handdator

Visa fullständig version : Basövningar - Efter dessa regler tränar jag


ViktorLindstrom
2008-05-15, 19:54
Bänkpress

Se till att ligga stadigt och att fötterna står stadigt på marken (lyft inte på hälen)
Börja med att lägga dig under stången så att när du kollar rakt upp har du blicken på stången, lyft sedan ut sakta och stabilt (är det tungt kan du be en vän hjälpa till att lyfta ut).

Innan du säker stången till bröstet andas in djupt och spänn magmuskulaturen.
Gå sakta och stabilt ner till bröstet med hyfsad fart, studier har visat att seg excentrisk fas inte alls hjälper muskelutvecklingen(även fast att det känns jobbigare). Försök att ligga runt 2sek.
Landa med stången precis ovanför bröstvårtan, utan att studsa eller vila stången på bröstet(Gör du detta behöver du troligen lätta på vikterna lite).
På vägen upp andas ut sakta och för upp stången med ungefär samma hastighet som den gick ner i en kontrollerad rörelse.

Att tänka på:
Lyft inte hälar eller rumpa under lyftet, försök även att han nacken i bänken när du lyfter(dock inte pressa den mot bänken)
Ta det lugnt och lyft kontrollerat(Gäller alla övningar)


Marklyft

Blicken rakt fram och rumpan långt ner, låren och marken ska vara parallella innan du börjar lyfta.
Ställ fötterna axelbrett och håll händerna lite bredare än du har knäna så att inte händerna slår i knäna under själva lyftet.

Nu till själva lyftet. Börja med en djup inandning, och spänn magmuskulaturen. Sen är det dax för lyftet, det första som ska jobba är ryggen, det är den första centimetern bara, så att du inte lyfter bena innan ryggen. När du kommit upp någon cm med ryggen (benen fortfarande horisontella) så börjar du räta ut knäna och räta upp ryggen. Rörelsen ska ske i sådan fart att när du har knäna fullt ut rätade så ska ryggen också vara i fullt ut rätat läge.
Ta det lugnt på vägen ner, och rörelsen ska vara tvärt om som när du gick upp, dvs att du avslutar med bena horisontella och ryggen ska vara rak, alt. Lite svankad(Det ska den vara under hela lyftet)
Tänk på ryggen! Aldrig böja på ryggen, då det ökar risken för diskbråck. Svanka gärna lite under lyftet.
Vikten ska hela vägen ner på backen innan du påbörjar nästa repitition.
Det finns lite olika tekniker för att hålla stången, de vanligaste är: pronerat grepp, pronerat grepp med remmar, mixat grepp och tumlås.

Pronerat grepp är när du har handflatan mot dig. Vanligaste för nybörjare och det är ett bra sätt att börja.
Det näst vanligaste är pronerat grepp med remmar. Samma sak som föregående bara det att man fäster remmar m.h.a. en ögla i handlederna och sedan virar den runt stången, detta är ett väldigt effektivt sätt att utesluta belastningen på greppet i övningen. Man kan oftast lyfta lite mer om man använder remmar pga att oftast är grepp styrkan inte lika stark som ryggen.
Använder man remmar bör man komplettera träningen med träning för underarmar/grepp.

Mixat grepp är också ganska vanligt, används oftast av lite mer erfarna lyftare.
Vid mixat grepp vänder man ena handen så att den ena handen har suprinerat grepp(dvs med handlfatan ifrån dig. Tänk biceps curl) och den andra handen har pronerat grepp. På detta sätt blir belastningen inte riktigt lite stor som när man kör pronerat grepp men mer än när man har remmar.
Vid tunga vikter finns risk att orsaka senbristning i biceps, så ett varnande finger.
När man använder mixat grepp ska man tänka på att byta hand som är suprinerad resp. pronerad. Annars leder det till att man lyfter med belastningen olika på olika sidor av kroppen. Man kan se detta ganska tydligt om man ställer sig framför en spegel med mixat grepp.

