handdator

Visa fullständig version : fettceller


goggen
2008-05-14, 14:17
i og med at jeg har vært overvektig før, og sannsynnelig har flere fettceller enn normalt, er det de faktorer jeg må tenke på i forhold til å holde vekten nede:hbang: gikk ned 35 kilo i 1995, med unntak av at jeg gikk opp noen kolo ved røykestopp har jeg holdt vekten nede:)

Scratch89
2008-05-14, 14:21
En överviktig person kommer lättare att lägga på sig fett vid ett överskott. Notera att jag skriver vid ett överskott; man kommer inte att lägga på sig om man inte äter mer än vad man förbrukar. Nackdelen med att ha blivit tjock eller bulkat riktigt hårt är att ration mellan muskler/fett kommer vara sämre för de nerbantade än för personer som aldrig varit tjocka innan.

goggen
2008-05-14, 14:30
En överviktig person kommer lättare att lägga på sig fett vid ett överskott. Notera att jag skriver vid ett överskott; man kommer inte att lägga på sig om man inte äter mer än vad man förbrukar. Nackdelen med att ha blivit tjock eller bulkat riktigt hårt är att ration mellan muskler/fett kommer vara sämre för de nerbantade än för personer som aldrig varit tjocka innan.

har idealvekt nå, så da er det ikke noe speselt jeg må tenke på da:hbang: er nøye med treningen, så så som så med kosten, men prøver å være i energbalanse uten å telle kalorier*flex*

Scratch89
2008-05-14, 14:51
Det låter som en vettig målsättning. Att bulka upp sig efter att en gång varit tjock brukar inte vara så roligt, även fast folk här på brädan verkar tro att det är enda vägen till framgång. Eftersom man aldrig är i exakt energibalans, utan kanske äter mer dagen man tränar och mindre dagen man vilar, kommer man säkert att få resultat ändå, fast kanske inte lika snabba och tydliga som vid ett deff-bulk-upplägg.

goggen
2008-05-14, 14:58
Det låter som en vettig målsättning. Att bulka upp sig efter att en gång varit tjock brukar inte vara så roligt, även fast folk här på brädan verkar tro att det är enda vägen till framgång. Eftersom man aldrig är i exakt energibalans, utan kanske äter mer dagen man tränar och mindre dagen man vilar, kommer man säkert att få resultat ändå, fast kanske inte lika snabba och tydliga som vid ett deff-bulk-upplägg.

trener ikke for å bli stor, styrke 1 gang i uka 4 kondisjonspass 4 ganger i uka. som sagt.. holder vekten og trives bra. men i og med at jeg mest sannsynnelig har mer fettceller, bør jeg tenke over fettprosenten i maten da:hbang:

King Grub
2008-05-14, 15:12
Fettprocenten i kosten är inte direkt relaterad till kroppens fettprocent.

YTS
2008-05-19, 19:39
Fettprocenten i kosten är inte direkt relaterad till kroppens fettprocent.

Hur kommer det sig då att man går ner i vikt om man minskar på fettprocenten och äter bra mat? alltså undviker socker.

Andreas Lelli
2008-05-19, 19:41
Du går inte ner i vikt om du minskar på andelen fett i din kost (fettprocenten i maten). Undvika socker är inte lika med unvika fett då socker = kolhydrat.

För viktnedgång är det, ännu en gång, bara en sak som gäller:
Förbruka mer energi än du får i dig.
(Sen om denna energi kommer från fett/kolhydrater/protein spelar mindre roll)
;)

Anledningen till att man kan gå ner i vikt lättare med nyttigare mat är ju främst för att det är mindre energitätt, du kan exempelvis äta 1 kg sallad och det är ändå mindre kalorier än 100 gram choklad ;)

Ello
2008-05-19, 19:46
Hur kommer det sig då att man går ner i vikt om man minskar på fettprocenten och äter bra mat? alltså undviker socker.

Det gör man inte.

Men att minska mängden fett i maten gör att energimängden inte springer iväg lika lätt. Dock är det fortfarande den totala mängden energi som intas (och förbränns) som är avgörande för viktupp- eller nedgång. Inbördes förhållande mellan olika makronutrienter är av underordnad betydelse.

Edit: Pucktvåa

YTS
2008-05-19, 20:15
Det gör man inte.

