handdator

Visa fullständig version : Är det lönt att träna magen?


monkeyhead
2008-05-14, 22:22
"Vissa olyckligt lottade föds utan magrutor"
Stämmer detta? Jag har tränat hela kroppen, och ligger styrke och volym mässigt på samma nivå på de flesta kroppsdelar. Magen är en av de jag vill få fram lite extra men lyckas inte. Väger endast 58 kg och klarar av få reps med tung vikt på mage samt många reps utan vikt. Rutorna är väl halvsynliga i rätt ljus men då är de inte übertydliga.
ska jag ge upp drömmer om magrutor eller finns det chans att få de att växa till sig lite?
Tack på förhand//Jacob

regus
2008-05-14, 22:24
Magmuskler är muskler. Muskler växer om man tränar dom ordentligt.

Exdiaq
2008-05-14, 22:28
Med tillräckligt lågt kroppsfett har alla rutor.

Jacksatan
2008-05-15, 05:47
Väger man 58 kg är ju sannolikheten inte så stor att du klarar "få reps på tung vikt". Ät mat och bygg upp kroppen ska du se att du kommer få större magmuskler.

kottovic
2008-05-15, 07:29
Vi med lång överkropp hur ska man kunna träna tungt när ländryggen får känningar vid varje magövning?

Jorgen
2008-05-15, 07:36
"Vissa olyckligt lottade föds utan magrutor"
Stämmer detta? Jag har tränat hela kroppen, och ligger styrke och volym mässigt på samma nivå på de flesta kroppsdelar. Magen är en av de jag vill få fram lite extra men lyckas inte. Väger endast 58 kg och klarar av få reps med tung vikt på mage samt många reps utan vikt. Rutorna är väl halvsynliga i rätt ljus men då är de inte übertydliga.
ska jag ge upp drömmer om magrutor eller finns det chans att få de att växa till sig lite?
Tack på förhand//Jacob

Bli större. Helt enkelt.
Träna och ät, träna och ät.

L-Sami
2008-05-15, 07:43
Vi med lång överkropp hur ska man kunna träna tungt när ländryggen får känningar vid varje magövning?

Jag vet inte hur du tränar, men om du svankar med ryggen när flexar bålen så sluta med det, det brukar ge smärtor i ländryggen. Ha även höfrerna något böjda så att höftböjarmusklerna är redan förkortade då kommer de aktiveras mindre vid bålflexion och magmusklerna blir starkare.

Muaytudd
2008-05-15, 07:47
"Vissa olyckligt lottade föds utan magrutor"
Stämmer detta? Jag har tränat hela kroppen, och ligger styrke och volym mässigt på samma nivå på de flesta kroppsdelar. Magen är en av de jag vill få fram lite extra men lyckas inte. Väger endast 58 kg och klarar av få reps med tung vikt på mage samt många reps utan vikt. Rutorna är väl halvsynliga i rätt ljus men då är de inte übertydliga.
ska jag ge upp drömmer om magrutor eller finns det chans att få de att växa till sig lite?
Tack på förhand//Jacob

Jag tränar mage med mer än vad du väger. Det tar dock tid att bygga.
Det kommer, bara kämpa på i lugn takt. Ät - träna - sov. Gör om.

MVH

bubbe
2008-05-15, 07:53
Jag tränar mage med mer än vad du väger. Det tar dock tid att bygga.


Fast du använder ju axlarna ;)


I övrigt håller jag med andra, träna magen som vilken muskel som helst. När muskeln har blivit större minska fett så syns den ännu bättre.

Muaytudd
2008-05-15, 07:55
Fast du använder ju axlarna ;)


I övrigt håller jag med andra, träna magen som vilken muskel som helst. När muskeln har blivit större minska fett så syns den ännu bättre.

sant ;)

Wiktor
2008-05-15, 08:14
Vi med lång överkropp hur ska man kunna träna tungt när ländryggen får känningar vid varje magövning?
För mig försvinner spänningarna i ländryggen när jag trycker hakan mot bröstkorgen. Kan vara värt att testa!

Mr. Athletic
2008-05-15, 16:26
"Vissa olyckligt lottade föds utan magrutor"
Stämmer detta? Jag har tränat hela kroppen, och ligger styrke och volym mässigt på samma nivå på de flesta kroppsdelar. Magen är en av de jag vill få fram lite extra men lyckas inte. Väger endast 58 kg och klarar av få reps med tung vikt på mage samt många reps utan vikt. Rutorna är väl halvsynliga i rätt ljus men då är de inte übertydliga.
ska jag ge upp drömmer om magrutor eller finns det chans att få de att växa till sig lite?
Tack på förhand//Jacob

Vissa hävdar att magen är en lite speciell muskel i vissa avseenden jämfört med andra på så sätt att den kan tränas oftare och hårdare, har snabb återhämtningsförmåga mm. Professionella boxare tränar t ex sin mage så gott som varje dag, vissa dagar tyngre andra lättare men totalt sett med fler "tunga" tillfällen än andra kroppsdelar eftersom det ställs väldigt stora krav på "hårdheten".

