handdator

Visa fullständig version : Fettförbränning med mat


donken
2008-05-14, 19:12
Tja allihopa :) måste få veta om det här stämmer. Om du äter mat innan du springer så bränner du inget fett, bara det du har ätit och när det slut som bränsle, Då bräns fettet. Om det stämmer är det ju bara negativt att äta innan man löpper om man är ute efter att bränna fett. T.ex. för en timme sen åt jag en skål med nyponsoppa och en glass efteråt:em: sen var jag ute och löpte i en 30-45 min. Brände jag något fett då tro ? eller bara maten jag åt.
Och föresten jag ska till gymmet för första gången imorgon, något speciellt att tänka på förutom att inte överanstränga mig :P / Hare bra Mvh VR

Eddie Vedder
2008-05-14, 19:16
Ja du brände fett när du sprang. Hur stor procentuell andel är omöjligt att svara på men heller inte väsentligt.

Ligger du i negativ energibalans över en längre tid kommer även kroppens fettbalans bli negativ, vice versa vid positiv energibalans. Procentuell andel fett som energisubstrat är främst en fördel i prestationssyfte skulle jag säga, ju högre andel fett desto mer glykogen som sparas och uthålligheten kan tänkas bli bättre.

Mer uthållighet innebär ju bättre förmåga att förbruka energi dessutom. Och energiförbrukningen är det primära.:)

donken
2008-05-14, 21:06
tackar Eddie :cool: