handdator

Visa fullständig version : Stulen hjälm


MEDiAHORAN
2008-05-14, 15:30
Mjo min lillebror har skaffat moped och han ställde hjälmen bredvid mopeden (väldigt smart), iaf så är den borta när han kommer tillbaka. Detta skedde när han ställde den vid badhuset, en kille i parallellklassen har en ny fin ommålad hjälm i turkos som han målat massa saker på, lillebrorsan har konfronterat honom och han har erkännt, men kruxet är att han inte vill ge tillbaka den.

Vad finns det för alternativ? Han skall iaf ge honom två dagar sedan blir det en polisanmälan men går väl inte riktigt att bevisa något, mjaaa har ni några förslag på denna kniviga situation?

Lepras
2008-05-14, 15:32
Gå och plocka hjälmen?

Prankie
2008-05-14, 15:37
Prata med hans familj och hoppas hans päron har lite mer vett? Hota med polisanmälan om han inte få tillbaka hjälmen? En hjälm kostar ju en hel del så det blir ju stöld. Även om killen inte är straffmyndig innebär ju böter och kanske kokstryk från päron?

Solros
2008-05-14, 15:38
Be din starka kusin/pappa/lokala Herkulez följa med och ta tillbaka hjälmen.
Slå sedan en krabba innan du och brorsan glider iväg på moppen i solnedgången.

Handcuff
2008-05-14, 15:38
Som Prankie. Prata med familjen. Om det inte hjälper gör en polisanmälan. Blir säkert bra :)

MEDiAHORAN
2008-05-14, 15:41
Gå och plocka hjälmen?Mja jag är inte särskilt duktig på att slåss, men ett alternativ kan ju faktiskt vara att åka hem till grabben på kvällen så mamma och pappa får resonera, men med tanke på att han stjäl saker så kanske uppfostran hemma inte är den striktaste. Föräldrarna måste väl undra vad en ny hjälm, dessutom ommålad gör hemma? (Handyman)

Prata med hans familj och hoppas hans päron har lite mer vett? Hota med polisanmälan om han inte få tillbaka hjälmen? En hjälm kostar ju en hel del så det blir ju stöld. Även om killen inte är straffmyndig innebär ju böter och kanske kokstryk från päron?Ja precis, att åka och hälsa på familjen vore inte fel, det värsta är väl om han inte har hjälmen hemma och blånekar.

MEDiAHORAN
2008-05-14, 15:47
Be din starka kusin/pappa/lokala Herkulez följa med och ta tillbaka hjälmen.
Slå sedan en krabba innan du och brorsan glider iväg på moppen i solnedgången.Känner ingen sådan tyvärr, jag själv är klen så jag känner inte för att brottas med delinquents, den här killen, har sett honom i skolkatalogen är större än mig, kanske inte längre men det är oväsentligt då han ser ut att väga några kilo mer än mig.

Som Prankie. Prata med familjen. Om det inte hjälper gör en polisanmälan. Blir säkert bra :)Mjo men det är ju det med bevis hit och dit, den är ju som sagt ompimpad men kanske funkar att anmäla, men tvivlar på att det händer något. Känns nästan som han får fixa en ny hjälm, bad inte direkt om hans design...

Handcuff
2008-05-14, 15:49
Mjo men det är ju det med bevis hit och dit, den är ju som sagt ompimpad men kanske funkar att anmäla, men tvivlar på att det händer något.

Med lite tur så erkänner han om ni anmäler...

MEDiAHORAN
2008-05-14, 18:14
Med lite tur så erkänner han om ni anmäler...Mja, känns la som om man skulle ta och ringa hem till honom också frågar man efter honom (medan man spelar in), då presenterar han sig iaf, och provocerar man lite så går det säkert och få ur honom sanningen. Bu eller bä?

Larsson85
2008-05-14, 18:25
Mjo men det är ju det med bevis hit och dit, den är ju som sagt ompimpad men kanske funkar att anmäla, men tvivlar på att det händer något. Känns nästan som han får fixa en ny hjälm, bad inte direkt om hans design...

Vadå bevis. Det är en 15årig pojke ffs, då köper man inte en hjälm utan att föräldrarna vet om det. Om du pratar med dom så vet dom att dom inte gett honom pengar till en hjälm, och var kommer då hjälmen från?

bubbe
2008-05-14, 18:33
Köp en ny hjälm, den målade är ändå kass. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=37933

MEDiAHORAN
2008-05-14, 19:13
Köp en ny hjälm, den målade är ändå kass. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=37933Haha då har han alltså förstört hjälmen också? Jag hoppas bara att hans föräldrar förstår att vi vill ha en ny hjälm då, hoppas inte kulturella skillnader skall stoppa det hela från att gå smärtfritt bara...

Har han inte fått lära sig om "mitt och ditt" får man ju hoppas att föräldrarna iaf är vettiga.

Muaytudd
2008-05-14, 19:22
Haha då har han alltså förstört hjälmen också? Jag hoppas bara att hans föräldrar förstår att vi vill ha en ny hjälm då, hoppas inte kulturella skillnader skall stoppa det hela från att gå smärtfritt bara...

Har han inte fått lära sig om "mitt och ditt" får man ju hoppas att föräldrarna iaf är vettiga.

Hoppas att det löser sig. Annars får du ju polisanmäla.

Klart att du kan "go ghetto" på dom men det är kanske inte precis så att man vill sänka sig till en sådan nivå.

mvh

MEDiAHORAN
2008-05-14, 19:33
Hoppas att det löser sig. Annars får du ju polisanmäla.

