handdator

Visa fullständig version : Varför styrka eller utseende?


130kg finsk sisu
2008-05-16, 13:31
Varför tränar vissa för styrka och andra för massa/utseende?*screwy*

Detta har jag funderat på länge.
Själv hör jag till: "Så länge man är någorlunda frisk så får man se ut som fan bara man är stark"

Sen tror jag merparten av koloiterna hör till "Skit i styrkan så länge man ser grym/snygg ut".

Varför dessa fenomen?*drool* :MrT:

jwzrd
2008-05-16, 13:35
Varför tränar vissa för styrka och andra för massa/utseende?*screwy*

Detta har jag funderat på länge.
Själv hör jag till: "Så länge man är någorlunda frisk så får man se ut som fan bara man är stark"

Sen tror jag merparten av koloiterna hör till "Skit i styrkan så länge man ser grym/snygg ut".

Varför dessa fenomen?*drool* :MrT:

Varför tränar vissa fotboll när andra mest bryr sig om styrka och att vara frisk?

Timme
2008-05-16, 13:37
Det där är väldigt intressant faktiskt. Det ena behöver ju absolut inte utesluta det andra.

Jag vill blir både snygg och stark men det är klart "lättare" att bli stark än stark och snygg. Då krävs det ofta mer disciplin och planering. Om man nu med snygg menar stora muskler och lågt BF som jag tycker är snyggt. Dock så är jag varken stark eller snygg nu. Du där emot Freddi är väldigt stark och påväg att bli snygg (med lägre kropps fett).

Danny Devito
2008-05-16, 13:37
Många resonerar nog: snygg och deffad = lättare att fixa brudar.

130kg finsk sisu
2008-05-16, 13:39
Många resonerar nog: snygg och deffad = lättare att fixa brudar.
+111111

Jwzrd, jag gillar fotboll. Var faktiskt rätt bra i ungdomen men styrkans värld lockade.*drool*

Timme
2008-05-16, 13:42
Många resonerar nog: snygg och deffad = lättare att fixa brudar.

Den är vanlig och naturlig.

Jag vill ha stora muskler för att jag älskar det. Jag älskar styrka och tycker det både är snyggt med stora muskler och häftigt. Jag vill bli riktigt muskulös, då kan jag bara gå omkring och mysa i min muskelmassa :D Ju mer muskler desto bättre, så resonerar jag. Och ju mer muskelmassa, desto fetare marklyft och marklyft är underbart. Likaså med bänkpress och böj.

Mapa
2008-05-16, 13:45
jag tycker inte alls de är konstigt att folk dras till olika sporter/tränar på olika sätt i och utanför gymmet..

tp_88
2008-05-16, 13:47
Som sagt; vad är det som skulle vara märkligt?

Larsson85
2008-05-16, 13:47
Det är väl inte så konstigt att folk vill vara snygga. Det ser man ju över allt i samhället, folk går till frisören, tjejer sminkar sig, man lägger pengar på kläder osv.

Det är heller inte så svårt att förstå de som tränar för att vara starka, vissa har fysiska jobb som kräver att dom är starka för att inte haverera och gå i förtidspension, andra tycker om att jämföra sin styrka med andra.

Det är väl inte så svårt att förstå att folk värderar olika saker olika högt?

joriice
2008-05-16, 13:47
Jag vill bara se snygg ut naken. >_> : D

NiXPhoenix
2008-05-16, 13:48
Många resonerar nog: snygg och deffad = lättare att fixa brudar.



Mjaa, en del tänker säkert så men andra kanske mest vill vara snygga och deffade för sin egen skull först och främst.

Mapa
2008-05-16, 13:50
Mjaa, en del tänker säkert så men andra kanske mest vill vara snygga och deffade för sin egen skull först och främst.

ja och en del vill vara starka för sin eller andra skull.. några kanske inte bryr sig alls och spelar fotboll för att de är kul osv.. som sagt, alla dras till olika saker. vad är konstigt med de?

130kg finsk sisu
2008-05-16, 13:52
Jag tycker det är märkligt eftersom jag inte förstår mej på fenomenet. Liksom att jag inte förstår varför man skulle vilja vara VPKare eller vilja spela cricket.
Men att jag sen accepterar männsikor med andra intressen vill jag bara att ni skall veta.
Så meningen med tråden är att jag skall kunna komma underfund med "byggarnas/träna mig snygg" tankar! :)

130kg finsk sisu
2008-05-16, 13:53
Som sagt; vad är det som skulle vara märkligt?
Tycker det låter på dej och andra här som om jag skulle ha nåt emot vad andra sysslar med... Så är INTE fallet!

tp_88
2008-05-16, 13:55
Tycker det låter på dej och andra här som om jag skulle ha nåt emot vad andra sysslar med... Så är INTE fallet!
Det var absolut inte min mening iaf, menar bara att det jag tycker det är ganska självklart att vissa är intresserade av att bli starka, andra att bygga en bra fysik, vissa en kombination och slutligen några som gör det för hälsan.

MasterChief
2008-05-16, 13:57
Varför tränar vissa för styrka och andra för massa/utseende?*screwy*

Detta har jag funderat på länge.
Själv hör jag till: "Så länge man är någorlunda frisk så får man se ut som fan bara man är stark"

Sen tror jag merparten av koloiterna hör till "Skit i styrkan så länge man ser grym/snygg ut".

Varför dessa fenomen?*drool* :MrT:

Nu är jag ganska långt från SL-kretsar men är det inte lite ballt att "inte bry sig" om sitt utseende som SL-kille? Det är liksom mer macho att vara skoghuggare_maskinförare_grovis_med hår på överarmarna än stekis? När man kommer in i en svettig träningshall full med finnar på +130kg så är fokus inte på skjortor i egyptisk bomull?

130kg finsk sisu
2008-05-16, 13:57
Det var absolut inte min mening iaf, menar bara att det jag tycker det är ganska självklart att vissa är intresserade av att bli starka, andra att bygga en bra fysik, vissa en kombination och slutligen några som gör det för hälsan.

Ok! Lungt.*cupid*
Men jag förstår inte fortfarande varför man tränar för att bli snygg på vikternas bekostnad!:cool: :)

jwzrd
2008-05-16, 13:58
Ok! Lungt.*cupid*
Men jag förstår inte fortfarande varför man tränar för att bli snygg på vikternas bekostnad!:cool: :)

Funderar du aldrig över ditt utseende?