Tum lås används nästan bara av tyngdlyftare, och går ut på att låsa tummen under de andra fingrarna. Detta kan vara rätt så smärtsamt i början men man vänder sig och smärtan försvinner.

Att tänka på:
Se till att ha ryggen rak alt. lite svankad under hela lyftet. Gå ner hela vägen med vikten, så att vikterna stannar och inte studsar på marken.
Rumpan långt ner under starten av lyftet


Knäböj

Placera stången ovanpå ”kullen” på nacken.
Man får pröva sig fram lite, men stången ska inte ligga på den övre kotan(översta?) som ofta sticker ut lite. Lägger ni den där kommer du/ni märka det de nästkommande dagarna, då det gör väldigt ont.
Ställningen ska vara lite kortare så att när man står normalt med stången ska det bara vara att gå ut ur ställningen.
Backa några steg försiktigt och se efter vart du ställer fötterna!
Ställ dig stadigt och andas in djupt samt spänn bålen(hårt!) böj sedan knäna så långt ner du kan(mer än 90°) belastningen blir som störst på knät när du är längst ut så se till att gå så djupt du kan för att inte på fresta knät så mycket, ”ass to the grass”. När du är längst ner, behåll spänningen i bena, slappna inte av.

Sedan är det upp vi ska, tryck för allt du är värd, upp ska det. Kolla dig själv i ögonen.
Under hela lytet ska du försöka ha ryggen lodrät. Dvs att den inte får falla fram. Ryggen får inte heller krökas framåt någon gång under lyftet, då detta ger väldigt stora belastningar på diskarna i ryggen. Ryggen ska försöka hållas rak, alt. svanka lite.
Klarar du inte utföra övningen utan att kröka ryggen, eller att du inte kommer ner under 90° så lätta vikterna, eller ta en annan övning samt streching för de musklerna som behövs, oftast är det baksida lår, eller rumpa som behövs strechas.
Lägg aldrig på vikter för än du känner att du verkligen kan köra övningen perfekt.

Att tänka på:
Ryggen rak alt. lite svankad under hela lyftet
Stå stadigt, har du svårt att komma hela vägen ner, lätta på vikterna och strecha, du kan även pröva att ställa dig lite bredare.
Hela vägen ner, inte stanna vid 90grader eller mindre.
Försök ha ryggen så lodrät som möjligt under hela lyftet.
Översträck aldrig knä leden (gäller alla övningar)


Militärpress

Ställningen ska vara så hög så att stången är i höjd med bröstvårtorna ungefär. Håll stången med ett grepp som är en hand bredare än axelbrett.
Ställ dig under stången och vila stången mot bröstet, sträck sedan på dig lite och ta några steg bakåt.
Ställ dig lite bredare än axelbrett, andas in djupt och spänn bålen(hårt!) pressa nu stången rakt upp över huvudet tills precis innan armarna översträcker(dvs lite böjda armbågar under hela övningen)
Andas ut sakta på vägen ner och ta det lugnt och stabilt ner med stången

Får du ont i ryggen efter övningen lutar du dig för mycket bakåt dvs du spänner inte buken tillräckligt. Sänk vikterna och träna upp bålen, sen bara på’t igen!

Att tänka på:
Kör aldrig övningen om du får ont i ryggen av den
Stå stadigt
Spänn bålen



Lite om hur jag tränar bara, tänkte att det kanske kan vara kul läsning för er som inte kör basövningar så ofta, eller för er som kör det ofta, och får andra synvinklar, och ser hur andra kör. Skriv gärna om ni håller med eller tycker annat, vore roligt med lite diskussion om det hela.

Ha det trevligt, MVH Viktor.

Solve
2008-05-15, 20:27
inte orkat läsa hela men såg en del stavfel, rätt mycke fel på knäböjen.. lite mer seriöst skulle de kunnat va en sticky.. annars riktigt bra ´´guide´´

Johan_P
2008-05-15, 20:31
Får man fråga vilken träningserfarenhet du har och var din kunskap du besitter kommer ifrån?

