handdator

Visa fullständig version : jogging efter halsont


ackilf
2008-05-17, 07:17
Hellå

Fick ont i halsen i tisdags, riktigt ont i onsdags, fortfarande ganska ont i torsdags, för att det skulle avta lite igår, hade nästan inte alls ont igår kväll och idag inte ont alls.

Har inte haft feber eller varit sjuk på annat vis, men självklart har jag avstått från all träning. Men nu till frågan:

Är det lugnt om man ger sig ut på ett LUGNT joggingpass idag? Hade ju inte tänkt att köra nåt marathon eller dra världens intervallpass, men para rasta benen lite, nu när jag ändå inte har ont.

Vad tycks?:)

Handcuff
2008-05-17, 07:19
Ta en liten promenad. Vänta med att få upp pulsen till efter helgen och då du är helt frisk. Tycker jag :)

ackilf
2008-05-17, 07:25
Okej, tack för din åsikt :)
Även om jag inte varit sjuk på annat vis, såsom feber/huvudvärk/hosta och enligt mig är frisk nu? :D Vill bara va säker..

Björkvedens mästare
2008-05-17, 08:18
Kör på och känn efter, det gör jag. Ta det lugnt bara och promenera istället om pulsen går upp snabbare än vanligt. Så här på våren kan det ju lika gärna vara pollen som spökar. Hände mej nyss.

machine gun
2008-05-17, 09:43
Kör på och känn efter, det gör jag. Ta det lugnt bara och promenera istället om pulsen går upp snabbare än vanligt. Så här på våren kan det ju lika gärna vara pollen som spökar. Hände mej nyss.

Pulsen går alltid upp snabbare än vanligt de första 1-3 passen efter sjukdom. Detta för att plasmavolymen minskar om man vilar en längre tid.

Ett lugnt och relativt kort joggingpass kan du nog köra, men känns det konstigt efter uppvärmningen - ta en promenad istället och vänta en eller två dagar till.

Andreas Lelli
2008-05-17, 10:14
Jag gick ut och tog ett lätt joggingpass då jag mitt halsont nästan var helt försvunnet, inga problem där men det är väll individuellt hur kroppen svarar kan jag tänka mig.

Om du känner dig frisk tycker jag du ska ut och ta ett LUGNT pass, om det känns extra jobbigt på något sätt är det bara vända hem igen. :)

Pettisson
2008-05-17, 11:16
Jag har varit förkyld nu förra veckan. Jag känner av halsen mycket lite. När jag utför någon aktivitet blir ju dock kroppen varm och halsontet försvinner.

Jag funderar också på om jag ska springa lite idag. Jag tror nämligen att mitt lilla halsont kommer försvinna bara efter jag vämt upp. - Men vad tror ni, brukar ni känna så? - Man kanske ligger på gränsen ändå så man ska stanna inne.

Så här brukar det nämligen alltid vara i förkylningstider för mig. dvs att halsontet går bort när man blir varm. Tänkte på om någon annan känner likadant men brukar ge sig ut och jogga.

ackilf
2008-05-17, 11:19
Tack för era kloka komentarer :)

Gick ut och körde ett lugnt harmoniskt pass :D mycket skönt, kännde mig pigg och stark! Nu är det bara att hålla tummen för att jag inte får tillbaka eländet..