130kg finsk sisu
2008-05-16, 13:58
Nu är jag ganska långt från SL-kretsar men är det inte lite ballt att "inte bry sig" om sitt utseende som SL-kille? Det är liksom mer macho att vara skoghuggare_maskinförare_grovis_med hår på överarmarna än stekis? När man kommer in i en svettig hall full med finnar på +130kg så är fokus inte på skjortor i egyptisk bomull?
Tja, vem vet. Inte för att jag runkar av för feta finnar. Men månne inte det finns nån ute i världen som detta fungerar på oxå!:)

130kg finsk sisu
2008-05-16, 13:59
Funderar du aldrig över ditt utseende?
mmm, nej faktiskt. Tycker däremot det är roligt då andra funderar över att man ser fet,gro,rolig,löjlig och glad ut...

tp_88
2008-05-16, 14:00
Ok! Lungt.*cupid*
Men jag förstår inte fortfarande varför man tränar för att bli snygg på vikternas bekostnad!:cool: :)
Precis som så många undrar varför man kan tillåta sig att bli fet för att bli stark. :)

MasterChief
2008-05-16, 14:01
Precis som så många undrar varför man kan tillåta sig att bli fet för att bli stark. :)

OT men vad gör du på din nya avatar egentligen?

130kg finsk sisu
2008-05-16, 14:01
Precis som så många undrar varför man kan tillåta sig att bli fet för att bli stark. :)
Bra nu börjar vi komma nånvart!
Svar: Vikten på stången ger en sån kick att man glömmer utseendet! Däremot får min hälsa inte bli sämre av fettet! Så resonerar jag iaf!

LadyInsane
2008-05-16, 14:02
Jag tycker att detta är väldigt intressant när det kommer till tjejer. Generellt (icke kollo-killar) brukar väl oftast inte föredra en väldigt muskulös tjej, och dessutom är det knappast majoriteten av de som hänger på kollo som vill ha en "grofv" tjej, utan snarare en feminin men vältränad brutta.
- Just när det kommer till styrka känns det som att det är männen som ska lägga på sig massan..gör vi kvinnor det, blir det ist; "För mycket.", dvs något negativt för utseendet.

mjukglass
2008-05-16, 14:02
Hur som haver tycker jag att fet&stark eller svag&deffad är mycket bättre än anorektisktonåringskropp&uthållig. Men det är jag det.

tp_88
2008-05-16, 14:03
OT men vad gör du på din nya avatar egentligen?
Dessvärre är det inte jag, men ja, Dwight diggar/dansar.
Bra nu börjar vi komma nånvart!
Svar: Vikten på stången ger en sån kick att man glömmer utseendet! Däremot får min hälsa inte bli sämre av fettet! Så resonerar jag iaf!
Kicken av att titta i spegeln i optiljus efter kolhydratsladdning och pumppass (när man är i form) är säkerligen ganska fin, för dom som har den läggningen.. :)

130kg finsk sisu
2008-05-16, 14:04
Dessvärre är det inte jag, men ja, Dwight diggar/dansar.

Kicken av att titta i spegeln i optiljus efter kolhydratsladdning och pumppass är säkerligen ganska fin, för dom som har den läggningen.. :)

Tack för svaret! *drool*
Hmm, skall testa optiljus idag med kolhydrater och se om det får mig att gå loss på mej själv!:)

überstarken
2008-05-16, 14:06
Bra nu börjar vi komma nånvart!
Svar: Vikten på stången ger en sån kick att man glömmer utseendet! Däremot får min hälsa inte bli sämre av fettet! Så resonerar jag iaf!

+1 ! Sen råkar man gå förbi spegeln i omklädningsrummet och ångrar gårdagens kebabpizza.
Själv vill jag bli både snygg och stark, men jag vetifan om inte jag hade resonerat precis som du om jag också tagit 300+ i bänkpress..

130kg finsk sisu
2008-05-16, 14:08
Måste fan ge jwzrd lite rätt här. Jag måste ju ha resonerat om mitt utseende då jag lagt ut bilder nån gång i dagsformstråden. Omedvetet.
Men det har nog inte vart för att känna mig snygg. Däremot kanske för att få kommentarer om hur bänkpress/styrkelyft bygger upp en kropp. Tja vem vet vad man funderat på...

mystic[-_-]
2008-05-16, 14:08
Jag vill bara bli nöjd själv men det lär aldrig hända :) Så är det även för en del av de jag känner som tränar

bertbert
2008-05-16, 14:10
;2990383']Jag vill bara bli nöjd själv men det lär aldrig hända :) Så är det även för en del av de jag känner som tränar

Å andra sidan - hur många styrkelyftare är nöjda med sin styrka?

Eddie Vedder
2008-05-16, 14:28
Jag byter ut ordet "styrka" mot "kondition" i mitt fall.

Att jag bryr mig mer om att få en grym kondition än att vara snygg beror på att jag känner en större tillfredsställelse av att bra kondition och ständigt försöka öka den. Jag gillar att kunna berätta om att jag sprungit si och så mycket si och så fort.

Utseendet kommer aldrig bli något att skryta med i vilket fall så även om min träning gick ut på att bli snygg skulle jag ju misslyckas. Då tränar jag hellre mot ett syfte jag kan uppnå, d.v.s. bättre kondition som leder till bättre hälsa och resultat som jag förhoppningsvis kan känna mig stolt över.

hahavaffan
2008-05-16, 14:29
Jag är hellre rippad och snygg än stark. Lyfter jag 40kg i bänk men med t.ex. Ryan Reynolds kropp i Blade 3 så är jag nöjd.

130kg finsk sisu
2008-05-16, 14:33
Jag är hellre rippad och snygg än stark. Lyfter jag 40kg i bänk men med t.ex. Ryan Reynolds kropp i Blade 3 så är jag nöjd.

Jag ser hellre ut som Göran Persson korsat med en tjur och bänkar 340kg!*popcorn* *popcorn* :hbang: ;) :thumbup:

Wao
2008-05-16, 14:34
Jag tror många som tränar för massa och utseende hellre än styrka gör det för att dom kanske vid tillfället inte är riktigt nöjda med sin kropp, och alternativt förbättra sitt självförtroende genom detta. Plus att de förhoppningsvis tycker det är kul att träna och att må bra :thumbup:

Three pigs
2008-05-16, 14:35
så länge jag får ligga är jag nöjd.
Det är lite i perioder, ibland vill jag vara snygg, och ibland stark o fet(som nu).