Klart att du kan "go ghetto" på dom men det är kanske inte precis så att man vill sänka sig till en sådan nivå.

mvhJo hoppas det med, nja ghetto kan jag inte köra då jag är svag+kan inte slåss plus att en sådan sak kan eskalera. Kanske blir skadegörelse på egendom, min lillebror osv.

Hade lite planer på att köra TOR och beställa hem en latexpingvin men får se *grr*

Dan S
2008-05-14, 21:14
Åk hem till föräldrarna, vid telefon samtal kommer dom kanske lägga på, konfrontera och berätta hur situationen är om att sonen erkänt och allt, hota sedan om dom vägrar med att polisanmäla och skicka "ryssen" efter deras son. Det kommer nog att hjälpa. :laugh: :furious:

MEDiAHORAN
2008-05-15, 15:20
Åk hem till föräldrarna, vid telefon samtal kommer dom kanske lägga på, konfrontera och berätta hur situationen är om att sonen erkänt och allt, hota sedan om dom vägrar med att polisanmäla och skicka "ryssen" efter deras son. Det kommer nog att hjälpa. :laugh: :furious:Mja detta folkslag har jag inga goda erfarenheter av, oj nu var jag inte politisk korrekt va?

Anyway det får bli sista utvägen, lillebrorsan ska kontakta skolan först, så får väl föräldrarna dra dit (om de nu bryr sig) och sen blir det polisanmälan.

Deceiver85
2008-05-15, 15:37
Sno/slå tillbaka den...

MEDiAHORAN
2008-05-16, 15:20
Killen lämnade tillbaka hjälmen då han antagligen visste att detta skulle bli genant för honom. Efter t-sprit ser hjälmen ut som den gjorde innan vilket får mig att tro att det har varit vattenbaserad färg, därav ingen skada (han målade om den i skolan förövrigt.)

Förvånad över att han tog förnuftet tillfånga, jaja najs!

forslund
2008-05-16, 15:38
Borde ha polisanmält honom ändå. Folk som stjäl ska inte få gå ostraffade, även om de lämnar tillbaka grejerna. Ett brott är ett brott.

MEDiAHORAN
2008-05-16, 15:43
Borde ha polisanmält honom ändå. Folk som stjäl ska inte få gå ostraffade, även om de lämnar tillbaka grejerna. Ett brott är ett brott.Det är iofs sant, men han kommer få en ordentlig avlusning av rektor m.m.

Och det jag tycker är lite skumt är att om du misshandlar någon i januari så sitter du på rättegången några månader senare i vissa fall - det blir därför kanske svårt att associera händelsen som något "fel" om man är lite höm skum.

Ajin
2008-05-16, 16:28
Man ska inte alltid springa till mamma när något sådant händer. "Man up" och konfrontera honom, det funkar oftare än man tror. I värsta fall kan du föra diskussionen utanför hans hemmadörr och hoppas på att hans päron hör.

Med "detta folkslag" antar jag att du menar oss blattar? *rolleyes*

MEDiAHORAN
2008-05-16, 16:39
Man ska inte alltid springa till mamma när något sådant händer. "Man up" och konfrontera honom, det funkar oftare än man tror. I värsta fall kan du föra diskussionen utanför hans hemmadörr och hoppas på att hans päron hör.

Med "detta folkslag" antar jag att du menar oss blattar? *rolleyes*Nej det är sant att mamma inte alltid är bäst, men empiriska studier har visat att människor är mycket järvare när de är i grupp. Och som sagt, det hade blivit sista utvägen att dra hem till honom, men nu gick det ju smidigare.

Och ja jag menar blattar, dock finns det slödder av alla kulturer osv. men jag orkar inte vara skitnödig politisk korrekt, du vet säkert själv att det finns vissa kulturer där man har lite annorlunda syn på mitt och ditt.

Självfallet vet jag att mycket av detta beror på rang i samhället yadda yadda men men...

machine gun
2008-05-16, 16:42
En hjälm kostar ju en hel del så det blir ju stöld.

Att stjäla från en privatperson klassas alltid som stöld eller personrån, oavsett värdet på prylarna. Snatteri finns endast som beteckning om någonting stjäls från en näringsidkare.

Mantus
2008-05-16, 17:55
Kul att 90% av alla "råd" som ges i tråden gör att titelskaparen gör sig skyldig till ett brott.

Nitrometan
2008-05-16, 18:34
Kul att 90% av alla "råd" som ges i tråden gör att titelskaparen gör sig skyldig till ett brott.
Men är det inte så i svensk rättspraxis att två fel är ett rätt? Så att det ena brottet kvittar det andra? :laugh:

Osten80
2008-05-16, 18:40
Sno/slå tillbaka den...

För att citera dig själv från en annan tråd: "Sen är jag också en slav inför lagen, land skall med lag byggas och lagar är till för att följas."

Hur ska du ha det?

Yankeee
2008-05-16, 18:40
hjÄlmp!

Tricklev
2008-05-16, 18:50
För att citera dig själv från en annan tråd: "Sen är jag också en slav inför lagen, land skall med lag byggas och lagar är till för att följas."

Hur ska du ha det?

Nu måste vi ju skillja på dötsknark och misshandel.

Döttsknark = Fängelsestraff och piska
misshandel = coolt :cool:


Jao, stavningen är medveten.

Mantus
2008-05-16, 18:51
Men är det inte så i svensk rättspraxis att två fel är ett rätt? Så att det ena brottet kvittar det andra? :laugh:

Lät som en trevlig rättspraxis. Lite vendetta eller blodshämndspraxis är vad detta land skulle behöva.:laugh: