äter mycket alls, cyklar 1 h till och från jobb per dag etc. men det händer inte så mycket ändå. Jag får en känsla av att ämnesomsättningen kan variera väldigt mycket från person till person (och mellan man/kvinna, ung/gammal) men att det inte riktigt är fastställt hur det fungerar. Eventuellt handlar det om TEF (eller vad det heter?)? Kanske är jag helt ute och cyklar men det är något jag har fått för mig i alla fall.


Hur som helst, när jag (kille, 26 år, 68 kg, 173 cm) har testat att väga mat samt räkna på hur mycket jag borde göra av med har det fungerat utmärkt. Så, cred till King Grub !

Sniggel
2008-05-24, 11:55
Jag är rätt säker på att kalori ut kan variera väldigt mycket mellan individer och till och med hos samma individ under olika förutsättningar.

Sniggel
2008-05-24, 12:04
Jag är rätt säker på att kalori ut kan variera väldigt mycket mellan individer och till och med hos samma individ under olika förutsättningar.

Kan ta några exemple på mig själv där jag fastställt mitt kaloribehov under längre perioder av samma intag.

Går upp ½kg i vikt/v på 3500 kcal (väger 77 kg)
Går ner ½kg i vikt/v på 2000 kcal (väger 78 kg)
Går ner ½kg i vikt/v på 2800 kcal (väger 75 kg)
Går ner sakta i vikt på 4000 kcal (väger 78 kg)
Går upp ½kg i vikt/v på 5000 kcal (väger 78 kg)

Lavorini
2008-05-25, 11:16
Kan ta några exemple på mig själv där jag fastställt mitt kaloribehov under längre perioder av samma intag.

Går upp ½kg i vikt/v på 3500 kcal (väger 77 kg)
Går ner ½kg i vikt/v på 2000 kcal (väger 78 kg)
Går ner ½kg i vikt/v på 2800 kcal (väger 75 kg)
Går ner sakta i vikt på 4000 kcal (väger 78 kg)
Går upp ½kg i vikt/v på 5000 kcal (väger 78 kg)

Intressant. Har din vardag/träning i stort sett sett likadan ut då eller? Om ja, varför tror du det blir så där?

Det är ganska häftigt tycker jag när folk kört fast i viktnedgången och sedan får rådet att börja äta lite mer - och vips så börjar vågen ticka nedåt igen.

mangemani
2008-05-25, 11:20
Kan ta några exemple på mig själv där jag fastställt mitt kaloribehov under längre perioder av samma intag.

Går upp ½kg i vikt/v på 3500 kcal (väger 77 kg)
Går ner ½kg i vikt/v på 2000 kcal (väger 78 kg)
Går ner ½kg i vikt/v på 2800 kcal (väger 75 kg)
Går ner sakta i vikt på 4000 kcal (väger 78 kg)
Går upp ½kg i vikt/v på 5000 kcal (väger 78 kg)

går ner sakta i vikt på 4000 kcal och väger 78 kilo?
jisses,jag går ner sakta i vikt när jag ligger på 2300-2500 kcal och då på startvikten 144=/

Waggho
2008-05-25, 21:39
Det enda jag (och vetenskapen?) saknar är bättre kunskap om kalorier ut. Kalorier in är ju inte så mycket att dividera om. Men min mamma har lite viktproblem och min uppfattning är att hon inte äter mycket alls, cyklar 1 h till och från jobb per dag etc. men det händer inte så mycket ändå. Jag får en känsla av att ämnesomsättningen kan variera väldigt mycket från person till person (och mellan man/kvinna, ung/gammal) men att det inte riktigt är fastställt hur det fungerar. Eventuellt handlar det om TEF (eller vad det heter?)? Kanske är jag helt ute och cyklar men det är något jag har fått för mig i alla fall.
Ja det stämmer, men många mekanismer är redan fastställda. T ex finns det möjlighet att "kortsluta" den oxidativa fosforyleringen i mitokondrierna så att man bildar värme istället för den energibärande molekylen ATP. Man "slösar" med överskottsenergi helt enkelt. Sedan finns det möjligheter att påverka rörelsemönstret så att det blir mer "slösaktigt" vid energiöverskott. Rörelsemönstret kan man ju också se stor skillnad i mellan individer och det tycks i alla fall för mig vara kopplat till kroppsvikten - överviktiga människor beskrivs sällan som "nervösa" eller "ryckiga" t ex, tänker man sig någon med dessa egenskaper ser man mer en mager person framför sig.

Sedan finns det flera hormoner som påverkar, främst kanske sköldkörtelhormon men även cortisol, leptin, adrenalin/noradrenalin osv.