AmericanDragon
2008-05-15, 16:31
Vissa hävdar att magen är en lite speciell muskel i vissa avseenden jämfört med andra på så sätt att den kan tränas oftare och hårdare, har snabb återhämtningsförmåga mm. Professionella boxare tränar t ex sin mage så gott som varje dag, vissa dagar tyngre andra lättare men totalt sett med fler "tunga" tillfällen än andra kroppsdelar eftersom det ställs väldigt stora krav på "hårdheten".

Det där tror jag inte ett dugg på. Muskler som muskler och de behöver vila precis lika mycket som alla andra.

kottovic
2008-05-15, 16:54
Jag vet inte hur du tränar, men om du svankar med ryggen när flexar bålen så sluta med det, det brukar ge smärtor i ländryggen. Ha även höfrerna något böjda så att höftböjarmusklerna är redan förkortade då kommer de aktiveras mindre vid bålflexion och magmusklerna blir starkare.

Ligger rak i ryggen med fötterna i backen precis som i videon. Jag får väldigt mycket känningar i magen men när dessutom ländryggen får sig en skopa börjar man fundera vad som är fel.

http://www.youtube.com/watch?v=TKg_cdwq9l4

tobbo
2008-05-15, 16:58
Du kanske har en ovanligt svag ländrygg för jag har inte hört någon lång som fått ont tidigare.

OnT: Så kommer du tjäna på att gå upp i vikt om du vill få större magmuskler även ifall du lägger på dig lite extra fett.

kottovic
2008-05-15, 17:00
Du kanske har en ovanligt svag ländrygg för jag har inte hört någon lång som fått ont tidigare.



Min bror är 2 cm kortare (193) men min midja börjar vid hans pung ungefär, blir betydligt större påfrestning på ryggen såfort man rör sig.

Animalistic
2008-05-15, 17:01
Med tillräckligt lågt kroppsfett har alla rutor.

FEL !

Mr. Athletic
2008-05-15, 18:08
Det där tror jag inte ett dugg på. Muskler som muskler och de behöver vila precis lika mycket som alla andra.

Det där var lite obegåvat sagt, faktiskt. Till att börja med är det grundläggande att det inte finns någon "universell" muskelsammansättning som gäller för alla kroppens muskler. Vissa muskler, lite beroende på var dom sitter, har t ex genetiskt större aerob kapacitet än andra. Olika muskler har olika potential att utveckla olika egenskaper, så att säga "muskler som muskler" i brist på bättre vetande är lite fel. Jag hävdar inte att det är på ett visst sätt eftersom jag inte har några studier att backa upp med, men anser synsättet att bestämt utesluta det man inte lyckats bevisa inom träning är idiotiskt.

Ajin
2008-05-16, 15:12
"Vissa olyckligt lottade föds utan magrutor"
Stämmer detta? Jag har tränat hela kroppen, och ligger styrke och volym mässigt på samma nivå på de flesta kroppsdelar. Magen är en av de jag vill få fram lite extra men lyckas inte. Väger endast 58 kg och klarar av få reps med tung vikt på mage samt många reps utan vikt. Rutorna är väl halvsynliga i rätt ljus men då är de inte übertydliga.
ska jag ge upp drömmer om magrutor eller finns det chans att få de att växa till sig lite?
Tack på förhand//Jacob

Alla har, som du säger, olika förutsättningar beroende på muskelfästen och muskelbyggnad. Samtidigt betyder det inte att du inte kan träna upp en viss muskel, det kanske bara tar längre tid och mer fighting spirit.

Mage är nog den kroppsdel jag aldrig tränar på gym. Jag tycker personligen inte att alla "nu ska vi flyga till rymden" maskinerna funkar så bra som de marknadförs. Hos mig funkar de gamla goda Rocky övningarna bäst - Situps, Dragonflyes (de är sjukt bra), Brädan, Cykla på ryggen, alla de övningarna man körde som yngre och spelade fotboll (om du nu har gjort det).

Jag tycker att många som tränar glömmer bort magen lite i sitt mål om att bli stora, vilket leder till att de blir relativt stora fast med knappt något på magen. Att sedan deffa och tro att de kommer fram av sig självt är bara dumt.

@Tobbo

Skitsnack. Jag kan äta 4 pizzor om dagen och bli smällfet utan att få rutor. Magen är precis som alla andra kroppsdelar, den måste tränas. Du får inte mage av att köra bicepscurl eller axelpress, lika lite som du får rygg av att köra Triceps extensions.

Det är bara att kämpa på och piska magen så kommer det växa med tiden :thumbup:

tobbo
2008-05-16, 15:28
@Tobbo

Skitsnack. Jag kan äta 4 pizzor om dagen och bli smällfet utan att få rutor. Magen är precis som alla andra kroppsdelar, den måste tränas. Du får inte mage av att köra bicepscurl eller axelpress, lika lite som du får rygg av att köra Triceps extensions.



Haha, det är klart man måste träna den.

Ajin
2008-05-16, 15:39
Haha, det är klart man måste träna den.

Då så, säg inte att man inte måste träna den.

tobbo
2008-05-16, 15:50
Då så, säg inte att man inte måste träna den.

