handdator

Visa fullständig version : besked från Polishögskolan


novaline
2008-05-13, 17:08
Så har vi några här som sökte till PHS hösten -08?


Fick själv besked att jag kom in på distans, första gången jag sökte till PHS så man är såklart sjukt glad. Känns som om en 50kg-vikt släppte från mitt håriga bröst :D

-C-
2008-05-13, 17:19
Jag fick besked om att jag ska göra fys.testerna den 11e juni:)
Får hoppas att det går bra och att jag kommer in till Jan -09:)

Kan bara säga grattis! Hoppas oxå på att man bara ska behöva söka en gång!

novaline
2008-05-13, 17:24
Låter bra. Jo jag hoppades i början bara på att iaf få komma på sluttesterna.

-C-
2008-05-13, 17:30
Får man fråga hur gammal du är?

novaline
2008-05-13, 17:31
Får man fråga hur gammal du är?

jodå

26 år, 2 barn, radhus, kombi etc etc :D

-C-
2008-05-13, 17:35
Där fick jag svar på min nästkommande fråga, varför distans. Men nu förstår jag dig helt :)

Ligger i en tortyrperiod nu när jag försöker pressa tiden på mina 2 km, gillar inte och ligga efter folk i löpning;)

Nitrometan
2008-05-13, 17:37
gillar inte och ligga efter folk i löpning;)
Det är väl det polisen ska göra? Springa efter folk?

reinholdsson
2008-05-13, 17:39
Det är väl det polisen ska göra? Springa efter folk?

Nej men ikapp ;)

-C-
2008-05-13, 17:39
Det är väl det polisen ska göra? Springa efter folk?

Det är korrekt uppfattat. Och så kommer det förmodligen bli om jag lyckas ta mig in på skolan. Men tills dess när man ska "tävla" sig fram med sina resultat får jag nog ändå överväga att se det som en tävling där det gäller att komma först, och inte näst först ;)

novaline: Visa inte den bilden (avataren) för någon högre uppsatt på skolan bara, då kan du nog skicka ett CV till ICA istället ;)

Nitrometan
2008-05-13, 17:43
Det är korrekt uppfattat. Och så kommer det förmodligen bli om jag lyckas ta mig in på skolan. Men tills dess när man ska "tävla" sig fram med sina resultat får jag nog ändå överväga att se det som en tävling där det gäller att komma först, och inte näst först ;)
Ikapp på så kort tid/sträcka som möjligt tror jag att de gillar.

novaline: Visa inte den bilden (avataren) för någon högre uppsatt på skolan bara, då kan du nog skicka ett CV till ICA istället ;)
Tror du inte de vill ha skägg-pippi som polis? :confused:

-C-
2008-05-13, 17:46
Ikapp på så kort tid/sträcka som möjligt tror jag att de gillar.


Tror du inte de vill ha skägg-pippi som polis? :confused:

Jag kan ju säga att jag personligen hade skrattat så tårarna rann om jag blev stoppad i en poliskontroll av en skägg-pippi:laugh:
Men under utbildningen vet jag inte, kanske? Hon var ju stark och snäll iallafall:)

Nitrometan
2008-05-13, 17:51
Men under utbildningen vet jag inte, kanske? Hon var ju stark och snäll iallafall:)
Hon var ju även smartare än Kling och Klang.

novaline
2008-05-13, 17:53
hörrni, klaga inte på min fina bild jag tog imorse :D

forslund
2008-05-13, 17:57
Grattis :thumbup:

Farsan min var den första kullen som kom ut genom distansutbildningen. Var inga problem för familjen att överleva det så du valde nog rätt att ta distansutbildningen i o m barnen och allt. :)

novaline
2008-05-13, 18:00
Grattis :thumbup:

Farsan min var den första kullen som kom ut genom distansutbildningen. Var inga problem för familjen att överleva det så du valde nog rätt att ta distansutbildningen i o m barnen och allt. :)

Jo har några bekanta som läser/läst på distans och alla är tycker det varit skitbra.

babbett
2008-05-13, 19:02
En av mina råttköpare kom in, grattis till henne :hbang:

Nithian
2008-05-13, 19:05
Grymt nice Novaline, får man fråga vilka meriter du har som du tror fick dig att komma in på första försöket?

novaline
2008-05-13, 19:17
Grymt nice Novaline, får man fråga vilka meriter du har som du tror fick dig att komma in på första försöket?

Jag kan säga såhär, en polare kom också in nu första gången han sökte, det som vi har gemensamt är att vi båda har barn, stabilt förhållande sedan många år. Men vad som gjorde att jag kom in första gången, jadu, omöjligt att säga.

Nithian
2008-05-13, 19:20
Jag kan säga såhär, en polare kom också in nu första gången han sökte, det som vi har gemensamt är att vi båda har barn, stabilt förhållande sedan många år. Men vad som gjorde att jag kom in första gången, jadu, omöjligt att säga.

