handdator

Visa fullständig version : Varför är maskiner "dåligt"?


Ch4rles
2008-05-16, 21:02
Hej!

Har funderat på en grej. Överallt läser jag att maskiner som fokuserar på en eller få muskler är dåligt, och fria vikter samt övningar som innefattar flera muskelgrupper är bra. Varför? Borde inte maskiner vara bättre, dom lär ju vara uttänkta för att träna muskeln så effektivt och felfritt som möjligt.

King Grub
2008-05-16, 21:06
Du tränar inte assistansmuskulatur lika väl med maskiner och får inte samma styrkeutveckling med ett program baserat enbart på maskinövningar. Men båda formerna av träning fyller sin funktion i ett komplett upplägg.

Ganymedes
2008-05-16, 21:06
Det behöver inte alls nödvändigt vara bara dåligt med maskiner. Men det man primärt brukar ange som negativt, är att man missar en massa "stödmuskler" när man använder maskiner.

Edit: Tvåa. :(

Andreas Lelli
2008-05-16, 23:57
Precis som King Grub och Ganymedes säger så finns det flera fördelar med fria vikter som maskinerna inte har.

Maskinerna ser jag främst som ett enkelt sett att träna och är därför säkert ett bra alternativ för nybörjade som vill bygga lite grundstyrka och inte känner sig redo för fria vikter.

Som jag har förstått det så är maskinerna ofta i fixerade banor så att man inte kan göra fel, visst låter det positivt men en av de stora fördelarna med fria vikter är att du faktiskt måste balansera vikten rätt. :)

patashnik
2008-05-17, 00:09
Som jag har förstått det så är maskinerna ofta i fixerade banor så att man inte kan göra fel, visst låter det positivt men en av de stora fördelarna med fria vikter är att du faktiskt måste balansera vikten rätt. :)

...vilket också är en nackdel, eftersom det gör den tränande låst i vad som ibland blir en ganska onaturlig rörelsebana. Maskiner tar i ringa utsträckning hänsyn till att människor är byggda olika, och få maskiner passar alla. Men man får väl pröva sig fram, vissa maskiner funkar bättre än andra. De fyller som sagts ändå en funktion och vissa gillar dem. Det är väl till viss del en smaksak. De är ju i alla fall inte per automatik förkastliga, som ibland hävdas. *rolleyes*

joriice
2008-05-17, 00:19
De är bra att köra med både fria vikter och maskiner tycker jag.

Sedan vill inte alla köra tunga knäböj, och samtidigt utveckla assisterande muskulatur(utveckla en böjröv, bred midja etc.)
så maskiner är bra för att pricka in just den muskelgruppen som man är ute efter att pricka.

melancoolio
2008-05-17, 00:35
Att enbart köra maskiner är som att aldrig ta bort stödhjulen på cykeln.

Andreas Lelli
2008-05-17, 09:53
...vilket också är en nackdel

Det var nästan det jag skrev :)

visst låter det positivt

I övrigt så tycker jag man ska köra fria vikter om man har möjligheten, jag förstår att vissa känner sig mer bekväma med att börja med maskiner men det finns ingen egentlig anledning ;)

Musselbank
2008-05-17, 10:25
Det var nästan det jag skrev :)



I övrigt så tycker jag man ska köra fria vikter om man har möjligheten, jag förstår att vissa känner sig mer bekväma med att börja med maskiner men det finns ingen egentlig anledning ;)

På extremt låga vikter kan det finnas det dock. 20 kg stång i militärpress tex var inte så lite för tex mig. Inte för att axelpressmaskinen var någon höjdare *spy* i och för sig. Ok, det hade varit bättre med hantlar el. liten stång, då :em: jag håller nog med, det är svårt att hitta någon ordentlig anledning!

Sheogorath
2008-05-17, 14:22
Att enbart köra maskiner är som att aldrig ta bort stödhjulen på cykeln.

