handdator

Visa fullständig version : Viktnedgång vid intag av kortison?


Alexlindgren
2008-05-14, 21:48
Min far har bestämt sig för att gå ner i vikt till sommaren.

Han är 171cm lång, väger 78kg och är 70 (!) år.

Jag räknade ut hans BEE vilket var 1500kcal, och har därefter rekommenderat honom att äta ofta i mindre portioner och även att försöka få i sig mycket protein för minskad muskeförlust.

Men nu till frågan, hur fungerar det att gå ner i vikt när man äter kortison då han gör det mot reumatism?

forslund
2008-05-15, 07:42
Men nu till frågan, hur fungerar det att gå ner i vikt när man äter kortison då han gör det mot reumatism?

Jag hittade ingenting på google eller pubmed.com som indikerar att cortison har någon effekt på energibalansen, så det ska inte vara någon fara. Dock skriver folk på forum (hittade via google) att cortison har/kan ha en effekt på ämnesomsättningen. Det var dock helt utan referenser, så om det stämmer eller ej vet jag inte.

Dock är det ju otroligt vanligt att i samband med intag av cortison så ökar man oftast i vikt. Delvis pga. att kroppen binder mer vatten än normalt, även att cellerna tycks suga åt sig mer energi (utan referenser, berättar det jag läste). Cortison har även en inverkan på din aptit, man blir oftast mycket hungrig, vilket leder till ökat matintag och viktuppgång.
Det kommer antagligen betyda att han kommer ha en större hungerkänsla än vad en person utan medicinering kommer att känna, men omöjligt är det inte.

Ta mitt svar med en nypa salt dock eftersom jag inte kan hitta några vettiga referenser. Du gör bäst i att fråga en läkare.

AJO
2008-05-15, 08:26
Kortison är ju katabolt, dvs bryter ner kroppsvävnad. Hur kan inte ämnesomsättningen påverkas då?

Ökar även inlagringen av fett?

Alexlindgren
2008-05-15, 11:26
Okej, ska tänka på det. Värsta som kan hända är antagligen att han blir lite mer hungrig än om han inte ätit kortison...

Tack för svaret :)

Waggho
2008-05-15, 11:46
Kortison är ju katabolt, dvs bryter ner kroppsvävnad. Hur kan inte ämnesomsättningen påverkas då?

Ökar även inlagringen av fett?
Höga doser av kortison ger muskelatrofi och ökad central fetma (troligen delvis en omfördelning av fett från perifert till centralt).

Alexlindgren
2008-05-15, 11:55
Höga doser av kortison ger muskelatrofi och ökad central fetma (troligen delvis en omfördelning av fett från perifert till centralt).

På svenska tack? :) hahaha

photonclan
2008-05-15, 12:25
Det går utmärkt att gå ned i vikt om du äter höga doser kortison.

Äter man kortison och/eller går ned i vikt är det viktigt att träna samt att ändå få i sig tillräckligt proteiner för att behålla muskelmassan.

Kortisondoser på runt 10 mg eller mer gör att kroppen omfördelar fettet på kroppen, mer av fettet kommer att lägga sig runt buken, under kinderna och kanske även på nacken. Därför måste man gå ned lite mer i vikt än vad man annars skulle behövt för att se smal ut.

Waggho
2008-05-15, 15:07
På svenska tack? :) hahaha
Sorry ;)
Man kan se det som att kortisol är ett hormon som bland annat verkar för att göra energidepåerna mer lättillgängliga. Detta gör det genom att höja blodsockret, bryta ned muskelprotein och omfördela fettet från att vara utspritt över hela kroppen som underhudsfett till att samla sig kring midjan.

Således får folk som har detta hormon cirkulerande i blodet i för hög nivå smala armar och ben och blir tjocka kring magen och ansiktet.

forslund
2008-05-15, 19:28
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=113445 :thumbup: