handdator

Visa fullständig version : pyramid eller "max-ot"?


Pressarn
2003-05-31, 21:03
Har nu ett tag trott att max-ot-principen var det enda rätta för att bygga muskler, alltså ungefär två set uppvärmning sen köra några set med samma vikt tills man failar vid 6-12 reps. Nu såg jag precis Ronnie Colemans film "The Unbelievable" och märkte direkt att han kör pyramiden, klättrar uppåt hela tiden med vikterna medan han sänker repsen från ca. 20 till 2-4 (första - sista setet). Eftersom han är "ganska" framgångsrik borde ju hans träningsmetod stämma. Vad tror ni?

spinkoo
2003-05-31, 21:07
Ingen träningsmetod "stämmer". Träna din egen variant av det som du tycker är roligt och motiverar dig för tillfället :thumbup:

Frazze
2003-05-31, 21:12
spinkoo:thumbup:

Pressarn
2003-05-31, 21:17
Nja... det roligaste är att pumpa upp musklerna och känna sig spänd hela dagen. Men inte fan är det roligt när man inte får resultat ett halvår senare, vilket förmodligen är det roligaste inom styrketräning. Och dessutom så vill jag helst inte kasta bort en massa tid och muskelmassa på att testa mig fram. Därför frågar man dom kunniga grabbarna på kolozzeum ;)

Pressarn
2003-05-31, 21:19
Bara berätta vad som har gett er bäst resultat.

davve
2003-05-31, 21:19
dom flesta tjänar nog inte på att träna som proffsen, i och med att "proffsen" som coleman tex har tränat ganska mycket längre, är ganska mycket större och äter mycket mer gröt....

Pressarn
2003-05-31, 21:23
Det är väl bara att vila mer och använda mindre vikter? Annars är det väl samma övningar, reps och set som gäller?

ugly_kid
2003-05-31, 21:25
ni kan ju inte kolla på hur coleman tränar nu, nu får ju kolla hur han tränade när han var som du.
om man nu ska kolla på proffsen

Arne Persson
2003-05-31, 22:20
Snälla ni, glöm inte att Ronnie Coleman var en kompetent styrkelyftare innan han började med byggning. Dvs han hoppade över det förädiska discoträsket direkt.

Pressarn
2003-05-31, 22:30
Arne, du menar då att max-ot är disco? Du kan säkert jävligt mycket så jag litar på det du säger. Har nu även sett att Dorian Yates kör pyramid (bara på vägen upp), i snebänkpress började han med 9 reps och avslutade med 4-5 reps i sista setet. Fanns även nån annan tråd här på forumet där någon snackade om att man får ut mest av att köra ett set "max" (få reps, hög vikt, failure), verkar vara ungefär det som Yates och Coleman kör.

Grahn
2003-05-31, 22:32
Tja är man så stark så blir ju uppvärmningen pyramid varesig man vill eller inte.

Allan
2003-05-31, 22:36
I olika faser tränar man efter olika metoder, capisce? För att flytta arbetsvikter är det absolut bästa att träna efter pyramid, och vissa av oss kommer alltid att gilla det bäst! Men pröva själv - det finns inga absoluta sanningar!


allan

Niclaaas
2003-05-31, 23:49
Originally posted by Pressarn
Och dessutom så vill jag helst inte kasta bort en massa tid och muskelmassa på att testa mig fram.

om du inte tänker pröva olika metoder utan bara följa det någon säger och sen köra på det så kommer du nästan garanterat kasta bort en massa tid och muskelmassa. man måste pröva sig fram

Pressarn
2003-05-31, 23:59
:bow:
ska börja pröva mig fram, pyramiden nästa!

GrovJens
2003-06-01, 00:07
Det är ju att prova sig fram, testa nya upplägg och träningsprogram som gör att styrketräning är så kul!

Det är ganska likt fiske faktiskt...

Karl_alfred
2003-06-01, 09:48
Sen när blev max-ot 6-12 reps?

Zipitup
2003-06-01, 10:27
Vad är egentligen bäst?

Om du någon gång sysslat seriöst med Styrkelyft eller Tyngdlyftning vet du att Max-OT är en förenklad variant av de uppläggen som används där.

