handdator

Visa fullständig version : vart träningsaker


x_776
2008-05-16, 21:29
vart köper man dem biligaste hemma gym sakerna
jag har hittat??

bänkpress 1500kr
skivstångsset 52kg 1700kr
viktpaket 600kr

är det någon som vet biligare

Andreas Lelli
2008-05-16, 23:58
Visst beror det på lite vilken kvalitét man söker men Rusta sålde träningsredskap till väldigt bra priset förut.

Men som alltid så får man vad man betalar för och bör därför kanske inte ta något allt för billigt. ;)

wellyt2n
2008-05-17, 00:45
Vikt som vikt.

x_776
2008-05-17, 09:14
okej, men man är en fattig student som man måste ju ta det biligaste valet jämt, men om man köper något billigt "skit" vad är det som kan gå sönder

z_bumbi
2008-05-17, 09:33
Är priset rätt för skivstångsetet? Om det är det så är det 3800 kr totalt

www.kiprod.com har ett internationellt skivstångset på 140 kg för 2750 kr, en begagnad ställning kostar 500 kr på www.almcareplan.com och en enkel bänk kostar också ungefär 500 kr (just nu hittade jag bara lutande bänkar för det priset)
Frakten är inte medräknad så det kostar väl en slant mer (om man inte bor bra till).

Jag vet inte vad skolstängerna (25 mm) från Kiprod tål men det kanske blir billigare att köpa en sån plus 25 mm vikter.

Att köpa en bänkpress med inbyggd ställning gör att man inte kan köra lika många övningar som man kan göra med en lös bänk och en "riktigt" ställning.

Sen brukar jag rekommendera att man funderar på att köpa en gymkort istället då det oftast är roligare att träna där och har man nyss börjat träna kan man få ganska många tips och idéer om hur man kan träna.

Andreas Lelli
2008-05-17, 10:09
okej, men man är en fattig student som man måste ju ta det biligaste valet jämt, men om man köper något billigt "skit" vad är det som kan gå sönder

Tror faktiskt inte att risken att något går sönder är stor även om du köper jätte billiga grejer. (Men jag menade att det finns säkert en större risk om man kör väldigt tungt).

Annars gillar jag bumbis förslag om gymkort, om det är ett alternativ för dig. :)

Musselbank
2008-05-17, 10:34
Det där med hållbarhet; det är ju också en viss skillnad på prylar som används timtals varje dag på ett gym mot de som hemma går varma någon halvtimme ett par dagar i veckan!

När det gäller själva vikterna fattar jag inte riktigt varför det är så dyrt. Kanske kan det vara värt ett försök att kolla med något lokalt företag som jobbar med grövre metallplåt om de kan skära ut några rondeller...

Om man kan ordna med dämpat underlag kanske det funkar att gjuta vikter i betong?

z_bumbi
2008-05-17, 11:01
Metallpriserna är ganska höga idag så jag vete sjutton om det lönar sig att skära ut något?
Fälgar med en påsvetsad mittdel som passar runt stången är nog en billigare lösning men då är det inte riktigt för inomhusbruk/trånga utrymmen, betong funkar (förr var många vikter av betong) men då måste man nog ha möjlighet att gjuta själv och det blir ganska många formar för ett helt set.

YTS
2008-05-17, 22:22
betong funkar (förr var många vikter av betong) men då måste man nog ha möjlighet att gjuta själv och det blir ganska många formar för ett helt set.

Jag gjöt mina vikter i avsågade blomkrukor, där jag använde den översta delen med sargen, som jag vände upp och ner på en härdad mazonitskiva, i mitten skruvade jag fast en bit rundstav, som jag klätt med toarullar omlindat med packtejp. Sen var det bara att hälla på betongen. Obs använd ej cement, håller inte särskillt bra. Tänk på att betongen skall vara redigt tjock, det är bara nybörjare som spär ut till välling.

Troll
2008-05-19, 00:52
Kolla blocket regelbundet!!

Annars har bodypowerequipment de bästa priserna om du ska ha ny utrustning.


Edit: på lite bättre utrustning då, inte rustasaker.

-S-T-
2008-05-19, 10:15
Vikt som vikt.

Men inte stång som stång.