handdator

Visa fullständig version : Fick en lusing på gymmet idag..


Muaytudd
2008-05-14, 18:16
Fan, vet inte riktigt vad jag ska tro.

Satt och körde mage i en maskin. Så kom det förbi en pt och sa till mig; mja, du tar i väldigt mycket med axelpartiet. Sänk vikten så blir allt bättre.

Klart hon kanske hade rätt att man skulle få bättre kontraktion.

I min träning så brukar jag köra tungt. Det kanske inte alltid är helt perfekt men starkare och större har jag alltid blivit. Tränar ju inte ens för att få rutor på magen. Jag tränar bara mage i olika övningar för att ha en stark buk för böj och mark. Är inte ute efter att isolera ngn. specifik minimagmuskel. Vill bara vara stark i buken som sagt.

Jag sa; ok, men det ska jag prova. Så körde jag vidare på mitt stånksätt.

Hade hon rätt och borde jag tänka om eller?


MVH

Chrille

bubbe
2008-05-14, 18:18
Du får väl ge goda råd tillbaka när pt'n ska köra knäböj.....

bagmol
2008-05-14, 18:19
När kom lusingen? Slog hon till dig för att du ignorerade tippsen eller vad?

L-Sami
2008-05-14, 18:19
Ju tyngre du kör, desto fler muskelgrupper och fibrer aktiveras.

Muaytudd
2008-05-14, 18:20
När kom lusingen? Slog hon till dig för att du ignorerade tippsen eller vad?



Den var liksom verbal

Muaytudd
2008-05-14, 18:23
Ju tyngre du kör, desto fler muskelgrupper och fibrer aktiveras.



Ja, det är precis så jag tänker. Mer som får arbeta=mer som byggs.

Man undrar ju dock lite då de faktiskt har en utbildning inom ämnet.

MVH

MAXX
2008-05-14, 18:38
de flesta pt's tränar ju knappt själva och anser de kan allt efter en 2 v kurs *rolleyes*

martin_vbg
2008-05-14, 18:40
Vad PTs säger kan man ta med en nypa salt om man inte känner personen i fråga. Ska väldigt mycket till innan jag tar åt mig något de säger. Jag har sett så mycket skräp PTs i mina dagar.

Edit: Varför påpekar hon ditt utförande när du inte är kund? Vill du köra tungt ska du väl få det.

Tjuckot
2008-05-14, 18:43
Meh, sicken besvikelse. Jag kommer här och förväntar mig bild på en fläskläpp kombinerad med en historia om hur du råkade stöta till en uppsvullen roidad halvbyggare.. så är det en pt som inte gillade din teknik. :(

Men det är ok, på kolo får man hata PTs i viss utsträckning.

Pingen
2008-05-14, 18:48
Är frivillig PT i gymföreningen. Har ingen utbildning, har bara egen, och delvis andras erfarenhet att dela med mig av.
I hennes sitution skulle det vart lite smidigare om hon gav ett tips istället för att säga att du gör fel. Dessutom ser man lätt om det är nybörjare som tränar eller erfarna

Många kör helt enkelt tungt och ostrikt, och så länge det inte är helt åt skogen fel med risk för skador så brukar jag hålla tyst.

Jaws
2008-05-14, 19:08
Vissa pt:s på mitt gym rekomenderar hela tiden att jag ska sänka vikterna typ 90% för att köra helt rätt. Jag kör strikt men kanske inte så jäkla strikt som dom vill få en att göra. Föredrar att köra tungt än att köra någon jäkla rehabiliterings träning menat för gamla gubbar..

Gillar faktiskt inte alls att bli störd i min träning när jag inte bett om hjälp, även om de bara menar väl.

Muaytudd
2008-05-14, 19:17
Är frivillig PT i gymföreningen. Har ingen utbildning, har bara egen, och delvis andras erfarenhet att dela med mig av.
I hennes sitution skulle det vart lite smidigare om hon gav ett tips istället för att säga att du gör fel. Dessutom ser man lätt om det är nybörjare som tränar eller erfarna

Många kör helt enkelt tungt och ostrikt, och så länge det inte är helt åt skogen fel med risk för skador så brukar jag hålla tyst.


Jo, dels var det inte helt kul när ngn. poppar upp som gubben ur lådan och utstöter att man kör som en idiot. Sen kändes det lite konstigt med tanke på att hon inte hade ngn. aning vad jag tränade för. Skumt att man kommer med pekinnar när man inte ens vet vad man tränar för.