Ganymedes
2008-05-15, 20:42
inte orkat läsa hela men såg en del stavfel,


*rolleyes* Kommentera hellre innehållet.

Viktor. Jag tyckte att det mesta lät vettigt. Men i knäböj kan du inte ha helt lodrät rygg. Den måste luta framåt lite grand. Blanda inte ihop rak rygg med lodrätt rygg - ryggen kan vara rak även om den lutar framåt en aning. Vid frontböj är det lättare att ha ryggen lodrätt dock.

Prova gärna att sätta dig på toa som vanligt (rak rygg och benen ca 90°) och sedan resa dig, utan att luta ryggen framåt en aning.... Det är omöjligt och därför heller inte rimligt att eftersträva i knäböj.

ViktorLindstrom
2008-05-15, 20:51
hehe, okej... Tanken jag hade när jag skrev lodrät var kanske inte så som jag formulerat mig, så lodrät som det går (längst ner måste man ju luta sig lite frammåt annars faller i alla fall jag)
Har sett personer som gör hela böjen 45 grader böjd rygg(höft rygg) under hela lyftet, och inte ens rätat upp sig när de står rakt.

Träningserfarenhet?
Några år som jag tränat, läst en del böcker och diskuterat med vänner.
Var de så mycket fel menar du? Säj gärna vad som du tycker är fel, och varför osv. Det är därför jag skapat tråden, så att man kan diskutera saken.

Mapa
2008-05-15, 20:55
väldigt mycket jag inte tycker stämmer på marklyften,

de finns säkert dem som startar med låren parallellt med golvet, men de är VÄLDIGT lågt imo

sen bör korsryggen vara rak/svankad ja. MEN att böja övreryggen spelar ingen roll.. jag skulle snarare säga att de går inte att hålla den rak, iaf inte med min markstil.. dem andra grenarna ska jag inte uttala mig om då jag inte är speciellt duktig där än

ViktorLindstrom
2008-05-15, 21:14
Att börja med överryggen är bara ett sätt för mig att börja med ryggen, så att inte rumpen sticker upp först.

Det där med ryggen om den ska vara rak är väl en ganska omdiskuterad sak?
Jag hörde en styrkelyftare som körde med osbågsrygg och sa att han alltid kört så och aldrig haft några problem över huvudtaget.
Har även läst motsatta, i tex. denna boken (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185225800) och det kändes faktiskt ganska logiskt det som stog. Better safe than sorry...

Mr. Athletic
2008-05-15, 22:19
Det är lite "goddag yxskaft" över den här tråden tycker jag.

Timme
2008-05-15, 23:48
somsagt, rumpan i starten i marklyft är det olika för alla.

Jag är bäst när jag får börja med rumpan väldigt högt. Vi med långa armar och ben bör ha rumpan högt upp i starten om vi vill dra tungt. Folk med korta grova ben och korta armar marklyfter bäst med rumpan långt ned.

Mapa
2008-05-16, 06:12
jag bryr mig inte hur omdiskuterat de är eller vilka böcker du läst, jag har lyft så och kommit upp till (enligt mig) ganska höga vikter utan någon som helst smärta.. men jag håller med om att korsryggen måste vara rak/svankad, bara för att man böjer på övreryggen betyder inte de att man måste tappa korsryggen. men du skriver "aldrig böja ryggen" och de är enligt mig felaktig.. jag tycker du ska lägga upp film på när du kör dessa övningar för att visa hur du menar, kör då inte på stången eller 40kg. utan tungt, perfekt utförande är inga problem på lätta vikter

Mapa
2008-05-16, 19:55
viktor, blev de ingen diskussion? du skrev att de va de du ville

obesogen
2008-05-16, 20:38
jag bryr mig inte hur omdiskuterat de är eller vilka böcker du läst, jag har lyft så och kommit upp till (enligt mig) ganska höga vikter utan någon som helst smärta.. men jag håller med om att korsryggen måste vara rak/svankad, bara för att man böjer på övreryggen betyder inte de att man måste tappa korsryggen. men du skriver "aldrig böja ryggen" och de är enligt mig felaktig.. jag tycker du ska lägga upp film på när du kör dessa övningar för att visa hur du menar, kör då inte på stången eller 40kg. utan tungt, perfekt utförande är inga problem på lätta vikter

Men kom igen. Hur representativ är du? Kardinalfel. Viktor refererar i a f till en bok (som i för sig innehåller en hel del faktafel)
Det finns ett flertal trådar där det diskuteras krummning eller inte av bröstryggen.