Edit: bara fet menar jag.

Exdiaq
2008-05-16, 14:50
Hellre stark än snygg (till viss grad såklart). När jag började träna gjorde jag det för att få en snygg kropp och få tjejer. Nu tycker jag att jag får mer tillfredsställelse genom att bli starkare och prestera på fotbollsplanen.

En perfekt kombination av styrka och utseende skulle vara så här tycker jag (Vernon Davis):

http://rodonline.typepad.com/photos/uncategorized/vernon_davis2_1.jpg

http://www.yoursportsnightcap.com/wp-content/uploads/2007/09/t1_davis.jpg

Fultjack
2008-05-16, 14:51
Bra nu börjar vi komma nånvart!
Svar: Vikten på stången ger en sån kick att man glömmer utseendet! Däremot får min hälsa inte bli sämre av fettet! Så resonerar jag iaf!

Inget personligt mot dig men jag tror inte att det är hälsosamt att väga över 130kg oavsett om det är muskler eller fett

hahavaffan
2008-05-16, 14:54
Jag ser hellre ut som Göran Persson korsat med en tjur och bänkar 340kg!*popcorn* *popcorn* :hbang: ;) :thumbup:Haha, precis. Och det är det som är gött, att vi alla är olika. Det hade ju sugit om alla ville se ut som Brad Pitt.

Jorgen
2008-05-16, 14:58
Jag tränar för att det är kul.
Styrkan är (tyvärr) något negativt för min del då jag bara går sönder om jag lyfter för tungt. Kroppens utseende bryr jag mig faktiskt inte så mycket om, eftersom jag inte skall tävla i AF/CBB/BB någongång är det inget jag behöver lägga något krut på.

kirtap
2008-05-16, 16:55
Tror det är få som tränar enbart för det ena eller det andra, oftast är det väl en kombination man vill uppnå?

Angel
2008-05-16, 17:07
Dom som inte kan bli snygga får bli starka istället.

Ironbabe
2008-05-16, 17:17
Träna är kul och att man får en vältränad kropp är en bonus :)

Jon2
2008-05-16, 17:20
Dom som inte kan bli snygga får bli starka istället.

Och vise varsa

grunt_grunt
2008-05-16, 17:26
Dom som inte kan bli snygga får bli starka istället.

Tvärtom för mig. Jag drömde om att bli sjukt biffig tills jag efter nåt års träning insåg vilken omänsklig ansträngning det skulle kräva. Så nu deffar jag ner mig för att åtminstone se snygg ut naken. :(

Handcuff
2008-05-16, 17:32
Tränar för att mitt stundande jobb kräver (enligt mig) en skaplig fysik :thumbup:

L-Sami
2008-05-16, 17:50
Jag behöver inte vara superstark i min omgivning, att ha någorlunda snygg fysik för att smälta in i omgivningen är viktigare. Däremot om jag skulle leva i skogen och brottas med björnarna, då skulle jag hellre vara superstark än grov. Sen gillar jag inte köra med samma vikter hela tiden, det blir bara tråkigt i längden, därför vill jag också bli starkare samtidigt som jag vill bli grövre.

L-Sami
2008-05-16, 17:52
Hellre stark än snygg (till viss grad såklart). När jag började träna gjorde jag det för att få en snygg kropp och få tjejer. Nu tycker jag att jag får mer tillfredsställelse genom att bli starkare och prestera på fotbollsplanen.

En perfekt kombination av styrka och utseende skulle vara så här tycker jag (Vernon Davis):

http://rodonline.typepad.com/photos/uncategorized/vernon_davis2_1.jpg

http://www.yoursportsnightcap.com/wp-content/uploads/2007/09/t1_davis.jpg

Vernon Davis har opti fysik, snubben är stark också.

Guybrush
2008-05-16, 17:57
Vad gäller styrketräning gör jag det enbart för att se bättre ut. Jag bryr mig inte ett dugg om de positiva effekterna på kroppen och att jag blir starkare. Endast fåfänga driver mig till gymmet.

Kondition är en annan femma. Visst gör jag det främst för att se bättre ut, men jag tycker faktiskt att det är ganska kul på vägen.

Överlag tränar jag alltså pga fåfänga.

Granstr0m
2008-05-16, 18:14
Jag ser hellre ut som Göran Persson korsat med en tjur och bänkar 340kg! *popcorn* :hbang: ;) :thumbup:

Thats What Im Talki'n About"! *flex*

Fidde_Mannen
2008-05-16, 18:28
Hade mycket hellre sett ut som Dennis wolf och bänkat 200kg än sett ut som göran person eller någon annan tjock person och bänk 300 ;)

Piranha
2008-05-16, 18:38
Jag tycker det är märkligt eftersom jag inte förstår mej på fenomenet. Liksom att jag inte förstår varför man skulle vilja vara VPKare eller vilja spela cricket.
Men att jag sen accepterar männsikor med andra intressen vill jag bara att ni skall veta.
Så meningen med tråden är att jag skall kunna komma underfund med "byggarnas/träna mig snygg" tankar! :)

Jag vet inte riktigt om jag är med på ditt spår där, det finns en gräns där "byggare" gement inte anses vara snygg längre, och snygghetsvärdet bara minskar då massan ökar.

Snygg i mina ögon är nån typ av balans på estetiskt snygg muskulatur, symmetri och lågt underhudsfett, detta med ett försök att inte blanda in herr Pitt, men ja du förstår.

130kg finsk sisu
2008-05-16, 18:38
Intressant att höra olika tankar.

Här har ni hur vacker och patetisk man blir av att leka SL. Och jag vet att det heter dumbell... :)
l8BCrLmB8Rc

130kg finsk sisu
2008-05-16, 18:39
Jag vet inte riktigt om jag är med på ditt spår där, det finns en gräns där "byggare" gement inte anses vara snygg längre, och snygghetsvärdet bara minskar då massan ökar.

Snygg i mina ögon är nån typ av balans på estetiskt snygg muskulatur, symmetri och lågt underhudsfett, detta med ett försök att inte blanda in herr Pitt, men ja du förstår.
Tack för inlägget av en av de snyggare!