Poängen är att Max-OT är ett system som vem som helst kan följa och bygger på principen - Mer vikt lyft = Mer muskelstimulans uppnådd.

Frågan är då: Är det bättre att köra Max-OT än Pyramidträning?
Om du inte tål mängdträning (hög naturlig eller artificiell testosteron och tillväxthormon produktion) ska du satsa på ett SL/TL ("Max-OT") upplägg. Om du är "ren" eller/och runt trettio eller över skulle jag rekomendera ett SL/TL uplägg.

Det är min övertygelse.

Men visst, prova själv.

(Fö är inte uppvärmningen "två set" i Max-OT. Det är en serie set där man "spar" sig till maximal arbetsbelastning.

feldtarn
2003-06-01, 10:52
Herkar ju som sagt va väldigt varierande vad som funkar på folk...

Jag har kört en tid att efter värmning börja maximalt tungt! Köra 4-7 reps, ev sänka lite för att orka 4-7 igen o sen samma sak på 3e setet!


Men somliga säger ju att man aldrig ska sänka en vikt pga att muskelspänningen sjunker...

Har endå fått bättre resultat än någonsin tidigare med denna metod! Blir helt slut i kroppen..... inte så stora vikter framåt slutet av passet:cryout:


Har iofs under den tiden gjort stora förändringar i kost o levnadsstil så jag kan inte säga att det är superbra heller.... kost o livsstilen har nog gjort mera:D

Men jag trivs bra med den metoden ännu iaf!


Tjaba

Muskelsmurfen
2003-06-01, 16:50
Man får nog experimentera en hel del för att hitta sin favorit. Jag började med 3x10 eftersom det var detta instruktören ansåg som bra att börja med. Efter att ha kört ett tag nu så tror jag att jag håller med, det var ett bra sätt att börja. Leder, ligament, senor och muskler måste få vänja sig vid träning.
Det som för mig faller mest naturligt är Pyramidset. Man börjar värma upp på låg vikt många reps och sänker sedan repsantalet eftersom vikten ökar. Beroende på övning och hur det känns så avslutar jag ibland med ettor och ibland med femmor, det beror på...
Det sista jag börjat experimentera med är 5x6 med samma vikt + några uppvärmningsset. Har inte hunnit träna tillräckligt länge för att kunna avgöra om det gått bra eller dåligt. Däremot kan jag säga så här, jag har aldrig haft så slutkörda muskler som nu.
Och sista axel/bicepspasset var helt sanslöst. Axlarna var så uppumpade att de värkte och det var nästan omöjligt att göra hantelcurl p.g.a. axlarna. Det kändes som att de skulle sprängas vilken sekund som helst. Det är alltså möjligt att 5x6 upplägget blir den nya favoriten.

Nu blir det sista setet som blir det värsta och de föregående känns mera som uppvärmning. Det blir ju tyngre och tyngre om man säger...
Vad är att betrakta som ett arbetsset som bygger muskler?
Måste man ligga och pressa max i varje set?
Räcker det med köra ett set max, och se resten som uppvärmning?
Jag är osäker på om det finns något svar på detta men är nog frestad att hålla med det Allan skrev i en annan tråd, den som bygger bäst är den som har roligt.
Och nu när jag ändå är igång med citaten... "Du blir stark av att lyfta tunga vikter."

Nu blev det sådär långt igen, flåt.:em:
Jag överlämnar det till de rutinerade lyftarna att utröna vilket som är "bäst".

z_bumbi
2003-06-01, 19:19
Originally posted by Zipitup
Vad är egentligen bäst?

Om du någon gång sysslat seriöst med Styrkelyft eller Tyngdlyftning vet du att Max-OT är en förenklad variant av de uppläggen som används där.

Jag ser ganska små likheter mellan max-ot och tyngdlyftning, lite mer till styrkelyft men inte så mycket att det är en förenklad variant ?
Jag saknar helt högrepsträning, avlastningsperioder, riktigt lågreps (1-3 reps), att man väldigt sällan går till failure osv i Max-Ot.

Nitrometan
2003-06-02, 11:32
Jag håller med dig Z_Bumbi, men det kanske är det som är förenklingen?

I övrigt så ska man prova olika metoder samt se till att man har roligt när man tränar.