handdator

Visa fullständig version : Bruce Lee kropp


Mr.C
2008-05-15, 09:40
Om ens ultimata mål är att få en kropp ungefär som Bruce Lees (http://javedkhalil.com/personalBlog/wp-content/uploads/2007/12/bruce-lee.gif) hur bör man träna då? Jag antar att lite kalorier och protein pulver gäller. Men om man tänker antal repetitioner och så. Är det fortfarande 8-12 som gäller? Jag satsar nämligen inte på att bli biffig, utan att få en smidig och definierad kropp.

novaline
2008-05-15, 09:42
för att få den där kroppen så behöver du träna styrketräning några månader och sedan deffa ner dig. Lee var ett spinko, visst han kan flyga omkring som stålmannen men han är fortfarande ett vandrande pinne.

Rahf
2008-05-15, 09:52
Biffig har inte med reps- eller setantal att göra utan om du äter, vilar (och tränar) tillräckligt för att först lägga på dig en väldigt liten mängd muskelmassa och sen deffar ner dig så inåt helvete. Novaline sammanfattade det ganska bra, Bruce Lee var en tanig man.

Slartibartfast
2008-05-15, 10:18
Träna hårt som fan på gymmet. Ät väldigt lite. Klart.

Jorgen
2008-05-15, 10:28
Hurvida Broce Lee var spinkig eller inte sitter i betraktarens ögon och vill nu trådskaparen få en fysik med lika mycket muskler som Lee så är det helt ok.

Man bör träna och äta på precis som vanligt och när man fått den mängd muskler man är nöjd med så drar man ner på träningen för att bebehålla massan.

ARMSTARK
2008-05-15, 10:39
Först och främst: Gener, Bruce Lee hade typ 4% fett naturligt, har du inte den kroppstypen naturligt så kan du inte hålla den formen mer än en sommar åt gången eller så. ( Det är kanske det du vill ) I såna fall: Köp en bok om honom som är inriktad på hans träning, det finns ett antal. Han tränade extremt mycket och hårt så det du kan om Bodybuilding kan du kasta i soptunnan. Vi talar varenda dag, kanske fyra timmar eller mer.

erks
2008-05-15, 10:40
När ni säger att Lee var spinkig, hur resonerar ni då?

http://content.answers.com/main/content/wp/en/8/85/The.Way.Of.The.Dragon.1972.Bruce.Lee.flex.front.jp g
http://myhome.naver.net/meaculpa3/BruceLee.06.jpg

Väldigt låg BF helt klart, men en väldigt liten mängd muskler? Samt att det bara skulle ta några månader för att normal person att uppnå denna muskelmassa? Det känns ganska orimligt.

OT: Träna ät, träna ät och när du tror att du har lika mycket muskelmassa som Herr Lee: deffa och be till Gud att du har samma fästen som honom(inte Gud, som Bruce).

novaline
2008-05-15, 10:49
När ni säger att Lee var spinkig, hur resonerar ni då?

http://content.answers.com/main/content/wp/en/8/85/The.Way.Of.The.Dragon.1972.Bruce.Lee.flex.front.jp g
http://myhome.naver.net/meaculpa3/BruceLee.06.jpg

Väldigt låg BF helt klart, men en väldigt liten mängd muskler? Samt att det bara skulle ta några månader för att normal person att uppnå denna muskelmassa? Det känns ganska orimligt.

OT: Träna ät, träna ät och när du tror att du har lika mycket muskelmassa som Herr Lee: deffa och be till Gud att du har samma fästen som honom(inte Gud, som Bruce).


ja inte ser jag nå större mängder muskler på den bilden, jag ser lats som verkar stora då han midja är ungefär lika stor som min 3åriga dotters.

Utan tvekan att Lee var vältränad, för sitt syfte.

erks
2008-05-15, 10:51
ja inte ser jag nå större mängder muskler på den bilden, jag ser lats som verkar stora då han midja är ungefär lika stor som min 3åriga dotters.

