handdator

Visa fullständig version : Vad ska jag göra??


Fizgig
2008-05-15, 19:05
Hej! Har ett problem som jag tänker på varje dag jag ser mig i spegeln..

Hösten 2006 vägde jag 112 kg och var 182cm lång. Då var det dags att göra något åt det! Jag började med cambridge-curen och gick ner ganska snabbt till ca 100 kg. Sedan började jag promenera i rask takt varierat med jogging och åt nyttigt. Jag gick fortfarande ner i vikt och strax innan julen 2007 vägde jag 88-90 kg. Sedan började jag stryrketräna och nu under detta år har jag vart väldigt seriös med träning och väger nu 81 kg och har vuxit 1cm =).
Alltså: 81kg, 183 cm.

Men nu till problemet.. Slapp hud! Speciellt runt midja och magen.
Drar huden tillbaks sig så småningom eller finns det något jag själv kan påverka så att huden blir tajtare??

Jag tycker det är skitdrygt speciellt om man sitter ner, då det ser ut som det gör =(. Men står man så är det inte lika farligt.. Vad kan man göra? Finns det nåt man kan göra??

Jag är jättetacksam för svar!!!

Scratch89
2008-05-15, 19:15
För vissa kommer huden aldrig att dra sig tillbaka ordentligt. Jag själv gick ner en rätt så stor mängd vikt på min korta längd (från 85 till 72 eller nåt sånt) och hade en del lös hud, men den försvann efter ett år ungefär. Om det är mycket överbliven hud kan du alltid kontakta en läkare som kan operera bort det, om du lyckas övertyga honom/henne.

Fizgig
2008-05-15, 19:21
Okey, men kostar behandlingen något eller är det gratis??
Kom på att jag har ett till problem... med tanke på att jag gick upp så mycket fick jag bristningar runt midja och mage.. dom har visserligen bleknat men syns väldigt bra i vissa ljus och vinklar. Finns det något man kan göra åt det??

Tack för ditt svar!

Scratch89
2008-05-15, 19:26
Bristningar kommer alltid vara kvar, mer eller mindre. De bleknar, precis som du har märkt, men de kommer aldrig att försvinna helt. Jag vet inte om behandlingen kostar, det är lite beroende på landsting och vilken ålder du har. Det finns folk som får det helt gratis, vissa får betala en viss förhöjd patientavgift och vissa får gå till privatläkare och betala en betydligt större summa. Det skadar inte att ringa till din lokala vårdcentral och fråga.

Fizgig
2008-05-15, 19:31
Okey.. bara att försöka övertala läkaren då :P

Tack iaf!

Johan_P
2008-05-15, 19:56
Det har kommit upp många trådar om bristningar, striae, under åren. Ett tips: sök. Det finns massor av information om hudbristningar och slapp hud på Kolozzeum.

Johan_P
2008-05-15, 19:57
Okey.. bara att försöka övertala läkaren då :P

Tack iaf!

Kan tillägga att de opererar oftast inte om skinnet inte hänger över navlen, om jag har rätt för mig.