Och jag vet vad du är ute efter, kolla filmen ovanför!:cool:

Piranha
2008-05-16, 18:47
Tack för inlägget av en av de snyggare!

Och jag vet vad du är ute efter, kolla filmen ovanför!:cool:

Mycket erotik i den filmen.

Om styrkan tex, för att bli riktigt apa-stark och inte behöva pressa in sig i en viktlass så är de väl en fördel att ha lite ludd på kroppen.

Om vi har en man med 50 kg muskelmassa +10 kg fett på kroppen
och samma man med 50 kg muskelmassa + 20 kg fett
så är den senare garanterat starkare.

Waggho
2008-05-16, 18:56
Om vi har en man med 50 kg muskelmassa +10 kg fett på kroppen
och samma man med 50 kg muskelmassa + 20 kg fett
så är den senare garanterat starkare.
Låter konstigt. Varför skulle det vara så?

the_PL_man
2008-05-16, 20:09
Det är väl ungefär lika vanligt att en icke-koloit vill ha Ms Olympia som att en icke-koloitiska skulle vilja ha Mr Olympia.....

/the_PL_man

Jag tycker att detta är väldigt intressant när det kommer till tjejer. Generellt (icke kollo-killar) brukar väl oftast inte föredra en väldigt muskulös tjej, och dessutom är det knappast majoriteten av de som hänger på kollo som vill ha en "grofv" tjej, utan snarare en feminin men vältränad brutta.
- Just när det kommer till styrka känns det som att det är männen som ska lägga på sig massan..gör vi kvinnor det, blir det ist; "För mycket.", dvs något negativt för utseendet.

Ganymedes
2008-05-16, 20:11
Jag tränar för att bli snyggare. Snyggt är snyggare än fult. :) Och det man inte har i fejset får man försöka kompensera med kroppen, eller nått.

bertbert
2008-05-16, 20:25
Dom som inte kan bli snygga får bli starka istället.

Och vi som redan är snygga satsar naturligtvis på att bli ännu starkare! :thumbup:

ChrisDEFC
2008-05-16, 21:14
Låter konstigt. Varför skulle det vara så?

ja det undrar jag åxå varför vikten ska ha så stor betydelse för styrkan.

själv är jag ute efter båda två, är som en fläta lixom, båda två går i varandra. viljan av att se bra ut på ett vältränat sätt kommer ju från att dom som är stora och starka har mycket muskler och jag diggar verkligen att va stark och har gjort det sen jag va liten så jag vill bli stor och jag vill bli stark. skulle jag fått bli stor utan att ha styrkan så skulle jag inte velat det ärligt talat men däremot skulle jag kunna tänka mig att va jävligt stark fast inte se så stor och stark ut så styrkan är viktigast för mig även om många nog ser min fysik som att jag mer strävar efter utseende och inte styrka pga den låga fett% men jag kämpar varje dag för att öka på vikten och det går skapligt men väldigt väldigt sakta!

130kg finsk sisu
2008-09-29, 11:20
bumpar denna tråd eftersom jag satt och funderade på detta just nu :)

Basil
2008-09-29, 12:19
Att vara snygg innebär fler fördelar än att kunna bänka 300 kg (lite beroende på var man bor, vilka man umgås med kanske).

130kg finsk sisu
2008-09-29, 12:25
vilka fördelar finns det med att vara snygg förutom att man får picka in kotten i ett annat hål extra?

Dessutom kan man vara snygg och bänka 300kg+!
Vi hade tråd om detta oxå och jag fick mig till kännedom att jag är jävligt snygg! ;)

Rex
2008-09-29, 12:33
Nu ska jag vara 100% ärlig..

Mitt självförtroende var nere på 0 förra året.. Det var därför jag började styrketräna, nu efter 1 år så har jag fått tillbaka lite självförtroende.. Vågar prata med tjejer och skämms inte över mig själv som jag gjorde då.

Visst, många lär inte hålla med mig om detta.. Så känner jag fortfarande, ju bättre fysik jag får destu mer ökar mitt självförtroende.

Är jag stark så skryter jag om det, det är inget jag vill behålla för mig själv. Tar jag 200 i mark så springer jag runt och säger det till alla.

Jag är både för styrka och utseende. Började träna för utseende iaf.

Flickan
2008-09-29, 12:37
joricce skrev: Jag vill bara se snygg ut naken. >_> : D

Jonas Colting visar prov på att dessa två;

fysisk überkompetens (i form av exempelvis styrka, kondition, uthållighet, rörlighet, spänst)

och

utseende/estetik (symmetri, tilltalande hudton, rätt sak på rätt plats i rätt storlek i fast form)

äro förenliga.

Han ville ju bara se bra ut naken. Och han passade på att vinna UltraMan samtidigt.
Amen.

Doctor Snuggles
2008-09-29, 12:39
vilka fördelar finns det med att vara snygg förutom att man får picka in kotten i ett annat hål extra?

Dessutom kan man vara snygg och bänka 300kg+!
Vi hade tråd om detta oxå och jag fick mig till kännedom att jag är jävligt snygg! ;)

Ptja, snygga människor har väl en massa fördelar i samhället. Speciellt rörande första intrycket. Studier har visat att ju snyggare man tycker någon är, ju mer framgångsrik, tillfreds, vänlig, intelligent, social, tillgänglig, spännande, upptagen, lycklig osv tror man att personen är.
I snitt tjänar snygga människor 15% mer.
The list goes on.

Nitrometan
2008-09-29, 12:42
sisu frågar: Varför styrka eller utseende? - när han själv har båda...

Lätt för dig att säga som inte behöver välja. *kissass*

Ahead Of The Pack
2008-09-29, 12:43
Ptja, snygga människor har väl en massa fördelar i samhället. Speciellt rörande första intrycket. Studier har visat att ju snyggare man tycker någon är, ju mer framgångsrik, tillfreds, vänlig, intelligent, social, tillgänglig, spännande, upptagen, lycklig osv tror man att personen är.
I snitt tjänar snygga människor 15% mer.
The list goes on.

Vart drog man gränsen mellan snygg och ful i den studien??

