handdator

Visa fullständig version : Zelda; de gamla spelen


Scratch89
2008-05-14, 14:24
Igår när jag var på möte hos Nintendo kände jag mig lite skamsen när de andra började prata om Zelda, då jag aldrig har spelat igenom något av spelen. Det enda jag har spelat var det allra första till NES, men då jag var liten förstod jag inte direkt mycket och tyckte det var tråkigt (musiken har däremot satt sig!). Det jag undrar nu är dels vilka spel som är roliga att spela. Jag fick rekommendationer att spela spelet/spelen till SNES och Ocarina Of Time till N64. Men är spelen till NES något att ha? Vilka Zelda finns det?

Och andra frågan; finns det schyssta emulatorer där man kan få tag på Zeldaspelen?

Fultjack
2008-05-14, 14:27
Zelda 1 och 2 till NES samt Zelda III till SNES är dom 3 klart bästa. 2an är väl det tråkigaste av dom 3

Robbin
2008-05-14, 14:31
Finns emulatorer till SNES, NES och N64, ska inte vara några problem att hitta om du söker lite. Dock var det längesen jag spelade så kommer inte ihåg vad dom heter jag brukade anväda mig av. Zelda på snes tyckte jag var riktigt roligt när jag spelade det på emulator för ett antal år sedan, fick feta ståndet när jag lirade. Första till nes är ju klassikern antar jag och rätt kul fortfarande, tvåan till nes har jag aldrig riktigt tyckt om dock.

Tricklev
2008-05-14, 14:32
Alla ska spelas, spela i kronologisk ordning efter vilket som kom ut först, och alla ska avklaras.


http://en.wikipedia.org/wiki/The_Legend_of_Zelda_%28series%29#Games

joriice
2008-05-14, 14:35
Jag tycker man kan spela alla, men främst "A Link To the Past" (Super nintendo) "Ocarina of time" (Nintedo 64) då blir man lätt förälskad.

Sedan behöver du nog inte oroa dig för den kronologiska ordningen, (för den har väl ingen koll på ändå) japanerna virrade till allt, och gör det än idag med Zelda spelen. :D

edit: Varför var du på ett möte på Nintendo!? O_o

Langster
2008-05-14, 14:37
Ocarina of Time är ett av de bästa spelen någonsin, så det borde du köra igenom.

Det första på Gameboy är riktigt bra också.

Tricklev
2008-05-14, 14:37
Nejdå, ordningen som spelen kom ut i är inte samma som tidslinjen i Zelda (finns mycket info om detta, kek), men det är rätt kul att se o föllja förändringarna i Zelda genom spelen.

shut teh face
2008-05-14, 14:41
Nejdå, ordningen som spelen kom ut i är inte samma som tidslinjen i Zelda (finns mycket info om detta, kek), men det är rätt kul att se o föllja förändringarna i Zelda genom spelen.
Nej det är det nog inte, bara du som tkr.

Scratch89
2008-05-14, 14:48
Tack för tipsen, emulatorer ska letas efter lite senare.

joriice: Har extrajobb där, med chans för vidareanställning. :)

Lövbiffen
2008-05-14, 14:59
Har själv en super nintendo emulator som heter Zsnes, vilken jag kan rekommendera :)

Har själv inte kommit i kontakt med alla spelen, men givetvis har man spelat 1an 3an och Ocarina of time. Alla de spelen är enormt bra! :thumbup:

shut teh face
2008-05-14, 15:00
Är dessa emulatorer lagliga och gratis?

Tricklev
2008-05-14, 15:03
Det är lagligt med kopior på spel du redan äger, det är väll det vi diskuterar? ;)

shut teh face
2008-05-14, 15:04
Självklart har jag ett orginal av alla zelda spel här hemma.

Nu, hur gör jag med emulator?

tobbo
2008-05-14, 15:12
Självklart har jag ett orginal av alla zelda spel här hemma.

Nu, hur gör jag med emulator?

Kan finnas guide på utube.

Sundsarn
2008-05-14, 16:10
Ganske simpelt faktiskt. Du laddar hem emulatorn startar den trycker på "open rom" och väljer en rom (spel) i den mapp som det ligger i. Förslagsvis då "A link to the past" och så startas spelet. Spelen kan spelas med tangentbord eller med handkontroll om du har möjlighet till det. *flex*

Guybrush
2008-05-14, 16:25
Bästa emulatorn till NES är Nestopia. Fungerar mycket bra, till skillnad från JNes som behöver en relativt kraftfull dator.