Men att minska mängden fett i maten gör att energimängden inte springer iväg lika lätt. Dock är det fortfarande den totala mängden energi som intas (och förbränns) som är avgörande för viktupp- eller nedgång. Inbördes förhållande mellan olika makronutrienter är av underordnad betydelse.

Edit: Pucktvåa

Jag gick och många andra som provat sund vegetarisk kost har iaf erfarenheten att man går ner i vikt, när man minskar på fettet.

Sen säger du ju själv att det är lättare att hålla ett lagom energiintag, med lågfettskost. Hur det är om man äter exact samma energiintag har ju inte mycket med verkligheten att göra, eftersom, som du själv säger, att energimängden inte springer iväg lika lätt.

Lavorini
2008-05-19, 20:19
Jag gick och många andra som provat sund vegetarisk kost har iaf erfarenheten att man går ner i vikt, när man minskar på fettet.


Det du skriver kan skrivas om som ".....när man minskar på energiintaget.". Det är absolut ingen magi här alltså.

YTS
2008-05-19, 20:20
Du går inte ner i vikt om du minskar på andelen fett i din kost (fettprocenten i maten). Undvika socker är inte lika med unvika fett då socker = kolhydrat.

För viktnedgång är det, ännu en gång, bara en sak som gäller:
Förbruka mer energi än du får i dig.
(Sen om denna energi kommer från fett/kolhydrater/protein spelar mindre roll)
;)

Anledningen till att man kan gå ner i vikt lättare med nyttigare mat är ju främst för att det är mindre energitätt, du kan exempelvis äta 1 kg sallad och det är ändå mindre kalorier än 100 gram choklad ;)

Jo jag vet att socker är = kolhydrat, men tillsatt socker, mer än i ytterst små mängder hör inte hemma i en sund diet. Och i form av läskedrycker har det visat sig ha effekt i form av viktuppgång, därför att det mättar dåligt.

Ello
2008-05-19, 20:21
Då är vi överens!

Min poäng var bara att man inte kan säga att man går ned i vikt av dra ner fettprocenten. Inte om man menar E%.

EDIT: Jag håller med dig i inlägg #10. Det senaste, om att socker gör att man går upp i vikt, är jag mer skeptisk till. Även om jag håller med om att det inte är nyttigt.

YTS
2008-05-19, 20:25
Det du skriver kan skrivas om som ".....när man minskar på energiintaget.". Det är absolut ingen magi här alltså.

Magi och Magi. Jag åt ordentligt och var mättare än innan jag blev vegetarian ändå gick jag ner. Det är väl ganska oväsentligt om studier där man ätit exact samma mängd kalorier med antingen hög eller låg fetthalt visar att det inte påverkar vikten, när det i praktiken, visar sig att man blir mättare snabbare och därför äter mindre mängd mat på lågfettskost.

Lavorini
2008-05-19, 20:31
Magi och Magi. Jag åt ordentligt och var mättare än innan jag blev vegetarian ändå gick jag ner. Det är väl ganska oväsentligt om studier där man ätit exact samma mängd kalorier med antingen hög eller låg fetthalt visar att det inte påverkar vikten, när det i praktiken, visar sig att man blir mättare snabbare och därför äter mindre mängd mat på lågfettskost.

Bra att du hittat det som fungerar för dig :thumbup:

Men det handlar fortfarande om det jag skrev om. Sedan att olika dieter passar olika människor bäst, det kan vi nog vara överens om. Men i slutändan är det alltid fysikens lagar som gäller.

YTS
2008-05-19, 20:31
Då är vi överens!

Min poäng var bara att man inte kan säga att man går ned i vikt av dra ner fettprocenten. Inte om man menar E%.

EDIT: Jag håller med dig i inlägg #10. Det senaste, om att socker gör att man går upp i vikt, är jag mer skeptisk till. Även om jag håller med om att det inte är nyttigt.

Näringslära för högskolan från 2006 hävdar iaf att det finns studier som visar att socker i maten inte påverkar vikten, men att just sötade drycker gör det. Sen kan man ju alltid visa att det inte är så i en studie med fixerade energiintag, men som jag sagt tidigare, har det väldigt lite med verkligheten att göra, för om man kan dricka ganska stora mängder läsk, som dessutom ofta är riktigt goda, utan att bli särskillt mätt, så är det lätt hänt att man inte följer några fixerade energiintag.