handdator

Visa fullständig version : Hur länge gäller snabba kolisar efter träning?


Insidedoubt
2008-05-15, 18:45
Efter träning är glykogeninlagringen optimal vilket innebär att snabba kolisar är att föredra vad jag förstått. Dessa transporterar väl även protein snabbt till musklerna vilket är ännu en fördel, allt ska väl gå fort vid detta tillfälle för att ta vara på det fönster som öppnas för optimal återhämtning efter ett pass.

Om jag kastar i mig maltodextrin direkt efter passet och äter en måltid en timme senare, bör kolhydraterna i det senare målet fortfarande vara snabba, hur lång tid är de snabba att föredra isf? Dessa mål ska även vara fettsnåla vad jag förstått, hur länge gäller det?

Det finns säkert svar på detta på många ställen men det verkar lätt att misstolka och jag känner mig inte fullt säker :em: Är det snabba kolisar som gäller i 3-4 timmar efter avslutat pass styrketräning? Eller har jag förväxlat detta med något annat?

Scratch89
2008-05-15, 19:11
Det har på senare tid klarlagts att det inte är det glykemiska indexet på kolhydraterna som spelar roll, utan snarare mängden. Har du varit ute på ett riktigt tömmande konditionspass kan det kanske vara värt att tänka på snabbheten och fylla på med t.ex maltodextrin eller Vitargo direkt efter passet, men om det är ett vanligt styrkepass räcker det med vanlig mat eller en gainer.

Insidedoubt
2008-05-15, 19:15
Ah, tack så mycket! Då har jag skött mig bra iaf, har försökt lägga en stor del av kaloriintaget just efter träning så det har blivit en hel del mat där *popcorn*