handdator

Visa fullständig version : Simning


trettontusen
2008-05-14, 10:15
Hur set det ut om man tittar på fettförbränning? Hur länge ska man simma (25m= 1längd) för att bli av med nåt? Vad säger ni om simning?

King Grub
2008-05-14, 10:17
Simning förbränner inte fett under aktivteten i nämnvärd utsträckning. Inte ens om man simmar oavbrutet ett dygn minskar mängden kroppsfett.

Däremot förbrukas effektivt kalorier, och det är kaloribalansen som avgör viktnedgången. Vid kaloriminus kommer du att förlora fett, även om det inte är under själva aktiviteten det sker.

Mr. Moose
2008-05-14, 11:28
Sen är simning ganska teknik-krävande också.

Har man dålig teknik (som jag) blir det de små musklerna som krampar och begränsar ens simpass.

Själv föredrar jag rephoppning. :hbang:

Roosen
2008-05-14, 20:01
Precis som King sa, men jag antar att du egentligen mena vad han skrev.

Simning är grymt när det gäller att s.k "bränna fett" i och med att du konstant rör/anstränger hela kroppen under en längre tid - om du nu är ute efter att bränna kalorier.

Själv har ja tävlat/tränat i simning men då har det inte varit syftet att just gå ner i vikt. Min chef där i mot har motionsimmat i ett drygt ett halvår - Enbart för att försöka bli av med hans tjockismage, och det har (tydligen - enligt han själv) viast sig vara grymt.

Kör på!

Johan_P
2008-05-14, 20:48
En annan fördel med simning är ju att leder och fästen inte blir så ansträngda jämfört med t.ex. löpning.

Atjoo
2008-05-14, 21:33
Simning förbränner inte fett under aktivteten i nämnvärd utsträckning. Inte ens om man simmar oavbrutet ett dygn minskar mängden kroppsfett.


Om man simmar i 24 timmar måste väll den energin som krävs komma ifrån någonstans?

Säg att man går upp på morgonen och sedan simmar tills nästa morgon, var kommer energin ifrån? En del av energin finns självklart lagrade i musklerna men det räcker väll inte i 24 timmar? Om det inte räcker så måste ju den energin som behövs komma från fett, eller? :p
Känns bara ologiskt även om det säkert är som du säger.

King Grub
2008-05-14, 21:38
Först från kolhydrat och när kolhydraterna är slut från aminosyror. Människans axel- och armmuskulatur kan överhuvudtaget inte använda fett som bränsle vid aktivitet, inte över vilonivåer.

In a 12-hour swimming event, an athlete with constant body weight lost 1.1 kg of muscle mass and 2 l of total body fluids whereas fat mass remained stable. Based both on the urine's specific gravity and haematological parameters, the athlete did not suffer from dehydration. We assume that loss of skeletal muscle mass occurred due to degradation of intramyocellular lipids and muscle glycogen.

Schweiz Rundsch Med Prax. 2007 Nov 14;96(46):1805-10. Swimming for 12 hours leads to no reduction of adipose subcutaneous tissue--a case study.

http://bjsportmed.com/cgi/content/full/38/1/31

Johan_P
2008-05-14, 22:14
Först från kolhydrat och när kolhydraterna är slut från aminosyror. Människans axel- och armmuskulatur kan överhuvudtaget inte använda fett som bränsle vid aktivitet, inte över vilonivåer.

Det hade jag ingen aning om, häftigt. Man lär sig något nytt varje dag! :thumbup:

Scratch89
2008-05-14, 22:17
Yikes!
Inget att rekommendera under en hård, kolhydratsfattig diet då.

Eddie Vedder
2008-05-14, 22:23
Just det här med energin från arm- och axelmuskulatur är information jag försöker glömma bort på mina gymkonditionspass. Kan ju bli runt 90 minuter cross-trainer + roddmaskin. Frågan är om det kan göra mer skada än nytta för just armarna?

Får ta och hålla i mittenhandtaget på cross-trainern under strörre delar helt enkelt.;)

-xR-
2008-05-14, 22:29
Simmare borde ha välutvecklad förmåga att lagra intramuskulärt fett. Har någon undersökt det?

Eddie Vedder
2008-05-14, 22:32
Simmare borde ha välutvecklad förmåga att lagra intramuskulärt fett. Har någon undersökt det?

Tror det finns forskning på eskimåer angående just det här faktiskt.

Är övertgad om att jag läst det här på Kolo t.o.m. King Grub har säkert någon studie i skjortärmen om det.