Nitrometan
2008-09-29, 12:45
Vart drog man gränsen mellan snygg och ful i den studien??
De som tjänade mindre var de fula. ;)

Ahead Of The Pack
2008-09-29, 12:50
De som tjänade mindre var de fula. ;)
Och vart går gränsen för att tjäna mycket??:naughty:

Nitrometan
2008-09-29, 12:53
Och vart går gränsen för att tjäna mycket??:naughty:
Enligt undersökningen:
I snitt tjänar snygga människor 15% mer.

Så är skillnaden 15%. Men i kronor, absoluta siffror, vet jag inte.

Basil
2008-09-29, 12:56
Vart drog man gränsen mellan snygg och ful i den studien??

I det där med första intrycket kan jag tänka mig att de som pratade med dem fick bedöma hur snygga de var på förhand.

Det med att snygga tjänar 15% mer... gjorde de kanske så att en grupp slumpvis utvalda personer får bedöma "snygghet" och sen jämför man lön.

Vad som är attraktivt och ej attraktivt är ändå ganska lika bland människor inom en kultur.

leo1
2008-09-29, 13:04
Tror att det handlar om att trivas i sin kropp. Det finns ju folk med stor kroppshydda som rör sig bra och ser välmående ut. Likadant finns det smala personer som inte ser ut att lida för det för fem öre, också välmående.

Tränar du så ökar chansen för välmåendet oavsett kroppstyp.

/Väl mött

Stoltz
2008-09-29, 13:10
Jag tränar för både och. Tycker det är snyggare att inte se ut som an auschwitzfånge och samtidigt vara lite starkare än en.

Ahead Of The Pack
2008-09-29, 13:19
Enligt undersökningen:


Så är skillnaden 15%. Men i kronor, absoluta siffror, vet jag inte.

Skillnaden är nog igentligen större för dom snygga, för både Bill Gates och Ingvar Kamprad, som enligt mig inte är några snyggingar har dragit in en hel del kulor som borde öka på fulingarnas procent.:D:thumbup:

Granatgiraffen
2008-09-29, 13:33
Skillnaden är nog igentligen större för dom snygga, för både Bill Gates och Ingvar Kamprad, som enligt mig inte är några snyggingar har dragit in en hel del kulor som borde öka på fulingarnas procent.:D:thumbup:

Fast Steve Jobs är rätt snygg.

Undra om alla filmstjärnor/idrottsstjärnor räknas in? Dom väger ju över lite för dom snygga.

Nitrometan
2008-09-29, 13:34
Skillnaden är nog igentligen större för dom snygga, för både Bill Gates och Ingvar Kamprad, som enligt mig inte är några snyggingar har dragit in en hel del kulor som borde öka på fulingarnas procent.:D:thumbup:
Hmm. Jo. Jag vet inte om de var med i undersökningen.

hoikka poika
2008-09-29, 13:47
Jag tränar för att jag mår så jävla bra efter ett pass. Kvittrar som en liten fågel.
Iofs så är det inget som är specifikt för styrketräning utan det är så oavsett vad jag tränar. Endorfiner eller vad det nu är ... gôtt som fan!

När man går på stan med svällande biccar, hög på endorfiner, kläderna fulla i svett och feromoner så är det väl självklart att flickorna tittar lite extra. ;)

Basil
2008-09-29, 14:01
Fast Steve Jobs är rätt snygg.

Undra om alla filmstjärnor/idrottsstjärnor räknas in? Dom väger ju över lite för dom snygga.

Hmm. Jo. Jag vet inte om de var med i undersökningen.

Tror inte det är någon bra ide att ha med kändisar, skulle nog påverka bedömningen.

von huff
2008-09-29, 15:05
jag tränar för att om jag inte vill bli klenare än man är:)

LadyInsane
2008-09-29, 16:21
Jag började styrketräna för att bli snyggare. Nu tänker jag istället bli starkast i Sverige.

Doctor Snuggles
2008-09-29, 17:29
Vart drog man gränsen mellan snygg och ful i den studien??

Man tittade på hur människor bedömde vilka är snygga och fula ansikten. Sedan när man hade en mall för snygga och fula ansikten, så kollade man hur den annan grupp bedömde dessa ansikten.

Jonny_88
2008-09-29, 17:35
Hellre snygg än stark. Hellre styrka än snygghet.

edit: om det blev rätt

Doctor Snuggles
2008-09-29, 17:36
Det intressanta är att de snyggaste ansiktena kan man få fram genom att morpha fram ett medelvärde av en massa ansikten. Det skulle kunna förklaras av evolutionsbiologi att ett (anatomiskt sett) genomsnittligt ansikte tyder på stor genetisk variation, och friskhet.

Jonny_88
2008-09-29, 17:39
skitedit

Jonny_88
2008-09-29, 17:40
Det intressanta är att de snyggaste ansiktena kan man få fram genom att morpha fram ett medelvärde av en massa ansikten. Det skulle kunna förklaras av evolutionsbiologi att ett (anatomiskt sett) genomsnittligt ansikte tyder på stor genetisk variation, och friskhet.
Om jag minns rätt den där ena sidan, så tyckte jag iaf inte att de var de snyggaste ansiktena.

edit: fanns väll antagligen för mkt fula ansikten där.

Doctor Snuggles
2008-09-29, 17:52
Om jag minns rätt den där ena sidan, så tyckte jag iaf inte att de var de snyggaste ansiktena.

edit: fanns väll antagligen för mkt fula ansikten där.

Ja, det är ju bara ett genomsnittligt värde. Att alla inte tycker likadant har antagligen med både medfödda (vissa attraktiva ansiktsdrag för dig tyder på att personen har genetiska anlag som skulle ge er avkomma störst genetisk variation) och inlärda preferenser att göra.

polka_griis
2008-09-29, 19:47
Det är lättare att attrahera en partner om man är snygg, och så får man bättre självförtroende.

130kg finsk sisu
2008-09-29, 19:54
Det är lättare att attrahera en partner om man är snygg, och så får man bättre självförtroende.
Förstår vad du menar. men 300kg i bänkpress ger även ett stort självförtroende på alla plan!:naughty:

Kaew
2008-09-29, 20:03
Förstår vad du menar. men 300kg i bänkpress ger även ett stort självförtroende på alla plan!:naughty:

Helt klart tror dom flesta blir otroligt imponerade, verkligen.

Black Star Abyss
2008-09-29, 20:06
Varför gör vissa på ett sätt, när andra gör på ett annat? Jag fattar ingenting.