Det har jag aldrig sagt heller, men tänker inte gå mer offtopic.

Ajin
2008-05-16, 16:09
OnT: Så kommer du tjäna på att gå upp i vikt om du vill få större magmuskler även ifall du lägger på dig lite extra fett.

Slutdiskuterat. Folk som frågar här är oftast nybörjare som suger åt sig information som svamp. Ska du ge råd så bör det vara fullständiga råd, så det du säger inte missuppfattas.

schabo-labo
2008-05-16, 16:16
Vissa hävdar att magen är en lite speciell muskel i vissa avseenden jämfört med andra på så sätt att den kan tränas oftare och hårdare, har snabb återhämtningsförmåga mm. Professionella boxare tränar t ex sin mage så gott som varje dag, vissa dagar tyngre andra lättare men totalt sett med fler "tunga" tillfällen än andra kroppsdelar eftersom det ställs väldigt stora krav på "hårdheten".Att nån är "professionell boxare" betyder inget. Det säger inte om man är bra/dålig eller om man tränar rätt.
Men jag kan hålla med om att många idrottare tenderar bryta mot den gyllende 48-timmars-regeln med goda restultat.

Ajin
2008-05-16, 16:22
Det där var lite obegåvat sagt, faktiskt. Till att börja med är det grundläggande att det inte finns någon "universell" muskelsammansättning som gäller för alla kroppens muskler. Vissa muskler, lite beroende på var dom sitter, har t ex genetiskt större aerob kapacitet än andra. Olika muskler har olika potential att utveckla olika egenskaper, så att säga "muskler som muskler" i brist på bättre vetande är lite fel. Jag hävdar inte att det är på ett visst sätt eftersom jag inte har några studier att backa upp med, men anser synsättet att bestämt utesluta det man inte lyckats bevisa inom träning är idiotiskt.

Men med ditt boxningsexempel så skulle det betyda att triceps (och till viss mån) även triceps skulle vara såna muskler som knappt behöver vilas ut, för de tränas ju också varje dag om man är proffsboxare?

Som det tidigare redan sagts är magmuskeln relativt lika de andra musklerna. Det är i alla fall min åsikt. :)

Mr. Athletic
2008-05-16, 20:03
Att nån är "professionell boxare" betyder inget. Det säger inte om man är bra/dålig eller om man tränar rätt.
Men jag kan hålla med om att många idrottare tenderar bryta mot den gyllende 48-timmars-regeln med goda restultat.

Det betyder rätt mycket skulle jag nog säga :naughty:

Men med ditt boxningsexempel så skulle det betyda att triceps (och till viss mån) även triceps skulle vara såna muskler som knappt behöver vilas ut, för de tränas ju också varje dag om man är proffsboxare?

Som det tidigare redan sagts är magmuskeln relativt lika de andra musklerna. Det är i alla fall min åsikt. :)

Och en maratonlöpare som springer varje dag låter aldrig benen vila ;) Allt beror på hur hårt man tränar muskeln jämfört med vad muskeln går för. I min mening är det löjligt med "egna åsikter" i sammanhang som dessa. Tror du det är på ett visst sätt för att din "åsikt" säger det?

z_bumbi
2008-05-16, 20:08
Vi med lång överkropp hur ska man kunna träna tungt när ländryggen får känningar vid varje magövning?

Titta över utförandet och/eller leta tills du hittar en magövning som funkar, det kan ju vara så att du är för svag i magen för de övningarna du kör idag eller att du är "kort" någonstans som inverkar.

schabo-labo
2008-05-16, 22:26
Det betyder rätt mycket skulle jag nog säga :naughty: Som vaddå? Vad betyder det?

kottovic
2008-05-17, 17:13
Titta över utförandet och/eller leta tills du hittar en magövning som funkar, det kan ju vara så att du är för svag i magen för de övningarna du kör idag eller att du är "kort" någonstans som inverkar.


Snea crunches funkar skitbra och är den enda övning jag inte får känningar i ryggen av. *slap*

Mr. Athletic
2008-05-17, 17:23
Som vaddå? Vad betyder det?

Att man måste ha väldigt starka magmuskler bl a annars bokstavligen slås man ut ur branchen :smash:

ChrisDEFC
2008-05-17, 18:05
Vi med lång överkropp hur ska man kunna träna tungt när ländryggen får känningar vid varje magövning?

tror åxå det har med att göra att du är väldigt svag, hade åxå så i början att vissa övningar känndes i ryggen, bara att stärka upp, sök på bålstabilitet eller coreträning eller liknande samt testa runt efter olika övningar och kör dom där det inte smärtar. att skylla på lång överkropp funkar inte på mig, är själv 201 och har ungefär lika långa ben som brorsan som är 5cm kortare så lång överkropp ska inte ha nått med detta att göra men det är klart att påfrestningarna i midjepartiet vid tunga mark och böj kan ju bli en aning större för oss men då är det bara att kompensera med jävligt stark bål =) bara att träna på! jag har iaf fått fram mina rutor =) även om jag är jävligt smal då så inte så konstigt.