Scratch89
2008-05-14, 22:37
Just det här med energin från arm- och axelmuskulatur är information jag försöker glömma bort på mina gymkonditionspass. Kan ju bli runt 90 minuter cross-trainer + roddmaskin. Frågan är om det kan göra mer skada än nytta för just armarna?

Får ta och hålla i mittenhandtaget på cross-trainern under strörre delar helt enkelt.;)

Ungefär så. Jag menar, vanlig löpning innebär ju en hel del flaxning med armarna, undrar hur mycket det kan påverka. Nu är man väl aldrig tom på kolhydrater om man ligger på +30 E% kolhydrat, men ändå.

Slartibartfast
2008-05-15, 07:12
Det bästa vore ju att löpträna med armarna hängande ner längs sidorna. *popcorn*

MrBoris
2008-05-15, 07:23
Det bästa vore ju att löpträna med armarna hängande ner längs sidorna. *popcorn*

haha, jag skulle vilja se folks reaktion på den springstilen :laugh:

Scratch89
2008-05-15, 07:27
Det bästa vore ju att löpträna med armarna hängande ner längs sidorna. *popcorn*

Man skulle ju se ut som Mr. Bean. :D

Slartibartfast
2008-05-15, 07:55
Man skulle ju se ut som Mr. Bean. :D

Mr. Bean är väl rippad som Grub.

So there you go. :D

Handcuff
2008-05-15, 07:59
Det bästa vore ju att löpträna med armarna hängande ner längs sidorna. *popcorn*

Haha...ibland får du verkligen till det :laugh:

Atjoo
2008-05-15, 08:51
Haha :D
Tack King grub för ett bra svar, hade ingen aning om det där ;)
Å andra sidan använder man sig väll även av benen rätt mycket vid simning, detta borde i sin tur kanske förbruka lite fett som energi, eller gäller samma sak där?

Eddie Vedder
2008-05-15, 09:28
Ungefär så. Jag menar, vanlig löpning innebär ju en hel del flaxning med armarna, undrar hur mycket det kan påverka. Nu är man väl aldrig tom på kolhydrater om man ligger på +30 E% kolhydrat, men ändå.

Det påverkar nog knappt ett dugg. Att pendla med armarna i löpningen är snarare en förutsättning för andningen så där är det nog mer vunnet, dessutom är det nog axelpartiet som jobbar mer där.

För att kunna ta upp maximalt med syre är det viktigt att pendla bra med armarna känne jag, och ju mer syretillgång desto bättre fettoxidation. Stor skillnad på rodd och cross-trainer där armarna faktiskt belastas.

Knabb
2008-05-15, 09:54
Det blir lätt lite fel när man jämför svenska förhållanden med utländska. I Sverige använder sig de flesta motionärer av bröstsim och där kommer huvuddelen av kraften från benen och då används fett som bränslekälla.

MasterChief
2008-05-15, 10:10
Är detta med fettoxidation i arm och axelmuskler något som påvisats i så många studier att det anses vara fastställt?

Mr. Moose
2008-05-15, 10:44
Nu var frågan IOFS om fett som bränsle, men....

Vid kaloriminus, spelar det verkligern någon roll vad som "bränns" för energi, fett eller kolhydrater? Viktminskningen (av fett) bör väl bli samma? Inte per pass utan per vecka/månad.

Om man bara ser på mängdet fett som förbrukats under kardiopasset skulle HIIT vara värdelöst vid deff.

Med samma logik skulle styrketräning inte fungera pga att man inte växer medan man tränar utan under vilan.

Mr. Athletic
2008-05-15, 16:21
Först från kolhydrat och när kolhydraterna är slut från aminosyror. Människans axel- och armmuskulatur kan överhuvudtaget inte använda fett som bränsle vid aktivitet, inte över vilonivåer.



Schweiz Rundsch Med Prax. 2007 Nov 14;96(46):1805-10. Swimming for 12 hours leads to no reduction of adipose subcutaneous tissue--a case study.

http://bjsportmed.com/cgi/content/full/38/1/31

Finns det någon kunskap om varifrån denna muskelmassa som används som energi tas ifrån, passiva eller aktiva muskler, dvs från benen eller armarna och axlarna som jobbar (vi förutsätter att benen är passiva eftersom deras arbete är marginellt vid långdistans)?

Sedan får man väl anta att denna förlorade muskelmassa snabbt byggs upp igen när kolhydrater och proteiner tillförs, eller?

Shajjn
2008-05-15, 22:09
Det bästa vore ju att löpträna med armarna hängande ner längs sidorna. *popcorn*

Öh, ja, finns dom som (nästan) springer på det viset.