:D

Sheogorath
2008-05-17, 14:25
På extremt låga vikter kan det finnas det dock. 20 kg stång i militärpress tex var inte så lite för tex mig. Inte för att axelpressmaskinen var någon höjdare *spy* i och för sig. Ok, det hade varit bättre med hantlar el. liten stång, då :em: jag håller nog med, det är svårt att hitta någon ordentlig anledning!

Vissa övningar är smidigare att göra i maskin, helt enkelt. T.ex. bencurl eller tåhävningar. Sedan finns det maskiner som aldrig kan ersättas av fria vikter. T.ex. den alldeles lysande pullovermaskinen. För att täcka in den maskinen med fria vikter (eg. kabeltrissa och hantel/stång) får man gör åtminstone två olika pullovervarianter.

För vissa typer av rehabiliteringsträning kan både maskiner och gummiband vara bra.

JoeyP
2008-05-17, 14:40
Jag tycker vissa maskinövningar är as sköna! Tex magmaskiner.

Sheogorath
2008-05-17, 14:45
Jag tycker vissa maskinövningar är as sköna! Tex magmaskiner.

+1

Ab-wheel + situps med vikt + maskincrunches. De e powernajs.

Lavorini
2008-05-17, 15:57
Maskiner är skit :) Dom uppfanns för att lata människor och BBs skulle kunna träna.

King Grub
2008-05-17, 15:59
Maskiner är skit :)

Maskiner är bra som en del av upplägget. Det är sådana där hardcore-kommentarer som är skit. :)

Lavorini
2008-05-17, 16:02
Maskiner är bra som en del av upplägget. Det är sådana där hardcore-kommentarer som är skit. :)

Vem behöver maskiner efter:

Knäböj 5x8
Dips 5x8
Chins 5x8

?

Skämt å sido: vissa maskiner är OK, men på det stora hela så ser jag ingen anledning alls att använda maskiner om man inte tävlar i BB och ska prickskjuta släpande muskelgrupper - alternativt har någon skada som kräver det.

Err
2008-05-17, 16:56
Det är inte helt fel med vissa maskiner som sagt. Det jag tycker är avtändande är framförallt priset. Det baserar jag på tiden på Friskis & Svettis. Priserna där jag bor är alldeles hutlösa och likt fan är möjligheterna till fria vikter urusla. Ska man göra knäböj så hänvisas man till smith. Men de har ett ansenligt antal maskiner. Personligen tycker jag det är slöseri att ha maskiner för biceps och triceps när det finns hantlar samt cable.

-S-T-
2008-05-17, 18:27
dom lär ju vara uttänkta för att träna muskeln så effektivt och felfritt som möjligt.

De är uttänkta för att tjäna pengar. Det går att sälja dyrare gymkort med maskinpark (fråga mig inte varför). Som redan sagts har du EN maskin för en viss övning, ibland med lite olika inställningar att välja mellan, men av hundra tränande finns det hundra olika kroppsbyggnader.

Edit: En del maskiner är praktiska och bra, men "att gå en runda" i maskinparken är ingen höjdare.

Hybris
2008-05-17, 18:30
Att enbart köra maskiner är som att aldrig ta bort stödhjulen på cykeln.

Kunde inte säga det bättre själv.

pragmatist
2008-05-17, 21:53
Att enbart köra maskiner är som att aldrig ta bort stödhjulen på cykeln.

Man kan träna upp en helsickes kondis även på en cykel med stödhjul. ;)

Koloftw
2008-05-17, 21:57
Men man kan inte lära sig cykla ordentligt.

Jacksatan
2008-05-17, 22:34
Man kan träna upp en helsickes kondis även på en cykel med stödhjul. ;)

Ja, vafan 90% av alla gymtränande använder ju ändå bara sina muskler i gymmet. De kan lika gärna hänga vid maskinerna. Behöver inga stödmuskler eller balansträning.