130kg finsk sisu
2008-09-29, 20:11
Helt klart tror dom flesta blir otroligt imponerade, verkligen.

Jovisst. Men det är ingenting jag säger speciellt mycket. Aldrig nästan. Bara om nån frågar.

Det jag menade att det ger ett självförtroende på alla plan. OAvsett vad det gäller. Jag vet att jag kan en sak bättre än kanske 100 människor på jorden. Tar man då bänkpress som jag tävlar i bänkpress nämligen med regelbundna dopingtest + enkel bänkpresströja så är jag bland de 4-5 bästa i världen.
Om vi skall ta det på det sociala planet så gynnar det mej eftersom jag tror mig inge trygghet.

Så allt är inte sådär svartvitt: snygg=bäst!:thumbup:

Viktor_Balck
2008-09-29, 20:13
Förstår inte varför det ena måste utesluta det andra?

Men om man blir tvungen att välja så är jag hellre snygg än stark, förstår inte varför det skulle vara så jäkla kul att gå runt och dra 400 i mark och se ut som en påse skit.

Men alla är olika.

130kg finsk sisu
2008-09-29, 20:14
Kan återupprepa varför jag gjorde denna tråd!
Eftersom jag i 10-11 år nu tränat för att bli stark och aldrig tänkt en tanke på utssendet så tycker jag det är så jäkla intressant att många är så uttsendefixerade med sin träning.
Jag säger inte att det är fel och jag respekterar alla människor oavsett livsval så länge det är inom landets lagar.
Men jag förundrar mig så över fenomenet att träna sig snygg!
Och jag har de facto inte fått så många vettiga förklaringar annat än att man får lättare brudar och stärker självförtroendet!

För den delen kan jag inte förklara mitt styrkeintresse anant än med att det känns skönt att lyfta tungt och utvecklas!

130kg finsk sisu
2008-09-29, 20:15
Kan återupprepa varför jag gjorde denna tråd!
Eftersom jag i 10-11 år nu tränat för att bli stark och aldrig tänkt en tanke på utssendet så tycker jag det är så jäkla intressant att många är så uttsendefixerade med sin träning.
Jag säger inte att det är fel och jag respekterar alla människor oavsett livsval så länge det är inom landets lagar.
Men jag förundrar mig så över fenomenet att träna sig snygg!
Och jag har de facto inte fått så många vettiga förklaringar annat än att man får lättare brudar och stärker självförtroendet!

För den delen kan jag inte förklara mitt styrkeintresse anant än med att det känns skönt att lyfta tungt och utvecklas!

ManuelIT
2008-09-29, 20:46
Och jag har de facto inte fått så många vettiga förklaringar annat än att man får lättare brudar och stärker självförtroendet!

Räcker inte det då? Att ha bra självförtroende och kn*lla är väl rätt viktigt här i livet.

130kg finsk sisu
2008-09-30, 09:29
Räcker inte det då? Att ha bra självförtroende och kn*lla är väl rätt viktigt här i livet.

jo det räcker väl. Men varför en sån aggresiv ton? Menar ingenting illa åt nån av er.
Viktor, nämn gärna nån som är stark å ser ut som en påse skit, tack!:thumbup:

Timme
2008-09-30, 09:38
jo det räcker väl. Men varför en sån aggresiv ton? Menar ingenting illa åt nån av er.
Viktor, nämn gärna nån som är stark å ser ut som en påse skit, tack!:thumbup:

Ja du, världsrekordhållaren i bänkpress är inte allt för vacker.

http://www.musashijapan.com/include/voices/images/index/photo_midote_03.jpg

Faktum är att få tycker att den mängd fett som de flesta i +125kg klassen har är särskilt snyggt. Många tycker nog att dessa personer ser ut som en påse skit.

Timme
2008-09-30, 10:43
Givetvis tycker inte alla att +125kg pojkarna ser ut som påsar med skit men många tycker nog det.

edit: Jag vet inte riktigt vad jag själv tycker. Särskilt snyggt tycker jag inte det är dock men är man starkast i världen så bryr man sig nog inte så mycket om det.

Fredrik_S
2008-09-30, 11:11
Kan återupprepa varför jag gjorde denna tråd!
Eftersom jag i 10-11 år nu tränat för att bli stark och aldrig tänkt en tanke på utssendet så tycker jag det är så jäkla intressant att många är så uttsendefixerade med sin träning.
Jag säger inte att det är fel och jag respekterar alla människor oavsett livsval så länge det är inom landets lagar.
Men jag förundrar mig så över fenomenet att träna sig snygg!
Och jag har de facto inte fått så många vettiga förklaringar annat än att man får lättare brudar och stärker självförtroendet!

För den delen kan jag inte förklara mitt styrkeintresse anant än med att det känns skönt att lyfta tungt och utvecklas!

Du kommer inte få någon bättre förklaring. Det är just den anledningen som 99% av de som tränar för att vara snygga tränar.

130kg finsk sisu
2008-09-30, 11:37
Du kommer inte få någon bättre förklaring. Det är just den anledningen som 99% av de som tränar för att vara snygga tränar.

Bra bra! Saken är biff!:hbang:

johanw
2008-09-30, 11:50
Jag tycker det här är en jättesvår fråga, men jag får väl utgå från mig själv. Tråkigt nog måste jag säga att jag tillhör både och kategorin. Mitt primära mål är att bli snyggare naken helt enkelt. Samtidigt är det en förändring som sker långsamt, och speciellt när man bulkat bort sexpacken är det svårt att känna sig motiverad av de estetiska målen. Jag skulle heller aldrig orka träna på byggarvis och köra massvis med isolationsövningar typ kickbacks, benspark, sidolyft osv (de som testat träna 4-split a la flex vet hur astråkigt det är). Därför tränar jag främst på kort och medellång sikt för styrka. Jag gillar basövningar och tycker om att kunna lägga mer vikt på stången. Och eftersom styrkeökningar går hand i hand med de flesta estetiska förbättringar (förutom med bf%), så är det de som utgör min måttstock för framgångar och driver mig framåt. Jag vill alltså bli starkare för att bli snyggare och anser att de båda målen är förenliga med varandra, förutsatt att man tar estetiska hänsyn till styrkeökningarna och vice versa. T.ex. maxar jag aldrig eller kör SL-upplägg.

magnusasb
2008-09-30, 12:12
Förstår inte riktigt vad det är du vill komma under fund med - inget illa menar. Du tränar för att bli så stark som möjligt men struntar i om du har ett synligt sexpack eller ej.
En annan person tränar inte för att bli så stark som möjligt utan för att få en muskelutveckling som gör att hans utseendeideal komplett. Det är ju bara så det är.