Så du är övertygad om att ett förhållande och barn är bra "merit" om man ska söka? Intressant, jag måste hitta en flickvän dirr.. :thumbup:

babbett
2008-05-13, 19:20
Jag kan säga såhär, en polare kom också in nu första gången han sökte, det som vi har gemensamt är att vi båda har barn, stabilt förhållande sedan många år. Men vad som gjorde att jag kom in första gången, jadu, omöjligt att säga.


Åldern?

novaline
2008-05-13, 19:21
Åldern?

På mig är det 26. Men är man över 24+ så tror jag inte åldern påverkar så mycket om man kommer in eller ej, vet några som ligger mellan 30-37 år sökt några ggr utan att komma in.

novaline
2008-05-13, 19:22
Så du är övertygad om att ett förhållande och barn är bra "merit" om man ska söka? Intressant, jag måste hitta en flickvän dirr.. :thumbup:

haha, nja, men jag tror att familj kan ha en viss betydelse över hur det ser över en mognad.


jag träffade min tjej när jag var 18år och varit tillsammans sedan dess, det reagerade poliserna båda förvånat på så nån typ av betydelse kan det nog ha.

babbett
2008-05-13, 19:23
På mig är det 26.

Jo, det visste jag...det skrev du i ett tidigare inlägg :cool:
Fast jag undrar om din ålder har att göra med att du kom in på första...många väldigt unga söker och jag tror de föredrar någon som är lite torrare bakom öronen.

novaline
2008-05-13, 19:26
Jo, det visste jag...det skrev du i ett tidigare inlägg :cool:
Fast jag undrar om din ålder har att göra med att du kom in på första...många väldigt unga söker och jag tror de föredrar någon som är lite torrare bakom öronen.

20 år är lägsta åldern för att söka in, om en 22åring måste agera auktoritärt så vetefan om hugo-brottsling hade brytt sig föga mycket alltid, det är skillnad på en 22åring samt en 25+ i mognad, tycker jag då, oftast.


Men det kan såklart också avspegla sig i arbetslivserfarenhet, på några år hinner man prova på flertalet arbeten.

Nithian
2008-05-13, 19:42
Vad har du jobbat som tidigare?

Handcuff
2008-05-13, 19:48
Förra omgången (HT07) och VT08 hade den lägsta medelåldern någonsin...tror den var 24,5år i Umeå HT07. Från och med intaget VT09 kommer antalet platser till utbildningen bantas till ca 350platser i hela landet. En spontan gissning är att medelåldern kommer att höjas ett par snäpp då det är ca 20sökande/plats till VT09.

Lycka till ni som söker!

Handcuff
2008-05-13, 19:52
EDIT: Idag är det ca 830platser på Polishögskolan.

forslund
2008-05-13, 19:59
Från och med intaget VT09 kommer antalet platser till utbildningen bantas till ca 350platser i hela landet. En spontan gissning är att medelåldern kommer att höjas ett par snäpp då det är ca 20sökande/plats till VT09.

Bra att det bantas när det behöver ökas... Mer poliser är vad vi behöver, inte mindre. *grr*

novaline
2008-05-13, 20:09
Vad har du jobbat som tidigare?

nu lägger jag inte upp hur länge jag arbetade utan bara yrken jag arbetat/provat på:

Saneringarbete (brandsanering)
Asfaltbeläggningar
glasögonmakare
Ok/Q8
vårdbiträde
Parkarbetare
resturangbiträde

Sedan så läste jag en 1-års utbildning på komvux som hette "förberedande utbildning för blivande poliser", en utbildning som ger en inblick i yrket mm, sjukt bra på den skola jag läste det.

Litecore
2008-05-13, 20:32
mycket intressant tråd, jag har själv funderat på att söka till polishögskolan
men det verkar vara lite svårare än jag trodde.. framför allt är åldern ett litet
"problem" för min del eftersom jag bara är 22 just nu. men det är ändå inte
aktuellt att söka de närmaste åren ändå.. men en fråga ändå du som vet;

alla papper som man ska skicka in verkar rätt komplicerat av det jag har läst
och kan säkert framstå som lite avskräckande för en del - är det så elller?

novaline
2008-05-13, 20:44
mycket intressant tråd, jag har själv funderat på att söka till polishögskolan
men det verkar vara lite svårare än jag trodde.. framför allt är åldern ett litet
"problem" för min del eftersom jag bara är 22 just nu. men det är ändå inte
aktuellt att söka de närmaste åren ändå.. men en fråga ändå du som vet;

alla papper som man ska skicka in verkar rätt komplicerat av det jag har läst
och kan säkert framstå som lite avskräckande för en del - är det så elller?

nej, du sköter 99% genom PAS, en inloggning på polisens hemsida som funkar väldigt bra. Att sedan samla ihop sitt material är såklart lite arbete men inte värre än att skicka ett cv till ett arbete. Jag själv fixade ihop mina papper på 1 kväll, dagen efter bokade jag tid för simprovet som jag fick göra 2 dagar senare, sedan skrev jag ett personligt brev som tog ungefär 2-3h att göra och sedan så var första delen avklarad.


har du planer på att bli polis men inte känner att tiden passar just nu, sök ändå och tacka bara nej om tiderna inte passar dig, bättre börja söka tidigt då det ofta tar nått/några år att komma in.

snorre2000
2008-05-13, 21:18
Tjena.
Sökte till PHS Våren -09 men gjorde det gamla klassiska sättet genom papper och brev. Har alla fått brev hem om det blivit antagna till våren 09 idag?
Är inte hemma, så därför jag undrar. Blir nyfiken nu när ni andra fått reda på antagning.

