handdator

Visa fullständig version : Good Mornings - Utförande?


loova86
2008-05-16, 21:20
Tja!

När man gör "Good Mornings", måste man då komma ner i 90 graders vinkel framåt? För jag kommer inte ner så att överkroppen är vinkelrät mot golvet. Funkar det att göra övningen även om man inte gör detta?

Arf Pingvin
2008-05-16, 21:46
Ja det funkar ändå.

Leta reda på beskrivning på övningen rumänska mark (romanian deadlift).

Andreas Lelli
2008-05-17, 00:04
Vad är era erfarenheter från Good Mornings i övrigt? Jag personligen har inte vågat pröva den då den känns läskig, tänk om man fastnar där nere. :P

(Antar att man vill köra lågrep med hög vikt då kan ju risken för det vara ganska stor antar jag)

Mr. Moose
2008-05-17, 06:52
Jag har kört så lågt som 3or (135kg PB) med tycker det är för tungt, 5 reps är OK.

En annan variant är "good morning squat", börja som en vanlig GM men när du när bottenläget böjer du snabbt på benen så att du sitter i bottenläget i knäböj. Res dig som om en vanlig böj. Kan verka va lite komplicerad teknik men prova på låg vikt först (naturligtvis), tar inte så många set att få in rörelsen, ge kroppen ett par tre pass att vänja sig vid övningen innan du lastar på.

Om inte annat är det en ypperlig teknik om man skulle börja "tappa" ryggen under en Good Morning.

Kör själv GM squat lite då och då, kul att variera träningen lite.

MaQue
2008-05-17, 09:20
I Squat RX#17 del 1 går han igenom Goodmornings och tar upp belastningar och volym.

Rekommenderas.

Mapa
2008-05-17, 09:24
Vad är era erfarenheter från Good Mornings i övrigt? Jag personligen har inte vågat pröva den då den känns läskig, tänk om man fastnar där nere. :P

(Antar att man vill köra lågrep med hög vikt då kan ju risken för det vara ganska stor antar jag)

powerrack?


+1 maque

Sheogorath
2008-05-17, 14:35
Den maximala flexionen (böjningen) i höften är ~90 grader. Eftersom man skjuter röven bakåt i good-mornings och raka marklyft kommer inte benen att peka lådrätt mot taket utan ganska mycket bakåt, och därför är 90 grader i höften en (bra) bit ifrån en rygg parallell med golvet. Går man till parallelläge har man passerat flexionen i höften och resten av rörelsen har man tagit ut i ryggen. Det är inte i sig dåligt om man vill ha med ryggen mycket. Samma sak gäller för raka marklyft som efter ett visst djup gör att länden kommer att kröker sig. Då kallas det vanligen istället för ett stelbent marklyft, och även det är en bra övning.

Alltså:

"Bara" hamstrings: rygg går ej till parallellt med golvet.
Hamstrings + länd: rygg går till parallelläge eller djupare. Djupare än parallelläge är nog mest lämligt för rakt marklyft.

Jag föredrar att göra good-mornings i smithen. En kompis har kollat var 90 grader i höften är, och så sätter man säkerhetspinnarna vid den höjden. Då vet man att man bara tar ut rörelsen i höften och inte i ryggen när man touchar sprintarna i bottenläget. Viktigt vid denna typ av GM är att ha fötterna placerade en bit in i maskinen. Jag testar var jag "skulle" haft fötterna om jag gjorde ett marklyft i smithen, och sätter fötterna där. Blir perfekt för en korrekt smith-GM.

bubbe
2008-05-17, 14:55
Jag körde rätt tunga goodmornings tidigare (5or ~160kg), vilket skulle kunna vart orsaken till mina skulderbladsproblem då stången rullade upp i bottenläget och sen ner tillbaka på övre muskelfästena. Problemen som visade sig i knäböjen fick jag efter en period tunga GM.