handdator

Visa fullständig version : Kolhydratsfatiga frukter


cosmic_dancer
2008-05-16, 17:36
Frukt är jävligt got, men det är lätt att få ett över intag på kolhydrater. Men har ni några tips på frukter som har lågt olhydrats innehåll. Apelsin, kiwi... Har pinsam dålig koll på sådant

z_bumbi
2008-05-16, 17:38
Får man ett överintag av kolhydrat från frukt går man antingen på ketodiet eller äter enorma mängder frukt.

www.slv.se

cosmic_dancer
2008-05-16, 17:48
Tänkte mer på om man äter vanlig kost och sen kanske låt oss säga gör en fruktsallad. Vill ha tips på bra frukter att ha i, inga äpplen, druvor och bananer.

jenni
2008-05-16, 17:50
alla melon sorter, bär och persikor, aprikoser små citrusfrukter
men jag tror inte du behöver oroa dig om kolhydraterna från frukten, de innehåller ju också vitaminer mm som är bra för hälsan :)

Sverker
2008-05-16, 17:50
Meloner, men du jagar fel saker.

cosmic_dancer
2008-05-17, 08:40
Jag ska undvika snabba kolhydrater ja. Jag är väl medveten om att jag har vissa problem med min kost.

Eddie Vedder
2008-05-17, 08:43
Hur kan du tycka att äpplen innehåller mycket kolhydrater? Och inte är dom snabba heller.

Bara för att E% är övervägande kolhydrater i ett livsmedel blir det ju inte per automatik "kolhydratrikt". Annars får du väl köra på bär istället för frukt, det innehåller mindre energi per 100g.

För det är ganska kört om man anser att t.o.m. äpple är över gränsen tyvärr.

langh
2008-05-17, 08:55
Man kan inte leva på vatten Cosmic =)

Är du diabetiker? Ett äpple innehåller ca75 kcal vilket ger mindre än 20 gram kolhydrater.

cosmic_dancer
2008-05-17, 08:55
Nä det tycker jag inte, men det innehåller ju en del om man jämnför med annan frukt. Vill bara veta av rent intresse, inte för att jag riskerar att få imig för mycket kolhydater i mitt dagliga jksot intag snarare tvärtom. Som sagt har väldiga problem med hur jag ska äta... nästan en form av ätstörning, då jag kan ha en enorm rädsla över att få ett för stort intag av fett och kolhydrater

Eddie Vedder
2008-05-17, 09:03
Som sagt har väldiga problem med hur jag ska äta... nästan en form av ätstörning, då jag kan ha en enorm rädsla över att få ett för stort intag av fett och kolhydrater

Då är inte ditt problem kolhydratmängd i frukt utan betydligt större än så.:(

Hursomhelst är frukt bra mat, det är dessutom gott. Ät din frukt med gott samvete, försök njuta av maten du äter och om du har väldiga problem som vägrar upphöra så försök ta kontakt med någon.

Inga tips på kolhydratmängder i frukter hit och dit från den här tråden kommer göra någonting bättre om du nu har problem som du säger.:(

Kischen
2008-05-17, 09:12
Du vill veta av rent intresse? Sluta ljug för dig själv istället, du är på väg till ett ställe ingen vill vara på.

Se till att få prata med någon innan det blir värre.

cosmic_dancer
2008-05-17, 09:21
Jag vet, men det är svårt att erkänna för sig själv och kanske verkligen inse att det är ett problem. Är verkligen inte tjock, så det fnns inga medicinska själ till att fundera så mycket kring min kost. Men att få ångest över maten jag äter är inte okej.

Jag flyttar hem från göteborg till falun snart och ska ta kontakt med psykolog 8behöver det av andra orsaker också) och en dietist så att jag kan få hjälp med hur jag ska äta.

L-Sami
2008-05-17, 12:01
Jag skulle fokusera istället vilken frukt mättar bäst, enligt SI-index är äpple och apelsin de frukterna som mättar bäst.

Sverker
2008-05-17, 12:03
Låter som en bra plan. Hoppas du får bra stöd hemma i Falun.

cosmic_dancer
2008-05-17, 12:28
Tack. Jag tror mina tankar kring ksoten kan vara en del av min sorg jag fått under våren då min pappa gick bort i juli. Under hösten sköt jag ifrån mig ens tor del av sorgen och den har kommit nu istället

Johan_P
2008-05-17, 13:11
Du gör helt rätt i att söka hjälp. Ett moget beslut. Tummen upp.

Cohen
2008-05-17, 22:06
Som sagt har väldiga problem med hur jag ska äta... nästan en form av ätstörning, då jag kan ha en enorm rädsla över att få ett för stort intag av fett och kolhydrater

Som sagt är hjälp rätt väg att gå. Att fundera på kolhydratsinnehåll i äpplen är feö väg. Ett antal år tillbaka i tiden var jag i en liknande situation som du verkar befinna dig i nu. Mitt råd är att rädda situationen innan den bryter ut. ett bra första steg är att tala med närstående/familj/vänner om hur du känner.

Lycka till!