Matsa
2008-05-16, 21:23
Det är inte så ovanligt att man ser proffessionella lyftare med viss krummning i övre ryggen. Jag har för mig att t.ex Benedikt Magnusson gör det, vilket är en ganska god indikering på att det funkar fint.

Vad gäller Timme så har jag sett på hans filmer att han kröker bröstryggen jävligt mycket, men om det vore ett problem eller en risk så är jag säker på att Stahlberg skulle ha rätat till det ganska fort. Timme, skulle du kunna säga vad Stahlberg har sagt om detta? Vore intressant att få veta.

Personligen trycker jag mina axlar bakåt och nedåt när jag går ned, sedan försöker jag hålla den positionen när jag greppar stången. Det ger mig en linje i ryggen som jag tycker är skön. Jag tror att ett optimalt marklyft kan se väldigt olika ut beroende på individen.

Mapa
2008-05-16, 21:36
Men kom igen. Hur representativ är du? Kardinalfel. Viktor refererar i a f till en bok (som i för sig innehåller en hel del faktafel)
Det finns ett flertal trådar där det diskuteras krummning eller inte av bröstryggen.

ja, jag är ensam om att lyfta så :smash:

Mapa
2008-05-16, 21:41
edit: jag glömde att den som refererar till flest böcker/undersökningar/forskningsresultat alltid har rätt.. jag ber om ursäkt

obesogen
2008-05-16, 21:53
edit: jag glömde att den som refererar till flest böcker/undersökningar/forskningsresultat alltid har rätt.. jag ber om ursäkt

Eller det kanske snarare är random snubbe som tar sig själv som exempel?

stahlberg
2008-05-16, 22:04
Rubriken för tråden lyder "Enligt dessa regler tränar jag". Eftersom var och en får träna hur han/hon vill så är det väl helt acceptabelt att sedan göra hur tokiga övningsbeskrivningar som helst. Det jag reagerar mot är att tråden - trots rubriken - utformats så, att man lätt kan tro att övningsbeskrivningarna skulle redogöra för det bästa utförandet. Men så är inte fallet.

När man utför ett lyft - t.ex ett marklyft - ska man förstås sträva till att undvika onödig skaderisk. Exempelvis bör man sträva till att hålla ländryggen spänd/rak, även om det finns styrkelyftare som drar med krummad vikt i åratal utan att få skador.

Utöver det bör man utveckla en individuellt fördelaktig teknik (= man bör lära sig ett individuellt fördelaktigt utförande). De viktigaste faktorerna som är avgörande för hur den individuella tekniken ska se ut är 1) de inblandade primärt (och i någon mån sekundärt) arbetande musklernas inbördes styrkeförhållande och 2) lyftarens "kroppsbyggnad". Punkt 2 (lyftarens kroppsbyggnad) är den allra viktigaste faktorn, och dessutom den faktor som kan ändras i mycket liten usträckning.

Lyftteknik är en helhet som består av ett flertal detaljer. Genom att ändra på en detalj ändrar man också lätt som en följd av detta andra detaljer (och därmed helhetstekniken). Viktor Lindström beskriver marklyfsteknik så att flera betydelsefulla detaljer fattas, medan andra detaljer är direkt felaktiga.

För att belysa detta så kommer jag med två exempel.

Exempel 1. Höfthöjden i starten. Viktor säger att man ska börja ett marklyft med höfterna lågt, och definierar dessutom lågt så att låren ska löpa parallellt med golvet. Detta är felaktigt. Höfthöjden är den absolut viktigaste enskilda teknikdetaljen i marklyftstarten. Redan t.ex 2cm för låg eller för hög höfthöjd kan ta bort 10-30 kg från lyftresultatet.