Toel
2008-05-14, 16:30
Spelen i Zelda serien, till den stationära konsolerna, är;

Legend of Zelda (NES)
The Adventure of Link (NES)
A Link to the Past (SNES)
Ocarina of Time (N64)
Majora's Mask (N64)
The Wind Waker (GC)
Twilight Princess (GC)
Four Swords Adventures (GC)

Bland ovannämnda spel är Ocarina of Time såklart givet att du ska köra. Det anses av många som världens bästa spel, och ligger även etta på gamerankings.com. The Adventure of Link anses nog av de flesta som det svagaste spelen bland dessa. Det är ett Zelda-spel med några RPG element, spelet har underbar underground-theme-musik. Det måste du lyssna på även om du inte orkar köra hela spelet.

Strax efter Ocarina of Time tycker jag A link to the past och Majora's mask kommer. Wind waker är ej så bra anser jag men väldigt annourlunda, mest på grund av grafiken.

Sedan finns det ett gäng spel på de bärbara konsolerna, där Link's Awakening är ett riktigt trevligt spel! De andra har jag inte spelat så kan inte uttala mig om huruvida de är "bra".

Såg GTA IV (PS3) låg före Ocarina of Time nu :/

Scratch89
2008-05-14, 17:45
OK, Nestopia är nere. Finns det spel att få tag på också? :D

Glen
2008-05-14, 17:56
A Link to the Past tycker jag var grymt! Rätt gullig grafik också

Scratch89
2008-05-14, 18:08
På Snes-emulatorn, hur har ni ställt in kontrollerna då?
Jag antar att man ska gå normalt med piltangenterna, men de fyra knapparna då? Hittar ingen opti lösning. :D

Scratch89
2008-05-14, 18:20
Hahahaha, jag blir så sjukt ägd av de där trattmunnarna i första Zelda. Jag förstår ingenting, ena sekunden kan jag skjuta med mitt svärd, andra sekunden så står han bara där och petar, och de omringar mig och jag slaktas. Vad ska man ens göra? :D
Testar lite andra spel...

Spiffy
2008-05-14, 18:23
Hahahaha, jag blir så sjukt ägd av de där trattmunnarna i första Zelda. Jag förstår ingenting, ena sekunden kan jag skjuta med mitt svärd, andra sekunden så står han bara där och petar, och de omringar mig och jag slaktas. Vad ska man ens göra? :D
Testar lite andra spel...

du kan väl bara skjuta med svärdet om du har full hälsa?

Scratch89
2008-05-14, 18:29
du kan väl bara skjuta med svärdet om du har full hälsa?

Där ser man! "Link, fill up your hearts, so you can shoot, your sword of power!".
Man lär sig alltid något av att lyssna på System Of A Down! :D

Albatross
2008-05-14, 18:31
Fint att se var spelutvecklingen gått...

Förr kunde vilken 6-åring som helst kasta sig in i ett spel, nu blir vuxna människor ägda :(

Tips: Håll hjärtana fulla och skjut dom :p

Spinkot
2008-05-14, 19:18
Zelda 2: The Adventures of Link, Zelda A Link To The Past och Ocarina of Time är de Zeldaspel som jag själv tycker är bäst

Spinkot
2008-05-14, 19:24
Där ser man! "Link, fill up your hearts, so you can shoot, your sword of power!".
Man lär sig alltid något av att lyssna på System Of A Down! :D

Det är förövrigt inte SOAD som gjort den låten.

Men OnTopic, Jag brukar använda D=A, C=B, S=X, X=Y, A=Left, Z=Right när jag spelar SNES via emulator, bara D=A och C=B när jag spelar NES

Scratch89
2008-05-14, 19:38
Grymt kul! Jag orkade inte med NES-versionerna, alldeles för hackigt och kantigt. Spelar just nu A Link To The Past; hittills är det jättekul! Ska bara hitta en pilbåge...

Robbin
2008-05-14, 19:41
Hahahaha, jag blir så sjukt ägd av de där trattmunnarna i första Zelda. Jag förstår ingenting, ena sekunden kan jag skjuta med mitt svärd, andra sekunden så står han bara där och petar, och de omringar mig och jag slaktas. Vad ska man ens göra? :D
Testar lite andra spel...

Du kan ju börja med att utforska världen lite :P Går väl lätt sagt ut på att du ska klara av alla "borgar" och deras bossar. Gå någon ruta till höger och sen uppåt sen vänster så är du vid första "borgen" har jag för mig. Finns hemligheter på massa ställen om du gör saker som puttar på statyer, öhh spelar flöjt, eldar på buskar etc. Var längesen nu :em:

Coldsmith
2008-05-14, 19:42
tycker tvåan är grymt skön.

sen vet jag inte om det är majoras mask eller ocarina of time jag spelat. man var i en stad iaf, använde både masker och den där flöjten som stannade tiden eller vad den gjorde.

grymt skön musik när man kom ut ur staden för att slåss.

