Logga in

Visa fullständig version : lax

jenni
2008-05-14, 09:34
är varmrökta laxfenor fetare än varmrökt laxfile?
fiskhandlaren visste inte men trodde att fenorna innehöll mer fett

Nån som vet?

sebbutski
2008-05-14, 09:44
Jag tror också att jag håller med fiskhandlaren där fenorna har nog mer fett men så länge du tränar så spelar det ingen roll för lax e nyttigt vilket som och fett e gött att ha när man tränar!

champion
2008-05-14, 09:54
varmrökta laxfenor

Kanske inte hör till tråden direkt men är laxfenor gott? Är det billigt också?

Musselbank
2008-05-14, 10:45
Finns det inte nåt som kallas fettfenor? *drool*

abbe
2008-05-14, 12:33
Främsta delen på laxen är fetast på kroppen så jag tvivlar på att fenorna skulle vara fetare.

Själv ser jag alltid till att få den främre delen av fisken när jag handlar.

Scratch89
2008-05-14, 13:58
Jag tror också att jag håller med fiskhandlaren där fenorna har nog mer fett men så länge du tränar så spelar det ingen roll för lax e nyttigt vilket som och fett e gött att ha när man tränar!

Om du inte vet vad du pratar om, och dessutom inte ger ett bra svar, kanske du inte ska uttala dig?

shut teh face
2008-05-14, 14:57
Om du inte vet vad du pratar om, och dessutom inte ger ett bra svar, kanske du inte ska uttala dig?
Lite kinkig idag? :)

sebbutski
2008-05-14, 14:58

Vadå inte vet vad du pratar om jag svarade honom ju till skillnad från dig, ahh orka lägga ner tid på dig FFS!!!

Sverker
2008-05-14, 17:06
Kan man äta laxfenor:confused: Bild på lax:
http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.sportfiske.org/Bilder/osorterade_bilder/lax%25205,5.jpg&imgrefurl=http://www.sportfiske.org/lax.html&h=332&w=1118&sz=65&hl=sv&start=9&um=1&tbnid=kihAqKuCaYARgM:&tbnh=45&tbnw=150&prev=/images%3Fq%3Dlax%26um%3D1%26hl%3Dsv%26rlz%3D1T4SUN A_svSE232SE233%26sa%3DN
Laxen har ju strålfenor, sitter inget kött på dem*spy*
Fettfenan som är unik för laxfiskarna tror jag inte man kan beställa. Den väger inte många gram.

Scratch89
2008-05-14, 17:12
Kan man äta laxfenor:confused: Bild på lax:
http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.sportfiske.org/Bilder/osorterade_bilder/lax%25205,5.jpg&imgrefurl=http://www.sportfiske.org/lax.html&h=332&w=1118&sz=65&hl=sv&start=9&um=1&tbnid=kihAqKuCaYARgM:&tbnh=45&tbnw=150&prev=/images%3Fq%3Dlax%26um%3D1%26hl%3Dsv%26rlz%3D1T4SUN A_svSE232SE233%26sa%3DN
Laxen har ju strålfenor, sitter inget kött på dem*spy*
Fettfenan som är unik för laxfiskarna tror jag inte man kan beställa. Den väger inte många gram.

Det var lite det jag tänkte. Jag satt och letade i min litteratur, men det står ingenting om fenorna. Det är väl bara brosk?

Jenni, är köttet mörkare än vad det brukar vara? Vet du om köttet kom från sidolinjen, närmast skinnet? Dessa delar av fisken används för att simma med, och har en högre fetthalt. Däremot tror jag inte att det är fenor du köper, utan endast simmusklerna. :D

jenni
2008-05-14, 17:47
Det var lite det jag tänkte. Jag satt och letade i min litteratur, men det står ingenting om fenorna. Det är väl bara brosk?

Jenni, är köttet mörkare än vad det brukar vara? Vet du om köttet kom från sidolinjen, närmast skinnet? Dessa delar av fisken används för att simma med, och har en högre fetthalt. Däremot tror jag inte att det är fenor du köper, utan endast simmusklerna. :D

det heter laxfenor men det stämmer förmodligen det du säger, för det är en bit "kött" som sitter fast under fenan

Scratch89
2008-05-14, 19:37
det heter laxfenor men det stämmer förmodligen det du säger, för det är en bit "kött" som sitter fast under fenan

Om det är mörkare så innehåller det mer fetthalt.
(Nej, mörkare kött generellt innebär inte högre fetthalt, men i det här fallet gör det det)

Cohen
2008-05-15, 22:08
är varmrökta laxfenor fetare än varmrökt laxfile?
fiskhandlaren visste inte men trodde att fenorna innehöll mer fett

Nån som vet?

Använd du näringsvärdet för vanlig varmrökt lax. Sannolikt finns det en skillnad åt något håll, men då jag hoppas att du inte planerar att basera hela din kost på varmrökta laxfenor kommer avvikelsen knappast att vara signifikant.

Scratch89
2008-05-15, 22:25
Avvikelsen kommer troligen vara större p.g.a årstiderna än vad det är för del på fisken. Är fisken färsk är den avlekt, eller höll på att leka när den blev fångad, så den är magrare än fisk som blev fångad i höstas, t.ex.

Ronja
2008-05-16, 09:50
Vad är egentligen näringsvärdet på lax? står ju olika på typ alla förpackningar(från olika fabrikat) men det är samma lax salmo salar och odlad i norge.

Scratch89
2008-05-16, 10:02
Vad är egentligen näringsvärdet på lax? står ju olika på typ alla förpackningar(från olika fabrikat) men det är samma lax salmo salar och odlad i norge.

Om du har läst tråden så har det blivit förklarat att det inte går att sätta något exakt näringsvärde. Fisken blir fetare och magrare beroende på säsong, då den leker av sig och sedan äter upp sig. Det som står på förpackningen stämmer betydligt bättre än t.ex SLV:s tabeller i det här fallet.

-S-T-
2008-05-16, 11:08
De rökta laxfenor jag har ätit har alltid varit enormt mycket fetare än andra laxdelar. Nästan så det tar emot, man känner sig så där tjyvtjock och illamående efter några stycken. De funkar dock hyfsat med jasminris. En asiatisk variant av makaroner och köttbullar.

Cohen
2008-05-16, 21:38

Näringsvärdet kommer att variera från odlare till odlare. Kanske till och med från fisk till fisk. Det mest tillförlitliga värde du kan få är det som står på förpackningen.

Ronja
2008-05-21, 06:43
Fetthalten har jag hört kan variera mellan typ 8- 20g/100g stämmer detta? väldig skillnad isåfall :)

King Grub
2008-05-21, 06:44
Ja, det gäller alla feta fiskar; stor variation på fettmängden beroende på årstid.

Ch4rles
2008-05-21, 08:36
Varierar det över året, eller finns det årstider då fiskar rent generellt är fetare/magrare?

Scratch89
2008-05-21, 10:32
Det beror på när fiskarna har sina lekperioder. Om jag inte kommer ihåg helt fel så leker lax och makrill på våren, och är således magrare då.

tigerofsweden
2008-05-21, 10:39
Det beror på när fiskarna har sina lekperioder. Om jag inte kommer ihåg helt fel så leker lax och makrill på våren, och är således magrare då.

Inget fel på ditt minne :)