handdator

Visa fullständig version : Bicep på chinsstång


wellyt2n
2008-05-16, 15:42
Hur gör jag för att träna Bicep på chinnstång?


Ge den bra effekt? jag tränar även bicep med curlstång men tänkte köra båda för full muskeltillväxt

tacksam för svar,

/Tony

Nimille
2008-05-16, 15:45
Jag förstår inte, med chinstång menar du stång som sitter fast i taket? Isåfall tränar du biceps sekundärt genom olika former av chin-ups/pull-ups.
Om du menar att en vanlig rak stång är en chinstång så är det bara att curla på.
Skillnaden mellan ez-stänger och raka stänger har disskuterats tidigare så det finns att söka på.

wellyt2n
2008-05-16, 17:12
Jag menar en chinsstång: http://www.******.se/bilder/pull_ups_bottom.jpg

Och då undrar jag finns det någon övning som tar mer på bicep, istället för rygg(den jag länkat)

Förstår inte riktigt vad du menar själv....

Sheogorath
2008-05-16, 17:39
Jag menar en chinsstång: http://www.******.se/bilder/pull_ups_bottom.jpg

Och då undrar jag finns det någon övning som tar mer på bicep, istället för rygg(den jag länkat)

Förstår inte riktigt vad du menar själv....

Den armhävning (så heter det faktiskt på svenska!) som aktiverar biceps mest är helt vanliga breda pull-ups.

http://i.ehow.com/images/GlobalPhoto/Articles/3192/pullup_Full.jpg

wellyt2n
2008-05-16, 17:54
Tar det inte mer i biceps om jag håller händerna åt andra hållet istället och smalare grepp?

Pecto
2008-05-16, 17:56
håller smalt och grepper handflatorna mot kroppen då aktiverar du mkt biceps

Sheogorath
2008-05-16, 17:57
Tar det inte mer i biceps om jag håller händerna åt andra hållet istället och smalare grepp?

Nej.

Sheogorath
2008-05-16, 17:59
håller smalt och grepper handflatorna mot kroppen då aktiverar du mkt biceps

Nej. Du får med nedre bröst mycket mer i smala supinerade: det är därför du är starkare. Aktiviteten i biceps är mindre, likaså aktiviteten i brachio-radialis. Brachialis är som alltid opåverkad. I vanliga breda pullups är triceps långa mer aktiv dessutom, liksom teres major.

Hel tråd om detta, med källhänvisningar: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=107906

Pecto
2008-05-16, 17:59
det är juh mera brachialis som aktiveras med vanliga chins, håll smalt och handflatorna åt andra hållet!

Pecto
2008-05-16, 18:01
det beror juh helt beroende på hur man lyfter, och vad man drar med!

Sheogorath
2008-05-16, 18:01
det är juh mera brachialis som aktiveras med vanliga chins, håll smalt och handflatorna åt andra hållet!

Sluta larva dig och läs studien.

Pecto
2008-05-16, 18:02
gå till gymmet och testa i praktiken!

Sheogorath
2008-05-16, 18:04
Angående brachialis. P.g.a. infästningen på ulna är den helt opåverkad beträffande rotationen av underarmen.

Sheogorath
2008-05-16, 18:05
gå till gymmet och testa i praktiken!

Även känslan på gymmet avverkas i den andra tråden, liksom träningsvärken.

Pecto
2008-05-16, 18:06
det känns som det borde påverkas, tex om man kör hammercurl eller rak skivstång så tar skivstång mera !

wellyt2n
2008-05-16, 18:09
kan du inte skriva i termer så jag förstår...

Sheogorath
2008-05-16, 18:11
det känns som det borde påverkas, tex om man kör hammercurl eller rak skivstång så tar skivstång mera !

Njae, nästan. Vid hammercurl jobbar den stora böjaren på underarmen, brachio-radialis som allra bäst. Vid vanlig bicepscurl arbetar biceps bäst, som väntat. Brachialis är opåverkad.

Sheogorath
2008-05-16, 18:12
kan du inte skriva i termer så jag förstår...

Fast jag har givit dig ett enkelt svar: vanliga pullups med brett grepp. Det finns det studier som visar, t.o.m.

wellyt2n
2008-05-16, 18:12
om man har en chinsstång somm har "stänger" som petar utåt, inget där som gär att jag kan träna biceps så?

wellyt2n
2008-05-16, 18:15
Desto mindre grepp = mer bröst

Desto större grupp, = rygg, axlar, tricep, bicep

Om jag fattat det rätt, och handflator spelar ingen större roll...

G_lund
2008-05-17, 09:35
Desto mindre grepp = mer bröst

Desto större grupp, = rygg, axlar, tricep, bicep

Om jag fattat det rätt, och handflator spelar ingen större roll...


Så om man är en grupp som tränar chins samtidigt så tar det mer på rygg,axlar,triceps,biceps? *rolleyes*

David_E
2008-05-17, 10:42
Fast jag har givit dig ett enkelt svar: vanliga pullups med brett grepp. Det finns det studier som visar, t.o.m.

En studie säger inte särskillt mycket, alla varianter av pullups, både med sup- och prongrepp tar på biceps. Oavsett omdet skulle vara så att muskeln enbart aktiveras statiskt så kommer den att tränas bra. Kolla bara på de som enbart har kört knäböj, deras rectus femoris går inte av för hackor, ävan fast den förlängs i ext. i höftleden.

Sheogorath
2008-05-17, 14:18
En studie säger inte särskillt mycket, alla varianter av pullups, både med sup- och prongrepp tar på biceps. Oavsett omdet skulle vara så att muskeln enbart aktiveras statiskt så kommer den att tränas bra. Kolla bara på de som enbart har kört knäböj, deras rectus femoris går inte av för hackor, ävan fast den förlängs i ext. i höftleden.

