handdator

Visa fullständig version : träningscykel för hemmabruk


patanga
2008-05-17, 06:27
hej,
är intresserad utav en träningscykel att ha hemma. Jag vill gärna att den ska vara smidig och liten, kanske att man kan fälla ihop den också då jag bor väldigt litet. Priset får gärna vara lågt!
Sen tänkte jag fråga hur det kommer skilja sig om jag cyklar i ca en timme i jämförelse med att löpa 30 minuter. Förutsatt att jag cyklar/löper i ett intensivt tempo. Både ur förbränningspunkt men även konditionsmässigt. Tack
Shooot!

forslund
2008-05-17, 09:53
Man brukar normalt jämföra 30 minuter löpning med 1 timme cykling, det är en bra riktlinje. Det är lättare att hålla ett högt tempo på en cykel en längre tid än vad det är att springa.

Ifall du ska köpa en, slå på rejält direkt(nu menar jag inte 20 000, men inte 500 kr heller), så du får en bra cykel som håller. Går spinningcyklar sönder är det ett rent h*lvete att fixa dem. Se även till att det är en spinningcykel och inte en motionscykel du köper. Det är skillnad. Stor skillnad.

Spinning:

http://www.maxpuls.se/produkter/produktbilder/1709/1709_0.jpg

Motionscykel (*spy*):
http://www.bwell.se/shop/produktbilder/cykel.jpg

Andreas Lelli
2008-05-17, 10:17
Forslund har du lust att förklara lite närmare vad som är så avskyvärt med motionscyklar? Förutom att dem ser allmänt konstgjorda ut och har för mycket digitala kalorimätare etc :p

Stor skillnad hur? :)

forslund
2008-05-17, 10:31
Forslund har du lust att förklara lite närmare vad som är så avskyvärt med motionscyklar? Förutom att dem ser allmänt konstgjorda ut och har för mycket digitala kalorimätare etc :p

Stor skillnad hur? :)

För det första: Ser du skillnaden mellan sadlarna på båda cyklarna? Att sitta med sadeln under styret kommer få vilken cyklist som helst att slå dig på fingrarna. Orsakerna är många, men sitter du sådär om du tränar inomhus på t.ex. vinterhalvåret och sedan ska ge dig ut på skogsstigar eller liknande kommer du vara helt ovan, så din träning är förkastad just för att du inte är van att cykla på ett "normalt" sätt och din teknik kommer att vara usel.

Spinningcykeln är också (och antagligen det viktigaste) mycket lättare att ställa in just specifikt efter dina längder och mått. Lätt att ställa in efter målen med din träning dessutom.

Prova på att ställa dig upp på en motionscykel och cykla... Mer behövs inte sägas, det blir helt fel, man kan lika gärna stå på golvet och hoppa.

Slutsatsen blir att motionscyklar är för skadade/gamlingar som behöver en otroligt grundläggande motionsträning där de måste/vill sitta så absolut bekvämt som man kan.

Spinningcykeln är för den som har större krav på sin cykel. Inställbar, stabilare vid stående cykling, autentiskt uppbyggd jämfört med vanliga cyklar. Pedalerna finns oftast med SPD(och de bör de göra!).
Sen ska man understryka att en spinningcykel inte är obekväm i sig, men ett bar cykelbrallor är en utmärkt investering. Jag har inga problem att sitta bekvämt 3 timmar på min spinningcykel i alla fall.

Andreas Lelli
2008-05-17, 10:37
Tack så jättemycket för en grym förklaring :)
It all became clear now.. :)