handdator

Visa fullständig version : Bira efter gymmet


Stenulf
2008-05-16, 16:14
Är det ok att gå ut och käka på restaurang och dricka två glas vin eller öl på kvällen samma dag som man har varit på gymmet och tränat? Har det en betydande negativ inverkan på vad jag får ut av passet den dagen? Är det någon vidare skillnad på om jag tränade vid 10.00 eller 16.00 och dricker alkoholen vid 20.00 ungefär?

Ajin
2008-05-16, 16:16
Alkohol hämmar proteinsyntesen. Sen är det upp till dig ifall du tycker ölen är värt det.

Eddie Vedder
2008-05-16, 16:17
Ja det är okej.

Stenulf
2008-05-16, 16:20
Ooooops, såg efter jag postat att en liknande tråd fanns längre ner på sidan. Jag hade inte läst E24-artikeln iaf. Frågan om tiden som gått innan man dricker kanske fortfarande är aktuell?

Slartibartfast
2008-05-16, 16:24
Det är bättre att du tränar och tar en bira än att du inte tränar och tar en bira. :thumbup:

Eddie Vedder
2008-05-16, 16:24
Ooooops, såg efter jag postat att en liknande tråd fanns längre ner på sidan. Jag hade inte läst E24-artikeln iaf. Frågan om tiden som gått innan man dricker kanske fortfarande är aktuell?

Du hinner ju återhämta dig längre innan du börjar dricka om du tränar tidigt. Så lite bättre är det väl att vänta ett antal timmar.

Men det gäller ju bara två glas vin eller öl säger du ju själv, hur kan du ens tveka att dricka det om du känner att du vill? Självklart sker inget katastrofalt med din kropp, två glas vin är antagligen inom gränsen för vad som t.o.m. kan anses vara hälsosamt då och då.

Slartibartfast
2008-05-16, 16:41
hur kan du ens tveka att dricka det om du känner att du vill?

För att det inte finns några uppgifter på hur dåligt det är för muskeltillväxten. Är det möjligt att en öl helt stänger av tillväxten från dagens pass? högst osannolikt, men det är en möjlighet.

Eddie Vedder
2008-05-16, 17:21
men det är en möjlighet.

Det får stå för dig.

Jag vågar nog påstå att det är omöjligt, en öl är ju ingenting.

machine gun
2008-05-16, 18:09
Man får en öl efter målgång i Stockholm marathon. Tycker det säger allt :D

Slartibartfast
2008-05-16, 18:13
Man får en öl efter målgång i Stockholm marathon. Tycker det säger allt :D

Min tjej sprang Medoc marathon för två år sedan. Där drack man vin vid varje vätskekontroll (varannan kilometer) :D

Ajin
2008-05-16, 19:15
Min tjej sprang Medoc marathon för två år sedan. Där drack man vin vid varje vätskekontroll (varannan kilometer) :D

Nu har ju det väldigt lite e´med OP:s fråga att göra, men visst är det kul sidofakta :)

Ganymedes
2008-05-16, 19:29
Hört talas om den där gubben Arnold? Han lär ha sagt "Milk is for babies! I drink beer!" Han hade nog inte så mycket problem med nedreglerad proteinsyntes, iaf inte vad fysiken påvisar... :) Fan vad sugen jag blev på öl nu, bara för det. Och mitt i deffen också... Får räkna lite. ;)

norsk_gadd
2008-05-16, 19:57
Klart du ska ha en öl!
Jag hade också druckit en om det funnits hemma nu. Blev sugen av den här tråden... jaja... imorgon!
17 MAJ FTW!!!!!

Sniggel
2008-05-16, 21:50
Klart du ska ha en öl!
Jag hade också druckit en om det funnits hemma nu. Blev sugen av den här tråden... jaja... imorgon!
17 MAJ FTW!!!!!

17e maj är det early access för Age of Conan :D (fan va nördig jag är)
Eller vänta, snackar du om någon annan högtid ;)

Lär ju inte vara så farligt med 2 öl senare på kvällen i anslutning med en restaurangmiddag. Restaurangmiddagen är ju anabol i sig och slår säkert ut den negativa effekten av alkoholen gentemot om du skulle varken ätit eller druckit då alls :D

machine gun
2008-05-16, 21:56
Min tjej sprang Medoc marathon för två år sedan. Där drack man vin vid varje vätskekontroll (varannan kilometer) :D

Fransmännen är ett släkte för sig.

Vill även minnas att Rune Larsson skrev nånstans att det serverades sprit vid nån kontroll i Spartathlon (25 mil löpning), det var bra med ett par cl för att få igång aptiten påstod han :D

Även i Köpenhamn marathon får man öl efter målgång. Härmed kan vi alltså konstatera att öl efter fysisk aktivitet är optimalt på alla sätt och vis.

Stenulf
2008-05-16, 22:39
Du hinner ju återhämta dig längre innan du börjar dricka om du tränar tidigt. Så lite bättre är det väl att vänta ett antal timmar.

Men det gäller ju bara två glas vin eller öl säger du ju själv, hur kan du ens tveka att dricka det om du känner att du vill? Självklart sker inget katastrofalt med din kropp, två glas vin är antagligen inom gränsen för vad som t.o.m. kan anses vara hälsosamt då och då.

Nja jag tveka väl inte särskilt mycket. Är mest intresserad av om det påverkar resultaten av träningen nåt. En rejäl fylla måste ju va illa men var går gränsen?

Shamrock
2008-05-16, 22:59
Är det ok att gå ut och käka på restaurang och dricka två glas vin eller öl på kvällen samma dag som man har varit på gymmet och tränat? Har det en betydande negativ inverkan på vad jag får ut av passet den dagen? Är det någon vidare skillnad på om jag tränade vid 10.00 eller 16.00 och dricker alkoholen vid 20.00 ungefär?

Sluta fråga om lov och ta din öl med gott samvete!

Pellegris
2008-05-17, 01:36
Han frågade inte om lov, han frågade om det påverkade kropen något. Ölen hade han nog druckigt även om någon avrådigt honom.

L-Sami
2008-05-17, 01:55
Det bästa är om du själv lär dig förstå hur du reagerar efter en viss situation, mer än att det påverkar kroppen negativt kan ingen annan svara på.