Det har jag aldrig sagt emot. Studien säger ingenting av bicepsutveckling. Tillväxt är aldrig så specifik. Man kan säkert få kanonlats eller varför inte baksida axlar, bara av en sådan övning som marklyft.

nyrjoh
2008-05-18, 12:26
Fast jag har givit dig ett enkelt svar: vanliga pullups med brett grepp. Det finns det studier som visar, t.o.m.

Finns inga studier som visar att biceps aktiveras mer vid brett pronerat grepp... Det här har vi ju snackat om tidigare. *bs*

Sheogorath
2008-05-18, 12:42
Länk:

Obesogen reder ut begreppen efter att ha läst fullängdsstudien (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2782859&postcount=24)

För att stämma i bäcken säger jag redan nu att artikeln avser latsdrag, men närmare än så kommer vi inte. Det ska nog motiveras väldigt väl om man påstår att latsdrag och pull-ups skiljer sig i hänseendet bicepsaktivering.

nyrjoh
2008-05-18, 13:32
Jag har fullängdsstudien och biceps testas inte ens med emg så det är ju väldigt knepigt att obesogen kan påstå det med hänvisning till den studien... Vi har ju haft den här diskussionen förut...

Sheogorath
2008-05-18, 14:50
Jag har fullängdsstudien och biceps testas inte ens med emg så det är ju väldigt knepigt att obesogen kan påstå det med hänvisning till den studien... Vi har ju haft den här diskussionen förut...

Hmm... Har du fullängdsstudien litar jag på dig. Jag har ett minne av att den här diskussionen varit uppe, ja. Men jag står för åsikten ändå: Vi har ju ExRx som verkar ha bra källor till sina påståenden.

wellyt2n
2008-05-18, 14:51
http://forum.body.se/attachment.php?attachmentid=31568&d=1189243880

Så ser min stång ut, de "pinnar" som sticker ut, kan man göra nån övning för tricep/biceps där?

Rahf
2008-05-18, 16:15
Du har fått bra svar, vad begär du? Det kommer inte att dyka upp en övning i det avseendet som bara aktiverar biceps så slå den tanken ur hågen.

gnagaren
2008-05-18, 16:37
Vill du få stor biceps så finns det bättre övningar/träningssätt än att jobba med vinklar hängandes i chinsstången.....

wellyt2n
2008-05-18, 18:14
Har inte fått några svar angående min bild,

obesogen
2008-05-18, 19:45
Länk:

Obesogen reder ut begreppen efter att ha läst fullängdsstudien (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2782859&postcount=24)

För att stämma i bäcken säger jag redan nu att artikeln avser latsdrag, men närmare än så kommer vi inte. Det ska nog motiveras väldigt väl om man påstår att latsdrag och pull-ups skiljer sig i hänseendet bicepsaktivering.

Om du hade länkat till tråden istället för ett specifikt inlägg skulle diskussionen bli lite mer nyanserad.

Jag har fullängdsstudien och biceps testas inte ens med emg så det är ju väldigt knepigt att obesogen kan påstå det med hänvisning till den studien... Vi har ju haft den här diskussionen förut...

Precis, och den finns i tråden som jag inte orkar leta upp.

Hmm... Har du fullängdsstudien litar jag på dig. Jag har ett minne av att den här diskussionen varit uppe, ja. Men jag står för åsikten ändå: Vi har ju ExRx som verkar ha bra källor till sina påståenden.

Fullängdsstudien finns även den refererad till i den tråden, och vad jag vill minnas diskuterade vi främst vad som bäst effekt för latsen. Min personliga åsikt är att biceps inte aktiveras i någon större utsträckning i vare sig pullups eller chins.
Helt ovetenskapligt tränar jag just nu två killar, den ena väger 75, den andra 73. Dom är nästan lika långa.
Kille 1 gör 18 breda med pronerat grepp strikt, och i veckan styrketestade jag honom på 3 RM, vilket han klarade med 32.5 kg hängande. Men han är förhållandevis svag i armarna, ligger på 22 kg i skivstångscurl med rak stång.
Kille 2 gör knappt 10 breda med pronerat grepp, men kör skivstångscurl med 38 kg, och väger 2 kg mindre än kille 2.
Kille 1 har mycket bättre latsutveckling än kille 2, kille 2 har bättre armar.
Jag har aldrig haft någon klient som fått träningsvärk i överarmarna av vare latsdrag, chins eller pullups som inte varit extremt otränad. Med reservation för att träningsvärk inte behöver vara någon indikator på tillväxt.
My 2 cents.

Sheogorath
2008-05-18, 21:04
...och för mig: breda, pronerade pullups den enda övning som ger mig träningsvärk i biceps' muskelbuk, och inte bara i armvecket och brachioradialis vilket är fallet med roddar och curlar. Jag kan få träningsvärk i biceps' muskelbuk av curlar om jag har haft ett längre uppehåll från träningen, men annars är det bara av pullups.

obesogen
2008-05-18, 22:01
Brachioradialis av stångcul? Kör du med EZ-stången eller?

Sheogorath
2008-05-18, 22:10
Brachioradialis av stångcul? Kör du med EZ-stången eller?

Naj, inte brachioradialis av stångcurl. Jag skrev curl, ospecificerat ;) Rak stångcurl ger mig träningsvärk i armvecket, vilket bör vara någon eller några böjarsenor. Hammercurl ger träningsvärk där och i brachioradialis, som väntat.

Men träningsvärk i biceps' muskelbuk får jag bara av breda pullups, eller i vissa fall någon slags curl (även hammers), men då efter ett längre uppehåll. Pullups är mer konsekventa när det kommer till träningsvärken.