Utan tvekan att Lee var vältränad, för sitt syfte.

Nä, jag tycker heller inte han hade speciellt mycket muskler, men att ge trådskaparen förhoppningar om att det bara skulle ta några månader? *cry*

Jorgen
2008-05-15, 10:52
Stopp stopp nu!

Diskussionen hurvida Bruce Lee är spinkig eller inte får ni ta i någon annan tråd.

tntballe
2008-05-15, 11:00
http://www.motleyhealth.com/bruce-lee-workout.html

novaline
2008-05-15, 11:19
Stopp stopp nu!

Diskussionen hurvida Bruce Lee är spinkig eller inte får ni ta i någon annan tråd.

ok ok, ledsen ledsen.

Men som ovan sade, träna på med styrken för att sedan deffa ner dig till lågt bf så kommer du nog nå dina mål.

ARMSTARK
2008-05-15, 11:23
Intressant som fan, att han hade insikten om att man behöver vilodagar i styrketräningen, hade för mig att han aldrig hade det. Men sen kör han kampsportsträning på vilodagarna...
Jag måste gräva fram min gamla Bruce Lee bok och se vad det stod i den, det här var kul.

skivan
2008-05-15, 11:37
Först och främst: Gener, Bruce Lee hade typ 4% fett naturligt, har du inte den kroppstypen naturligt så kan du inte hålla den formen mer än en sommar åt gången eller så. ( Det är kanske det du vill ) I såna fall: Köp en bok om honom som är inriktad på hans träning, det finns ett antal. Han tränade extremt mycket och hårt så det du kan om Bodybuilding kan du kasta i soptunnan. Vi talar varenda dag, kanske fyra timmar eller mer.

Du tror inte att hans fett% hade något att göra med att han tränade som besatt hela dagarna hela sitt liv?

ARMSTARK
2008-05-15, 12:56
Du tror inte att hans fett% hade något att göra med att han tränade som besatt hela dagarna hela sitt liv?

Jo, det är möjligt.

Diggler
2008-05-15, 13:23
Träna styrketräning 2-3 ggr/vecka, fokusera på stora övningar som marklyft, knäböj, bänkpress, benpress, stångrodd, chins, dips och stående axelpressar.

Kör hälften av de övningarna i ett pass, andra hälften i andra. 3-5 set/övning, med 3-8 reps/set. Komplettera varje pass med isolationsövningar, ett set vardera för biceps, baksida axel, vader, triceps och mage med 10-15 reps/övning. Försök höja vikterna du använder c:a varannan/var tredje vecka, och byt ut övningarna du använder dig av mot liknande varannan/ var tredje månad.

På en eller två vilodag(ar) i veckan kör du cardio i lugnt tempo i c:a en halvtimme.

Ät frukost/mellanmål/lunch/mellanmål/middag/mellanmål/kvällsmat

till frukost/kvällsmat gröt eller musli och några kokta ägg. till lunch och middag husmanskost, och till mellanmålen frukt och något proteinrikt (tex en proteinbar, proteindrink, kvarg eller keso)

Optimalt för en snygg Bruce Lee -fysik. lycka till!

Palten
2008-05-15, 20:13
Du tror inte att hans fett% hade något att göra med att han tränade som besatt hela dagarna hela sitt liv?

är han död???

DjiinZ
2008-05-15, 20:17
Träna styrketräning 2-3 ggr/vecka, fokusera på stora övningar som marklyft, knäböj, bänkpress, benpress, stångrodd, chins, dips och stående axelpressar.

Kör hälften av de övningarna i ett pass, andra hälften i andra. 3-5 set/övning, med 3-8 reps/set. Komplettera varje pass med isolationsövningar, ett set vardera för biceps, baksida axel, vader, triceps och mage med 10-15 reps/övning. Försök höja vikterna du använder c:a varannan/var tredje vecka, och byt ut övningarna du använder dig av mot liknande varannan/ var tredje månad.

