handdator

Visa fullständig version : Vilken typ av styrketräning under deff?


SvenGunnar
2008-05-14, 13:02
Håller på med nån slags högst amatörmässig deff sen ungefär två månader och har hittills gått ner ungefär 7 kilo.
Var bortrest 2 veckor och tränade då ingenting på gym utan sprang en hel del och gjorde även lite armhävningar och crunches för att försöka hålla igång styrkan någorlunda. Kom hem och märkte att jag hade tappat rejält med styrka sen innan jag reste bort.
Tänkte försöka gå ner ungefär 5 kilo till och det jag undrar nu är vad som är ansett som bäst typ av träning under deff för att bibehålla så mycket muskelmassa och styrka som möjligt. Hög-, medel- eller lågrep?
Eller är det klassiska "olika för alla, testa dig fram så får du reda på vad som gäller för dig" ?
Kör som det är nu 2-3 helkroppspass i veckan med 10-12 reps försöker komma så nära fail som möjligt utan att faila.
Bör man ligga längre från fail under deff eller bör man tvärtom kanske faila mer än vanligt under deff?
Hoppas på att nån kunnig ser den här tråden och tar sig tid att svara, det skulle uppskattas mycket! *popcorn*

Koloftw
2008-05-14, 13:57
Jag tränar låga reps (4-6) och låg volym under deff. Detta för att jag inte orkar köra 10+ reps när jag äter väldigt lite. L

Generellt så tycker jag att man bör under deff:

*Minska volymen
*Behålla frekvensen
*Behålla intensiteten

Samt så ska man såklart försöka att progressivt öka tyrka, även om det ibland kanske inte går så bra.

Scratch89
2008-05-14, 14:10
Det finns ingen anledning att börja ändra i upplägget bara för att du går på diet. Det är ju varken extrem hög- eller lågvolymsträning du kör med, så försök att hålla kvar dina gamla rutiner så länge som möjligt. Det är när man börjar mixtra i onödan som man kan tro att man tappar styrka, men det kan ju lika gärna bero på att man helt enkelt börja faila mer, har kortare vila mellan övningarna eller något annat.