Vissa fixar frisyren - andra skiter i det. Vissa skäms för sin kropp - andra inte.

Det är ju så med de flesta sakerna i livet. Du kan ju göra saker fast med olika mål, ändamål. Du kan spela fotboll för att hålla kroppen igång, eller för att bli proffs.

Ja, jag behöver inte dra mer exempel. Det är så jag ser på saken, och förstår inte vad själva problemet är som du funderar över.

Kanske är ute och cyklar - men det är hur jag uppfattade din fundering.

JustinCredible
2008-09-30, 12:38
Känns väl som att man "satsar" på det man har gener för. Ser man ut som Brad Pitt så känns det nog ganska ovärt att förvandlas till Glenn Ross för att ta så mkt som möjligt i bänk. Är man däremot skitstark från början så vill man väl se hur långt man kan ta det och då får man offra lite.

Mapa
2008-09-30, 12:49
Du kommer inte få någon bättre förklaring. Det är just den anledningen som 99% av de som tränar för att vara snygga tränar.

du tror alltså att 99% tränar enbart för att se bra ut? intressant tråd hur som helst.. en person kan hur som helst ha bra självförtroende och få ligga, utan att ha räfflor på röven och ådror på magen

Basil
2008-09-30, 13:00
du tror alltså att 99% tränar enbart för att se bra ut? intressant tråd hur som helst.. en person kan hur som helst ha bra självförtroende och få ligga, utan att ha räfflor på röven och ådror på magen

Nej, att 99% av dem vars mål är att bli snygga har de motiveringarna, menade han nog.

130kg finsk sisu
2008-09-30, 13:29
Förstår inte riktigt vad det är du vill komma under fund med - inget illa menar. Du tränar för att bli så stark som möjligt men struntar i om du har ett synligt sexpack eller ej.
En annan person tränar inte för att bli så stark som möjligt utan för att få en muskelutveckling som gör att hans utseendeideal komplett. Det är ju bara så det är.

Vissa fixar frisyren - andra skiter i det. Vissa skäms för sin kropp - andra inte.

Det är ju så med de flesta sakerna i livet. Du kan ju göra saker fast med olika mål, ändamål. Du kan spela fotboll för att hålla kroppen igång, eller för att bli proffs.

Ja, jag behöver inte dra mer exempel. Det är så jag ser på saken, och förstår inte vad själva problemet är som du funderar över.

Kanske är ute och cyklar - men det är hur jag uppfattade din fundering.
Fattar vad du menar. Och är medveten om det för den delen.
Men undrar du aldrig över varför folk vill äta hundar eller motsvarande?
JAg fördömmer inte heller hundätare men vill gärna veta varför de äter hund.
Vad driver dem? Svarar de för smaken så är jag nöjd.

Samma sak med att jag undrar varför folk tränar för att bli snygga. Tog några sidor av ståhej och "alla vill olika" + en massa känslor föräns vi kom framt ill att det är för sexets skull!
:thumbup:

Nitrometan
2008-09-30, 14:00
Samma sak med att jag undrar varför folk tränar för att bli snygga. Tog några sidor av ståhej och "alla vill olika" + en massa känslor föräns vi kom framt ill att det är för sexets skull!
:thumbup:
Nej, då tränar de för att få ligga.

Hade de tränat för att bli snygga så hade de ju satt upp målsättningar för det - typ "jag ska bli glad varje morgon när jag ser mig i spegeln".

Nu handlar ju målsättningen om mängden sexpartners verkar det som.

Yes
2008-09-30, 14:19
För mig är det enkelt. Jag vill se ut som en förbättrad Davids-staty. Kan man överträffa ett av historiens bästa konstverk behöver man inte bry sig om hur mycket man bänkar. :D

C.E.J.
2008-09-30, 14:37
Lagom dryga svar. Bara för att 130kg finsk sisu frågar sig varför folk tränar av en viss anledning betyder ju inte det att han dömer ut de personerna och deras motiv. Verkar vara nya trenden numera att absolut inte fråga sig varför folk tänker/agerar som de gör, för då är man DÖMANDE.

Jishuku
2008-09-30, 15:03
Först och främst tränar jag väl för att jag tycker att det är roligt.. men om man väljer att gå lite djupare till varför jag tränar som jag gör så:

Jag är en "estetare".
Helt enkelt så är jag en väldigt visuell människa av mig.. jag tränar inte för att få ligga, få bättre självförtroende, kunna tävla, eller bli starkare än he-man.
Min kropp är en "lerklump" (:D) som jag kan forma genom rätt träning och kost. Det finner jag fascinerande och därför ser jag det som en rolig utmaning att skulptera min egen kropp.

Sen att jag blir starkare och starkare också är bara en positiv biverkan av det faktum att styrka bygger muskler.. ska jag bli större måste jag bli starkare.
Tror inte att jag träffat på någon kroppsbyggare som inte kunnat placera sig bra i en styrkelyft tävling om han velat sadla om.
Jag har heller inte träffat på någon styrkelyftare som inte hade kunnat tävla i kroppsbyggning om han hade deffat till 6-7% kroppsfett.

Ska man vara hälosam tycker jag att en stark och snygg fysik är eftersträvansvärd:
1. Att vara fet är inte hälsosamt.
2. Att ha 6% kroppsfett är heller inte hälsosamt i längden.
Slutsats: En lagom deffad och stark kropp håller längst. Balans, balans, balans, ad infinitum. Som med allt annat i livet.

frambogir
2008-09-30, 15:16
För mig handlar det om att stärka mina kassa leder och att se bra ut :)

ManuelIT
2008-09-30, 15:56
jo det räcker väl. Men varför en sån aggresiv ton? Menar ingenting illa åt nån av er.
Viktor, nämn gärna nån som är stark å ser ut som en påse skit, tack!:thumbup:

var inte alls menat aggressivt, ledsen om det kom fram så:)

Tricklev
2008-09-30, 15:56
Jag har redan uppnått mina mål, när man bänkar 90kilo och kan curla 22kilo så är man stor i 16åringars ögon, jag tränar för att få kn*lla, 16åringar.

stridis
2008-09-30, 18:00
Styrketränar för att öka min styrka/vikt kvot. Delvis för att det kan vara bra för thai-boxningen dels för att jag är ute efter wtf kan han lyfta det där? Stora muskler förbrukar en hel del syre, orka bära runt på det liksom. (Väldigt hypotetiskt då man kan undra hur mycket muskler skulle jag orka biffa till mig?)

