handdator

Visa fullständig version : Al Nakba - sextio år sen palestiniernas stora katastrof


Allan
2008-05-15, 19:34
Eftersom Israels tillkomst firades i egen tråd finns det all anledning att också uppmärksamma att just den födelsen av en egen stat, innebar att miljoner människor istället fördrevs eller flydde till ett mycket sämre liv.
Det här kallas för al-Nakba, och uppmärksammas på många platser.
För att belysa detta har Göran Rosenberg (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=578&a=768106) skrivit en bra text i DN. Läs den och fundera över vilka villkor ena halvan av befolkningen i fd Palestina lever under

Clarkolofsson
2008-05-15, 20:05
Eftersom Israels tillkomst firades i egen tråd finns det all anledning att också uppmärksamma att just den födelsen av en egen stat, innebar att miljoner människor istället fördrevs eller flydde till ett mycket sämre liv.
Det här kallas för al-Nakba, och uppmärksammas på många platser.
För att belysa detta har Göran Rosenberg (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=578&a=768106) skrivit en bra text i DN. Läs den och fundera över vilka villkor ena halvan av befolkningen i fd Palestina lever under

word

amen

Richard85
2008-05-15, 20:12
Mycket bra initiativ Allan

Avesta
2008-05-15, 21:45
Kort men innehållsrik text, och gud skall veta att en bit land inte kan vara värt vad alla dessa människor i ständigt flykt och skräck har fått lida.

Trance
2008-05-15, 21:55
Kort men innehållsrik text, och gud skall veta att en bit land inte kan vara värt vad alla dessa människor i ständigt flykt och skräck har fått lida.

Jag är inte någon som blint hejar på Israel som alla vet. Men jag tycker ändå att när det gäller palestiniers dåtida och fortsatta lidande så belyser man de omkringliggande arabsstaterna för lite. Nu pratar jag inte direkt om krig utan om hur de har behandlat flyktingar, om man nu fortfarande är flykting efter 40+ år i ett annat land eller för den delen född och levt hela sitt liv i det landet.

http://www.amnesty.org/en/library/asset/MDE18/010/2007/en/dom-MDE180102007en.html

Looney
2008-05-15, 22:04
Alla kan göra en skillnad. Sprid på kärleksbudskapet; palestinier och israeler sida vid sida. Allt annat är ett steg i fel riktning, vad än det gäller.

http://onemillionvoices.org

Ställ er frågan om "tand för tand"- mentaliteten har hjälpt någon, egentligen

tjabon
2008-05-15, 22:20
Mycket bra initiativ Allan

Jag lät bli att ösa ovett i "hylla Israel tråden", så:

:hbang: :hbang: :hbang:

Avesta
2008-05-15, 22:28
Jag är inte någon som blint hejar på Israel som alla vet. Men jag tycker ändå att när det gäller palestiniers dåtida och fortsatta lidande så belyser man de omkringliggande arabsstaterna för lite. Nu pratar jag inte direkt om krig utan om hur de har behandlat flyktingar, om man nu fortfarande är flykting efter 40+ år i ett annat land eller för den delen född och levt hela sitt liv i det landet.

http://www.amnesty.org/en/library/asset/MDE18/010/2007/en/dom-MDE180102007en.html

Man kan inte komma ifrån arabstaterans hyckleri och vedervärdiga behandling av sina egna medborgare och inte minst flyktingar. Dessa stater som silar mygg och sväljer kameler protesterar så högljutt över några nidbilder och samtidigt begår dem vidrigaste, i deras ögon legetima, brott i sin Guds namn.

Vad jag skrev om ovanstående handlade inte bara om det lidande som staten Israel tillfogat och tillfogar dessa flyktingar, utan även vad alla dessa nedriga maktskikt till grannstater har gjort och fortsätter göra.

För flyktingen spelar det inte någon roll vems hand det är som slår, misären visar sig i samma form. Flyktingströmmarna som blir orsaken av Israels aggression leder bara dessa människor till rovdjuren på andra sidan som falskt slår sig för brösten när Palestinas sak nämns.

NiXPhoenix
2008-05-15, 22:48
Lite underligt, här i Sverige är vi mer eller mindre "världsledande" på att ta emot "flyktingar" och invandrare, varför kan/kunde inte de närliggande länderna där ta emot mer palestinier.

Vet alltså inte riktigt hur de agerat, men de verkar inte varit alltför generösa i vart fall.

Trance
2008-05-15, 22:53
Lite underligt, här i Sverige är vi mer eller mindre "världsledande" på att ta emot "flyktingar" och invandrare, varför kan/kunde inte de närliggande länderna där ta emot mer palestinier.

Vet alltså inte riktigt hur de agerat, men de verkar inte varit alltför generösa i vart fall.

Va? Vi är inte världsledande. De tog emot stora folkmassor men problemet är att de har blivit ett slagträ och vägras medborgarskap eller de rättigheter de borde ha.

Sedan borde du kanske läsa på lite hur många irakiska flyktingar som flytt till grannländerna nu i den senaste krisen.

NiXPhoenix
2008-05-15, 23:02
Herregud, du är ju verkligen **.
Jag skrev mer eller mindre, sen tycker jag verkligen inte att det är något att vara världsledande i, därav citationstecknen.

Har iaf nyligen läst att Schweiz och Sverige är de länderna i Europa som tagit emot mest flyktingar/invandrare, det kanske bara avsedde hur det sett ut de senaste åren... Sverige har ju också tagit emot nästmest irakier i hela EU, Frankrike 30% mer eller nåt men då har de också 8x folkmängden eller nåt..

Är väl rätt självklart att många irakier flytt till grannländer, vart vill du komma?

Att göra om Sverige till en enda stor flyktingförläggning är säkert din våta dröm, betyder dock inte att alla andra strävar efter det.

Allan
2008-05-16, 15:39
Lite underligt, här i Sverige är vi mer eller mindre "världsledande" på att ta emot "flyktingar" och invandrare, varför kan/kunde inte de närliggande länderna där ta emot mer palestinier.

Vet alltså inte riktigt hur de agerat, men de verkar inte varit alltför generösa i vart fall.


Snälla, säg att du skojar. Eller att du är full. För jag hoppas verkligen inte att man skriver sånt där och menar allvar...