Jaws
2008-05-14, 19:43
Du kan ju börja med att utforska världen lite :P Går väl lätt sagt ut på att du ska klara av alla "borgar" och deras bossar. Gå någon ruta till höger och sen uppåt sen vänster så är du vid första "borgen" har jag för mig. Finns hemligheter på massa ställen om du gör saker som puttar på statyer, öhh spelar flöjt, eldar på buskar etc. Var längesen nu :em:

Flöjten var svår att gräva upp vill jag minnas, om det nu var den man skulle gräva upp för att komma till ökenborgen. Sjukt bra spel. Packa bomber är viktigt.

Spinkot
2008-05-14, 19:44
Grymt kul! Jag orkade inte med NES-versionerna, alldeles för hackigt och kantigt. Spelar just nu A Link To The Past; hittills är det jättekul! Ska bara hitta en pilbåge...

HJackigt och kantigt? Ja, det är klart med 20 år gamla spel så är ju grafiken därefter också, men att det skulle förstöra spelupplevelsen kan jag inte förstå.

Växte du inte upp med TV-spel alls? Jag växte med Commodore,Amiga, NES osv. och jag är ju bara två år äldre än dig.

Scratch89
2008-05-14, 20:28
HJackigt och kantigt? Ja, det är klart med 20 år gamla spel så är ju grafiken därefter också, men att det skulle förstöra spelupplevelsen kan jag inte förstå.

Växte du inte upp med TV-spel alls? Jag växte med Commodore,Amiga, NES osv. och jag är ju bara två år äldre än dig.

Jag pratar inte om grafiken, utan känslan av spelet. Super Nintendo-versionen är så mycket bättre, då det är lite mer flyt, både i dialoger sättet att kunna slåss på osv. Det är alldeles för enkelt med NES, tyvärr.

Jag växte upp med NES och SNES mestadels, fast aldrig Zelda. Jag spelade massa annat coolt istället (typ Donkey Kong och Street Fighter :D).

Andy.da.wohoo
2008-05-14, 20:32
Hur långt har du kommit i A link to the past? Spelar själv det på Zsnes också :D

theoppositescollide
2008-05-14, 20:45
Alla ska spelas

förutom spelen till CD-i ;)

Ganymedes
2008-05-14, 21:14
Coolt med så glassigt extrajobb! Har spelat igenom nästan alla Zelda-spel och kan lovad dig att du har många trevliga spelnätter framför dig. :)

Mest gillar jag Ocarina of Time och Wind Waker (även om många jag känner tycker mindre bra om det). Av de gamla goda är ju första Zelda-spelet bäst. Och A Link to the Past är ej att förglömma.

Det enda du egentligen kan skita helt i är Zelda 2 - The adventures of Link (NES) och Majoras mask till Gamecube.

Scratch89
2008-05-14, 21:21
Hur långt har du kommit i A link to the past? Spelar själv det på Zsnes också :D

Jag har inte gjort mycket alls. Mest sprungit runt i staden och samlat pieces of heart och sprängt väggar. Ska iväg till templet sen.

Tricklev
2008-05-14, 21:26
Ettan är roligast, men det är nog för att det är så grymmt kul att försöka knepa o knåpa fram allt som man spelade under barndommen, galet kul.

Scratch: Är Partille stationerat under någon jävla sten, eller hur har du kunnat missa Zelda så grovt?

willis
2008-05-14, 21:43
Coolt med så glassigt extrajobb! Har spelat igenom nästan alla Zelda-spel och kan lovad dig att du har många trevliga spelnätter framför dig. :)

Mest gillar jag Ocarina of Time och Wind Waker (även om många jag känner tycker mindre bra om det). Av de gamla goda är ju första Zelda-spelet bäst. Och A Link to the Past är ej att förglömma.

Det enda du egentligen kan skita helt i är Zelda 2 - The adventures of Link (NES) och Majoras mask till Gamecube.

Måste faktiskt försvara MM. Det var ett par år sedan jag spelade det och det kändes inte så optizelda just då, men såhär i efterhand minns jag det ändå som ett jävligt bra spel och är helt klart värt att spelas.
Bäst är nog A link to the Past och Ocarina of Time strax före Twilight Princess.

Scratch89
2008-05-14, 22:22
Scratch: Är Partille stationerat under någon jävla sten, eller hur har du kunnat missa Zelda så grovt?

Vadå Partille?

Rahf
2008-05-14, 23:06
För att ställa in tangenterna för t.ex. snes-emulatorer så kan man köra på numpad som styrkors och insert-home-pgup-delete-end-pgdown som basknappar.

Pgup = R
Pgdown = L
Insert = X
Home = A
Delete = Y
End = B

Har för mig att det ska vara hyfsat rätt. Start och select sätter jag på [Enter] och [Shift].