handdator

Visa fullständig version : Fläskfilérecept önskas!


magdalenae
2008-05-16, 10:21
Har en fläskfilé som ligger i kylen och väntar på att få bli tillagad, passar ju bra såhär på en fredag också:) Tänkte bjuda sis på nåt smarrigt när hon kommer hem från jobbet eftersom jag är ledig idag men...jag har fullkomlig idétorka på recept just nu! Har kollat tasteline men hittade inget som föll mig riktigt i smaken, jag vill testa nåt annorlunda och nytt! Så nu efterlyser jag era bästa fläskfilérecept! Alla smaker, former, tillvägagångssätt är välkomna!!

agazza
2008-05-16, 10:23
Klyftpotatis med vitlök och kantarellsås, gott och enkelt.

magdalenae
2008-05-16, 10:23
Klyftpotatis med vitlök och kantarellsås, gott och enkelt.
Färdigköpt sås eller gör du den själv?

agazza
2008-05-16, 10:25
gör den själv, en annan god och otroligt enkel sås är bara en köttbuljongtärning som du smular ner i grädde som du värmer på plattan.

magdalenae
2008-05-16, 10:27
gör den själv, en annan god och otroligt enkel sås är bara en köttbuljongtärning som du smular ner i grädde som du värmer på plattan.
Ok, då var ju såsen spikad:) Nu är bara frågan hur jag ska göra filén, känns så trist att bara steka den rätt upp och ner...

M|cke
2008-05-16, 11:22
Jag brukar grilla den lite först sen slänga in den i smördeg och fylla på med champinjonstuvning. Sen in i ugnen. Det med lite Hasselbacks potatis.

Iof lite mer jobb :D

Waggho
2008-05-16, 11:23
Mitt favoritsätt att göra fläskfilé på är att steka den i vitlök och olja och sen hälla på (lätt) creme fraiche och senap. För att få lite färg kan man skiva i lite paprika eller vad man nu vill ha, eller piffa upp det med lite gurkmeja. Sen äter jag det tillsammans med ugnsbakade grönsaker och ris.

agazza
2008-05-16, 14:37
Klart du ska steka den, varmt och kort så dom blir bruna och saftiga.

jebu
2008-05-16, 14:57
Jag gillar att lättgrava filén före tillagningen.
Putsa köttet och låt det vara i full storlek eller dela max upp filén i 2 bitar, lägg det i en plastpåse.
Ta lika mycket socker som salt 1-3msk beroende på smak och storlek. Krydda med timjan, svartpeppar, chilli/cayenne ev. någon god grillblandning. Låt köttet gravas i 1-2 timmar, går givetvis att låta det ligga längre men då blir det nästan väl mycket smak av gravningen, smaken skall helst bara kännas litegrann.

Tillagning: (3 alternativ)
Torka av köttet med papper.

Kolgrilla köttet (min favorit) ett tipps är att sista minuterna stryka på lite av Caj P:s Sweet american style glaze/grillolja.

Försteka i panna och sedan ugnsteka köttet tills det är klart.

Helsteka det i traktörpanna, stek på hög värme någon minut per sida, sänk sedan värme och i med lite vatten och på med locket.


Att äta till är Klyftpotatis alltid en höjdare.
Klyftpotatis; skrubba potatisen skär upp i klyftor. Lägg klyftorna i kallvatten några minuter och skölj av. Olja och krydda med salt, timjan och lite svartpeppar.
Väl en fast potatiossort så blir det krispigare och godare. Mandel potatis blir för mjöliga.

MyungChul
2008-05-16, 15:48
Ja du..

Grillad fläskfilé med paprika/bbq-sås och klyftpotatis.

2 Personer
400g fläskfilé
Salt
Peppar
Rosmarin, färsk

1 Röd paprika
1 Gul paprika
0,75dl chilisås
0,75dl kycklingfond
Curry
Salt
Cayenne
Socker

2 Bakpotatisar
Matolja
Grillkrydda

--

Börja med potatisen eftersom det tar längst tid
Klyfta potatisen i 6 klyftor på varje potatis, grid in med matolja och grillkrydda.
200°c i 20 minuter.

Grillen är tänd sedan länge? Bra. Den schyssta vita glöden så man får in en riktig träkolsgrillad smak. Grid in fläsket med salt och peppar och förbered en tillräckligt stor bit med aluminiumfolié som du lägger i ett par färska kvistar med rosmarin. När köttet fått kraftiga grillränder på 2 sidor så vänder du in den i foliet och lägger på kolen. Vänd då och då, har ingen exakt tid på det här men det bör ta ca 10-15 minuter.

Under tiden som fläsket brinner och potatisen kolnar så är det hög tid att göra såsen. Koka upp chilisås med kycklingfond och smaka upp med kryddorna. Tärna ner paprikan och släng i den innan servering.

Svårare än så behöver det inte vara.

Om du inte har tillgång till grill kan du steka på den i panna runt om och göra samma princip fast i ugnen.:thumbup:

magdalenae
2008-05-16, 15:50
Tack så mycket allihop för era tips! Ser ut att bli en underbar middag detta:D

Cohen
2008-05-16, 21:55
Jag tycker fläskfile blir godast om man först bryner den i stekpanna och sedan lagar färdigt i ugn. Då får man en stekyta med samtidigt ett saftigt kött.

Som någon rekomenderade är sedan kantarellsås ett mycket gott tillbehör till fläsk. Hasselbackspotatis är inte dumt det heller.