Höfthöjden för varje lyftare är individuell och beror främst på lyftarens kroppsbyggnad. Enkelt sagt ska man börja marklyftet med en höfthöjd, där man känner att benen kan starta draget. Börjar man med höfterna för lågt kommer de att stiga först, och i mitten av lyftet har man en mycket ofördelaktig kroppsposition ("good-morning"-position), och lyftet blir ett rygglyft. Börjar man med höfterna för högt har man en ofrödelatig kroppsposition redan från start, och lyftet blir också då ett rygglyft. Det gäller alltså att hitta den individuella höfthöjd där man "känner att benen är med" från början.

Teroteriskt sett är det bättre att ha en hög höfthöjd än en låg. Ju lägre man håller höfterna i starten desto längre kommer "kroppens rörelsebana" att bli. Man kunde säga att med höfterna lågt nere utför man en djupare knäböj än med höfterna högre upp. Ju högre individuellt fördelaktig höfthöjd man har i starten desto troligare är det att man är en bra marklyftare.

Att hålla låren parallellt med golvet är till fördel i marklyftstarten bara i ett undantagsfall. Som bekant är stången "död" (dvs stilla) i marklyftstarten. Somliga lyftare startar med höfterna för långt nere, låter höfterna stiga först, och drar stången från golvet först då de har optimal starthöjd för höfterna i avsikt att komma i rörelse före starten. Detta är dock en specialteknik som gnnar bara ett fåtal lyftare (och den "döda" starten kan övervinnas också på annat sätt).

Att lära ut att höfterna ska hållas lågt i starten av ett marklyft är helt befängt.

Exempel 2.Fotbredden i marklyft. Viktor påstår att man ska hålla axelbred fotbredd i marklyft. Ska detta vara optimalt ska man vara byggd som en lyktstolpe. Fördelen med en relativt bred fotställning (fastän inte så bred som axelbred) kan tänkas vara att lyftet känns något mer stabilt. Detta är dock till största delen en illusion : man lyfter lika stabilt också med smal fotställning. Nackdelen med en bred fotställning är att den antingen 1) gör att händer eller armar vidrör benen under lyftet, varvid friktionen ökar och lyftet blir tyngre eller 2) gör att greppet blir brett, vilket i sin tur tvingar ner höfterna och gör rörelsebanan längre (eller också gör lyftet till ett rygglyft genom att höfterna är "tillräckligt högt" men kroppspositionen blir ofördelaktig). Det är tvärtom så gott som alltid att föredra en smal fotställning framför en bred (för att inte tala om axelbred).

Jag har inte läst igenom Viktors inlägg särskilt noga, men jag är säker på att man kunde hitta flera liknande invändningar mot annat han skrivit. Detta har jag för tillfället inte itd eller lust till. Men om man inte är säker på att man faktiskt vet vad man talar om så ska man inte utforma en tråd om teknik så att läsarna kan tro att det man skriver är allmängiltiga sanningar.

Mapa
2008-05-16, 23:21
Eller det kanske snarare är random snubbe som tar sig själv som exempel?

:laugh:

du menar alltså att man inte kan ta upp sitt eget utförande i en diskussion om just utförande?

bra post stahlberg

obesogen
2008-05-16, 23:51
:laugh:

du menar alltså att man inte kan ta upp sitt eget utförande i en diskussion om just utförande?

bra post stahlberg

Suck...*rolleyes* Jag kommenterade din första post med samma syrlighet som du hade i svaret till Viktor då jag tyckte det var lite komiskt att du i svaret inledde så klumpigt vilket jag fetmarkerade;"jag bryr mig inte hur omdiskuterat de är eller vilka böcker du läst, jag har lyft så och kommit upp till (enligt mig) ganska höga vikter utan någon som helst smärta..."

