handdator

Visa fullständig version : Dricka vattnet som man kokar bönor/broccoli/mm i?


boinnk
2008-05-16, 21:40
Jag sparade för skojs skull vattnet som jag kokade mina bönor och broccoli. Idag, efter att ha stått i kylskåpet något dygn, testade jag det med en skvätt citron i. Gott gott *drool*

Men hur mycket näring kan man tänkas att det lakas ur mina stackars grönsaker när jag kokar dom?
När jag lagar bönor/broccoli så häller jag allt i en kastrull, kokar upp vatten brevid, på med kokande vatten, väntar tills vattnet i kastrullen kokar igen och då e dom färdiga; fortfarande lite krispiga om jag har tur. Alltså är mitt slimevatten (det ser inte så gott ut) något att ha?

3.1415926535
2008-05-16, 21:43
Med tanke på att ångkokning rekomenderas för att bevara mikronutrienter lär det röra sig om väsentliga mängder.

boinnk
2008-05-16, 21:47
Ja det stämmer ju iofs. Hittade en gammal post från Sverker:
De frysta grönsakerna är redan förkokta ( blancherade ). Det går utmärkt att ha dem tinade i en sallad.
Räkna med 10 - 25 % förlust av värmekänsliga vitaminer när du kokar upp dem.

Värmekänsliga är C-vitamin och folacin. Lite mer tåliga är B1 thiamin och B2 riboflavin.
De andra vitaminerna tål en hel del.

Så en del vitaminer och sånt, antar jag, förstörs helt men det kanske finns andra som bara vattnas ur och hamnar i vattnet? :D

Tolkia
2008-05-16, 21:48
Vad menar du med "bönor"? Vattnet du kokar torkade bönor (vita, bruna osv.) i rekommenderas inte som dryck.

machine gun
2008-05-16, 21:50
Eftersom det är frysgrönsaker som åsyftas gissar jag hejvilt på haricot vert (gröna bönor).

boinnk
2008-05-16, 21:55
Vad menar du med "bönor"? Vattnet du kokar torkade bönor (vita, bruna osv.) i rekommenderas inte som dryck.

Eftersom det är frysgrönsaker som åsyftas gissar jag hejvilt på haricot vert (gröna bönor).

Ah förlåt, machine gun gissade rätt.

Tabbe
2008-05-17, 06:16
Om inte annat är det faktiskt gott att dricka som te eller kallt till maten.

Sverker
2008-05-17, 06:19
Rent mikrobiologiskt skulle jag kasta det vattnet*spy*

Det är en sak att använda någonting omgående vid spisen för att reda en varm sås...Det är en helt annan sak att ta vattnet och kyla ned det för att stå någon/några dagar.

Du har kokat ut lite socker, protein, kostfibrer, kalium, vitminer mm i vattnet. Det är vekligen en bulojng som är mumsmums för alla möjliga ( sporbildande ) matförgiftande bakterier.


Acceptera att du har 50 - 80 procent kvar av näringsämnena i grönsakerna och nöj dig med det.

Klenis
2008-05-17, 08:26
Vi asiater dricker alltid vattnet som salladen kokats i till maten, fast vi dricker upp det samma dag och sparar inte på det.

CoolHandLuke
2008-05-18, 21:50
Soppa, gryta, gratäng, woka eller grilla dina grönsaker.. så är den funderingen ur världen.

dyxeldoff
2008-05-19, 16:10
Vi asiater dricker alltid vattnet som salladen kokats i till maten, fast vi dricker upp det samma dag och sparar inte på det.

ROFL

ja och vi svenskar tar alltid en husmans till maten och vi ahr blå ögon