handdator

Visa fullständig version : militärpress för axlar framför eller bakom nacken?


Mr A
2008-05-16, 06:52
Diskuterade med enpolare igår vid axelpasset och han menade att man bygger mycket mer volym på axlarna genom att köra militärpress bakom nacken. Framför nacken menade han byggde mest styrka och gav inte lika mycket volym, massa. Någon som vet hur det ligger till?

JockeKillen
2008-05-16, 07:26
Diskuterade med enpolare igår vid axelpasset och han menade att man bygger mycket mer volym på axlarna genom att köra militärpress bakom nacken. Framför nacken menade han byggde mest styrka och gav inte lika mycket volym, massa. Någon som vet hur det ligger till?

Det lät inte riktigt som att det skulle stämma, däremot så har jag hört att bakom nacken tar ännu mer på främre axlarna.

Kischen
2008-05-16, 07:31
Fråga honom hur det bygger styrka och inte massa, det skulle vara intressant att höra hans förklaring.

Scratch89
2008-05-16, 07:34
Han uttryckte sig lite klumpigt. Enligt vissa så kan man hantera mer vikt i vanlig militärpress, men belastningen läggs mer på övre delen av bröstet och i främre delen av axeln. Genom att pressa bakom nacken dras armbågarna automatiskt längre bak och en bättre aktivering av mellersta delen av axeln kan fås. Däremot vettefan om det är så i praktiken; jag har alltid fått mer pump och träningsvärk i mellersta delen av militärpressar än av press bakom nacken, om man nu får ha träningsvärk och pump som en indikation på muskelprickning.

Arne Persson
2008-05-16, 07:59
Diskuterade med enpolare igår vid axelpasset och han menade att man bygger mycket mer volym på axlarna genom att köra militärpress bakom nacken. Framför nacken menade han byggde mest styrka och gav inte lika mycket volym, massa. Någon som vet hur det ligger till?

Ha ha ha!:laugh: En helt underbar förklaring! Kan man anlita honom som expert?

dyxeldoff
2008-05-16, 08:35
Diskuterade med enpolare igår vid axelpasset och han menade att man bygger mycket mer volym på axlarna genom att köra militärpress bakom nacken. Framför nacken menade han byggde mest styrka och gav inte lika mycket volym, massa. Någon som vet hur det ligger till?

jag skulle börja betala för att ha honnom som PT om jag vore du *slap*

Handcuff
2008-05-16, 08:48
Är inte bakom ett bra sätt att skada sig på?*rolleyes*

Jorgen
2008-05-16, 08:51
Är inte bakom ett bra sätt att skada sig på?*rolleyes*

Nope. Men visst finns det en viss skaderisk (det gör det iofs i alla övningar).

Vercetti
2008-05-16, 09:06
Tycker också bakom nacken tar mer på det mittre axelpartiet.

Timme
2008-05-16, 09:12
Vilken solstråle.

major Pectoralis
2008-05-16, 09:18
Fråga honom hur det bygger styrka och inte massa, det skulle vara intressant att höra hans förklaring.

Ren allmänt så är det inga problem att bygga styrka utan att bygga massa. Däremot har det naturligtvis ingen betydelse om man kör stående press bakom eller framför nacken.

Diggler
2008-05-16, 11:50
Ren allmänt så är det inga problem att bygga styrka utan att bygga massa. .

Det där är jag tveksam till, då min erfarenhet säger mig att amatörer som styr om träningen till att bli starkare ökar mer i muskelmassa än de som tränar för att öka muskelmassan.

Waggho
2008-05-16, 12:49
Lösningen är att göra militärpress med hantlar.

Jorgen
2008-05-16, 13:14
Lösningen är att göra militärpress med hantlar.

Fast då är det inte militärpress längre utan hantelpress. Det är det iofs inte om man kör med stång bakom nacken heller.

bertbert
2008-05-16, 13:26
Jag har då inte märkt någon större skillnad i aktivering då jag kört stående press eller press utan ryggstöd med stång framför/bakom nacken eller med hantlar.

Däremot blir det en stor skillnad om jag sätter mig ner och kör med eller utan ryggstöd, oavset om det är med stång eller hantlar.

major Pectoralis
2008-05-16, 14:24
Det där är jag tveksam till, då min erfarenhet säger mig att amatörer som styr om träningen till att bli starkare ökar mer i muskelmassa än de som tränar för att öka muskelmassan.

Det är ställt utom allt tvivel att det finns fler faktorer än muskelvolym som påverkar styrkan Diggler (därtill en av få saker inom styrketräningen som faktiskt är "bevisat" på alla tänkbara sätt). Det är dock intressant att du nämner just nybörjare. I regel ökar de väldigt mycket i styrka de första månaderna utan att öka något i muskelvolym.