Jaja skit samma. Det var väll mest min stolthet som tog en smäll. *rolleyes*

Larsson85
2008-05-14, 19:24
Gillar faktiskt inte alls att bli störd i min träning när jag inte bett om hjälp, även om de bara menar väl.

+1
Om jag inte ber om tips så vill jag inte ha tips.

L-Sami
2008-05-14, 19:31
Hon kanske raggade på dig, med sina PT kunskaper ville hon imponera för att du skulle bli intresserad :)

Alexton
2008-05-14, 19:36
Hon kanske utgår från pappren hur standard person 1A ska vara, du vet själv vad som fungerar för dig.

joriice
2008-05-14, 19:41
Meh, sicken besvikelse. Jag kommer här och förväntar mig bild på en fläskläpp kombinerad med en historia om hur du råkade stöta till en uppsvullen roidad halvbyggare.. så är det en pt som inte gillade din teknik. :(

Men det är ok, på kolo får man hata PTs i viss utsträckning.

+1, *dissapointment cat*

bulldozer
2008-05-14, 19:45
Sen när lyssnar man på PT's?
Enligt min erfarenhet så är 90% av dem man stöter på arroganta noobs med ett
fint diplom.

Har stött på nåt enstaka exemplar som kan skilja smithmaskinen från
cablecrossen och till och med kan det dom pysslar med (det som utmärker dem
är att de oftast inte glappar på käften i onödan samt en stor portion ödmjukhet
för att de inser sina begränsningar).

Mirre
2008-05-14, 21:06
Det finns riktigt grymma pt:s med lång träningserfarenhet. De har dock lärt sig att det finns flera olika sätt till samma mål genom sin erfarenhet. De har ofta lärt sig ödmjukhet samt att uttrycka sig på ett psykologiskt korrekt sätt. Den pt du träffade på kanske hade lite hävdelsebehov eller så menade hon bara väl, men sa det på ett klumpigt sätt.

/Mirre
Ps Jag personligen har sänkt mina vikter med kanske 20% vid magträning och resultatet har förbättats radikalt eftersom jag numera känner att jag verkligen kör mage.;)

Ganymedes
2008-05-14, 21:26
Tycker att du borde gjort en King Grub: "Ser jag ut att behöva hjälp från dig?" - fast det kanske du gjorde? ;)

Tricklev
2008-05-14, 21:30
Doktorn ordinerar 25milligram självdistans till alla som skrivit i tråden (förutom Mirre), alla pt:s är inte djävulens söner, och ni gör antagligen några misstag i eran träning, dom flesta av oss gör.

LadyInsane
2008-05-14, 21:32
Du borde garvat och frågat ifall det tog 3 eller 5 veckor att ta licensen...

Marcüs
2008-05-14, 21:40
Borde det inte vara bra om man hjälper till med andra muskler? Då tränar man ju dem samtidigt? Detta är självklart förutsatt att man får den kontakt man vill ha i muskeln man huvudsakligen tränar.

YTS
2008-05-14, 21:44
På 90 talet gick det en seriestrip i FLEX som hette MuscleHedz, i en av dessa strippar var det en grov kille typ Coleman, som körde lite ostrikt hantelcurl, sen var det en tunnis m. ölmage, som sa till honom "If you swing the weigths like that, you'll never get big, take it from me".

Jag frågade en gång en PT hur man tränar axlar, hon hade inget svar på det, vet inte om hon var ödmjuk, tyckte jag borde veta själv eller inte hade en susning.

YTS
2008-05-14, 21:47
Borde det inte vara bra om man hjälper till med andra muskler? Då tränar man ju dem samtidigt? Detta är självklart förutsatt att man får den kontakt man vill ha i muskeln man huvudsakligen tränar.

Viss cheating, får man nog tillåta sig om man ska krama ur muskeln ordentligt, men man bör beakta skaderisken.

Gustaven
2008-05-14, 21:53
Tycker att du borde gjort en King Grub: "Ser jag ut att behöva hjälp från dig?" - fast det kanske du gjorde? ;)

Låter som en spännande historia bakom *popcorn*

OT: alltid spännande när någon kommer och vill rätta till något (händer dock ytterst sällan och för mig var det när jag spenslig som jag var/är och körde latsdrag och en av gymmets SL:are kom fram och gav lite tips på hur jag kunde köra istället. Då hade man blivit accepterad på gymmet kändes det som) men det är alltid bra att fråga varför tycker som de gör! Kan de ge några vettiga skäl till "rådet" så bör man lyssna (lyda rådet väljer man själv) har de inte det så ville de kanske bara hävda sig :)