Nitrometan
2008-09-30, 18:00
Jag har redan uppnått mina mål, när man bänkar 90kilo och kan curla 22kilo så är man stor i 16åringars ögon, jag tränar för att få kn*lla, 16åringar.
Bra. Tydlig målbild. Bra måluppföljning.

Hoppas att det funkar.

bulldozer
2008-09-30, 20:10
Eftersom jag redan är snygg så satsar jag på att bli stark :hbang: :hbang:

stevebc
2008-09-30, 20:24
Nej, att 99% av dem vars mål är att bli snygga har de motiveringarna, menade han nog.Hahahaha bäst avatar

Mourten
2008-09-30, 20:25
Som de står på K3s officersgym.
"Ingen är rädd för en snabb-jävel"

Jay-Z
2008-09-30, 21:12
+111111

Jwzrd, jag gillar fotboll. Var faktiskt rätt bra i ungdomen men styrkans värld lockade.*drool*

Har inte budskapet att du ska börja med amerikansk fotboll gått fram? För hilvide...

130kg finsk sisu
2008-09-30, 21:13
Har inte budskapet att du ska börja med amerikansk fotboll gått fram? För hilvide...

när någon håller handen och för mej till planen så börjar jag gärna!

Paul.B
2008-09-30, 21:26
som kroppsbyggare så måste jag erkänna att jag tränar för mitt utseende,har o andra sidan tävlat 1 gång i en rookie bänkpress tävling och kommit 2a

doommessiah
2008-10-01, 15:43
Jag började träna för att få en bättre kropp, men upptäckte efter ett tag att det var mycket mer tillfredsställande för mig att mäta hur stark jag kunde bli.
Kroppsidealet föll i glömska och nu ser jag ut som en påse skit utan att vara jättestark...ännu...

-Niklas-
2008-10-01, 16:42
Tränar personligen för att se bättre ut, speciellt i mina ögon (är ju ingen nackdel om andra tycker det med) Tycker även det är roligt och avslappnande att besöka gymmet ett par timmar varannan dag. Visst är det roligt med styrka med, men det är inte de jag prioriterar.

stahlberg
2008-10-08, 06:57
När människan lever som vi gör idag så måste vi använda ganska lite tid till att tillfredsställa våra mest grundläggande behov (t.ex hunger, törst). Därför blir det tid över till en massa annat. Vi strävar bl.a till att få uppskattning av andra (iof ett grundläggande behov, det med), utveckla vår självkänsla, förströ oss (fylla ut tiden) och "förverkliga oss själva" på olika sätt. En stor del av vår tid går åt till detta.

För min del tror jag - åtminstone när det gäller unga människor - att det är just för att ha roligt (pröva på något nytt), få uppskattning av andra och utveckla sin självkänsla som en människa börjar styrketräna. Om han/hon prioriterar utseende eller styrka är åtminstone från början mycket en slump, men kan också bero på vad han upplever att han behöver för att få mera uppskattning av dem han vill bli uppskattad av.

Efterhand som man styrketränar lär man sig vad styrketräning är. Man kommer underfund med om träningen ger tillräcklig utdelning (t.ex ifråga om ökad självkänsla eller uppskattning). För de flesta tror jag gäller att de vill bli både starkare och "vackrare".

Tränar man tillräckligt länge kommer träningen i sig att ge mer tillfredsställelse, även om jag tror att målen måste förbli viktiga (därför att styrketräning utan resultat oftast inte upplevs som trevlig i sig, iaf inte om man tränar hårt). Tränar man som Freddi Smulter så tränar man målinriktat, man har kanske från början prioriterat styrka, men när man närmar sig nations- eller som i Freddis fall världstoppen högrpioriteras styrkan. På samma sätt går det för en tävlingsbodybuilder, bara att han priorietar utseendet på motsvarande sätt.

Överlag tror jag att människors utseendefixering minskar när de blir äldre. De märker att det ganska långt är andra egenskaper än ett snyggt yttre som t.ex drar till sig människor av motsatt kön. Ungdomar är utseendefixerade och har dessutom ofta komplex för sitt utseende, och detta försvinner med åren. Hårt tränande tävlings- eller motionsbodybuilders är inte utseendefixerade på samma sätt, det är inte utseendet i sig utan resultaten av träningen de är ute efter. På samma sätt tror jag inte Freddi mera är ute efter styrka i sig, utan efter att vara starkare än andra, som ett resultat av träningen.

När man är äldre kommer också en annan aspekt in i bilden : man tränar för att må bra.

Jag tror att de som tränar för att få större muskler kan göra det dels för att bli snyggare(?), dels för att de vill se starka ut. För de som tränar för att se starka ut spelar det ingen roll om de är starka eller inte, bara de ser starka ut. Den typen av tränande har jag för min del svårt att förstå. Förljugenhet brukar alltid förr eller senare genomskådas.

En person som börjat styrketräna för utseendets skull men somockså vill bli stark kan ganska lätt övertygas om att börja prioritera styrka (och troligen tvärtom). Som sagt tror jag de flesta vill bli både starkare och muskulösare, målen är på sätt och vis olika sidor av samma mynt.

Ungrim
2008-10-08, 07:13
Jag började träna p.g.a. att jag hade väldigt stora problem med ryggen när jag var liten, sen övergick träningen i en besatthet, som allt annat jag sysslar med.

Är en sån som alltid går in till 100% när jag bestämt mig för att "det här är jag intresserad av" Så nu tränar jag enbart för att se hur långt jag kan komma med min träning/kropp.

Ungrim
2008-10-08, 07:16
Tränar personligen för att se bättre ut, speciellt i mina ögon (är ju ingen nackdel om andra tycker det med) Tycker även det är roligt och avslappnande att besöka gymmet ett par timmar varannan dag. Visst är det roligt med styrka med, men det är inte de jag prioriterar.


Lite of-topic, men ett par timmar på gymmet??? Kör du hela kroppen x2 eller?