På en eller två vilodag(ar) i veckan kör du cardio i lugnt tempo i c:a en halvtimme.

Ät frukost/mellanmål/lunch/mellanmål/middag/mellanmål/kvällsmat

till frukost/kvällsmat gröt eller musli och några kokta ägg. till lunch och middag husmanskost, och till mellanmålen frukt och något proteinrikt (tex en proteinbar, proteindrink, kvarg eller keso)

Optimalt för en snygg Bruce Lee -fysik. lycka till!

Och glöm inte att han tränade magen varje dag. Fast ja tror inte han gjorde helt så, att de står i boken att han brukade varijera massa andra övningar också beroende på hans vecka han tränade.
---
Ja Palten han är död (20 juli år 1973).
---
Själv e man oxå en mega bruce lee fan ^^
---

Andreas Lelli
2008-05-15, 20:21
Jag surfade runt lite för några veckor sen och lyckades hitta den här;
http://uk.askmen.com/sports/bodybuilding/58_fitness_tip.html

Där står det hur Bruce Lee tränade MEN jag personligen skulle inte lita 100% på den där sidan och jag rekomenderar att du tar det med en nypa salt.
Ni andra på forumet är välkomna att såga min länk med kritik också ;)

Hoppas länken ger något iaf! :)

/Andreas Lelli

Tobbas
2008-05-15, 20:22
är han död???

han dog 1973 :P

edit: såg inte att djiinz svarade på det redan.

joriice
2008-05-15, 20:53
(från "Bruce Lee: The art of expressing the human body")

The Bruce Lee workout:

1. Stomach and waist (every day)
a. sit up
b. side bend
c. leg raises
d. flag
e. twist
f. back bend

2. Flexibilty (every day)
a. front stretch
b. side stretch
c. hurdle stretch
d. sit stretch
e. sliding stretch
f. front pulley stretch
g. side pulley stretch

3. Weight training (Tuseday, Thursday, Saturday)
a. clean and press - 2 sets of 8
b. squat - 2 sets of 12
c. pullover - 2 sets of 8
d. bench press - 2 sets of 6
e. good mornings - 2 sets of 8
f. curl - 2 sets of 8

or

a. clean an press - 4 sets of 6
b. squat - 4 sets of 6
c. good mornings - 4 sets of 6
d. bench press - 4 sets of 5
e. curl - 4 sets of 6

4.Kicking (Tuesday, Thursday, Saturday)
a. side kick - right and left
b. hook kick - right and left
c. spin kick - right and left
d. rear front thrust - right and left
e. heel kick - right and left

5. Punch (Monday, Wednesday, Friday)
a. jab - speed bag, foam pad, top and bottom bag
b. cross - foam pad, heavy bag, top and bottom bag
c. hook - heavy bag, foam pad, top and bottom bag
d. overhand cross - foam pad, heavy bag
e. combinations - heavy bag, top and bottom speed bag
f. platform speed bag workout
g. top and bottom bag

6. Endurance
a. running (monday, wednesday, friday)
b. stationary cycling (tuesday, thursday, satuday)
c. rope skipping (tuesday, thursday, saturday)

DjiinZ
2008-05-18, 09:46
En sak ja undrar innan tråden dör ut.

Skulle man kunna träna så och kunna bygga på sig muskler ändå även ifall det ser nästan omöjligt ut att göra utan vilo dag(r)?

Black Star Abyss
2008-05-18, 09:58
Bruce Lee arbetade mycket med dynamiska kroppsliga övningar. Enligt egna uppgifter ska han också sprungit, samt hoppat hopprep varje morgon. Han åt väldigt lite (eller inget?) rött kött. Inte för att man inte kan få en sådan kropp på annat sätt, men så gjorde Mr Lee.