Matsa
2008-05-17, 01:07
Stahlberg, mycket bra inlägg som jag blev hemskt glad att se. Dels för att du redde upp en hel del i tråden, men framför allt för att jag faktiskt lärde mig något av det. Jag tror nämligen att jag står för brett, jag ska prova en smalare stance omgående och se hur det funkar.

Hatten av.:thumbup:

(och den "döda" starten kan övervinnas också på annat sätt).

Jag känner till att man kan rulla stången mot sig, och nu vet jag även om metoden du nämde. Finns det några fler sätt tro?

stahlberg
2008-05-17, 22:14
Två sätt till är 1) den s.k dykstilen, där man går snabbt ner och börjar draget direkt och 2) att "vicka på höfterna", dvs man tar startställning med höfterna något ovanför den egentliga starthöjden, "vickar ner" höfterna just innan draget börjar. Båda dessa tekniker är ju ganska kända, fördelen med dem är just att man får lite rörelse i starten (enkelt uttryckt).

Matsa
2008-05-18, 00:40
Tackar! Hittills har jag rullat stången mot mig, men jag ska latja lite med det där tror jag. Tränar mest lätt mark just nu så det är perfekt läge att förbättra tekniken.

bulldozer
2008-05-18, 09:50
Stahlberg, tack för ett intressant inläggg.. Jag gör alla fel du tar upp och vet att
min teknik suger, dock har jag vart för lat för att försöka ändra på det men
ska verkligen försöka ta tag i det nu. Det är inte så kul att vara hudflängd på
underarmarna efter tunga mark :P
Jag bara undrar hur lång tid efter att man bytt teknik det tar innan man börjar
gynnas av teknikbytet? (beror väl såklart på hur mycket man tränar)
Har försökt "fixa" till min teknik tidigare men blir såklart modfälld när jag inte
alls kommer upp på samma vikter som med min "dåliga" teknik så jag har gett
upp efter ett par ggr :(

sleep is the enemy
2008-05-18, 12:38
Ger det inget att hållla emot på tillbakavägen? (exentriska fasen). Som du skriver under bänkpress. Det visste inte jag om, är det något som är fastställt?

ViktorLindstrom
2008-05-18, 20:11
stahlberg, riktigt bra skrivit, och det va precis det här jag ville med tråden, att starta en diskussion, eller åtminstone få reda på om jag gör fel på något sätt, om de finns andra sätt(givetvis finns de andra sätt men du fattar).

Jag fattar att det kan verka som att jag skrivit tråden i syftet att alla ska träna som jag gör, men det är det verkligen inte. Det jag ville med tråden var att posta, "så här tränar jag, gör jag rätt när jag tränar såhär? om inte vad är fel. Och lite hur tränar du osv."

Ang att hålla emot på tillbakavägen är det jag som måste sovit när jag skrev^^ Läste en studie för länge sen om explosiva lyft, och måste ha blandat ihop de eller nått. Den studien jag tänker på så tar dom upp skillnaderna mellan explosiva och långsamma lyft(2sek resp. 1sek)
Nu har jag inte kollat speciellt noga på studien och har inte lagt så mycket tid vid att analysera om det stämmer så bra heller.
Med Sci Sports Exerc.
2007 Aug:39(8):1291-301.

Hehe, Mapa. Jag har inte hunnit sitta så mycket vid datorn de i helgen nu, därför jag inte svarat.. ska se om jag kan hitta någon film där jag kan visa hur jag menar

ViktorLindstrom
2008-05-18, 20:50
kVKj_oCHLYY
KS5wqfEIu84
(kolla killen i bakgrunden i slutet, hans ben:naughty: han stilar lite)

Den tycker jag ser rättså likt de jag tänker på...


Y9P_yYBtkBs
Grymt härlig kille!
Jag tänkte på de när jag såg filmen, han rullar stången mot sig precis innan han lyfter... är det av någon speciell anledning? är det vanligt att man gör så?

C.E.J.
2008-05-18, 21:13
Magnusson är för skön alltså! :D