Peanut
2008-05-13, 21:20
Vad vi förvånats över är att det är väldigt många yngre som kommit med dessa omgångar när man utökat antalet under den så kallade "puckeln" som detta projekt kallas. I min klass finns det 2 st (en kille och en tjej) som båda är 21 år, finns några som är 23, 24. Jag trodde att det skulle vara fler äldre. Och det är betydligt fler som kommit in på första gången än vad det varit tidigare. Vissa unga kan vara väldigt mogna, visst.

Men sen undrar man ju tyvärr ibland också när man ser till vad vi håller med om det kommer att hålla rent praktiskt när de kommer ut i verkligheten. Jag dömer inte, jag spekulerar bara utifrån det jag ser på skolan just idag. Om man ser till termin 3 och 4 så snittåldern betydligt mycket högre. Och för den som vill söka, gör det...man kan alltid tacka nej och det kommer att bli stenhård konkurrens om platserna framöver och det är inte många som faktiskt kommer in på första försöket. Jag kom inte in på vare sig första eller andra försöket. Så om det är nån som har funderingar på skolan eller så är det bara att fråga eller skicka ett PM.

novaline
2008-05-13, 21:23
Tjena.
Sökte till PHS Våren -09 men gjorde det gamla klassiska sättet genom papper och brev. Har alla fått brev hem om det blivit antagna till våren 09 idag?
Är inte hemma, så därför jag undrar. Blir nyfiken nu när ni andra fått reda på antagning.

nä det gäller hösten -08.
uttagningar inför -09 börjar med fysen snart, väl..

Peanut
2008-05-13, 21:24
Tjena.
Sökte till PHS Våren -09 men gjorde det gamla klassiska sättet genom papper och brev. Har alla fått brev hem om det blivit antagna till våren 09 idag?
Är inte hemma, så därför jag undrar. Blir nyfiken nu när ni andra fått reda på antagning.

De som blivit antagna till hösten -08 har nog fått sina besked nu. Polisen har inte så bra framförhållning i processerna. Lycka till förresten!!:thumbup:

Handcuff
2008-05-13, 21:31
Vad vi förvånats över är att det är väldigt många yngre som kommit med dessa omgångar när man utökat antalet under den så kallade "puckeln" som detta projekt kallas. I min klass finns det 2 st (en kille och en tjej) som båda är 21 år, finns några som är 23, 24. Jag trodde att det skulle vara fler äldre. Och det är betydligt fler som kommit in på första gången än vad det varit tidigare. Vissa unga kan vara väldigt mogna, visst.

Några är t om. så unga som 19år just nu! (man ska fylla 20år det år man påbörjar utbildningen). Kan bara backa upp det som fröken Bond skriver. Innan "puckeln" dvs dessa tre omgångar var det ytterst ovanligt att komma in första gången man sökte och var du 25år så var risken stor att du skulle var bland de yngsta i klassen. Tack vare det utökade antalet platserna så har konkurrensen inte vart lika hård och många av de äldre sökandena har redan börjat på utbildningen = lättare komma in som yngre.

Men som sagt. Från och med VT09 så tror jag det blir mycket tufft för de <25år.

GymTT
2008-05-14, 07:19
Några är t om. så unga som 19år just nu! (man ska fylla 20år det år man påbörjar utbildningen). Kan bara backa upp det som fröken Bond skriver. Innan "puckeln" dvs dessa tre omgångar var det ytterst ovanligt att komma in första gången man sökte och var du 25år så var risken stor att du skulle var bland de yngsta i klassen. Tack vare det utökade antalet platserna så har konkurrensen inte vart lika hård och många av de äldre sökandena har redan börjat på utbildningen = lättare komma in som yngre.

Men som sagt. Från och med VT09 så tror jag det blir mycket tufft för de <25år.

Jag har läst det ni skrivit och håller absolut med. Samtidigt (som någon tidigare skrev) anser jag det väldigt viktigt att betona detta med mognad.
Åldern är en siffra, man kan ha umgåtts med äldre personer större delen av sitt senare liv och utvecklats därefter. Som vi alla vet finns det en hel del äldre personer (25-30år) som interagerar och beter sig som tämligen yngre.
Social kompetens och mognad, även om det går hand i hand med ålder, anser jag vara ett par av de viktigaste egenskaperna man bör besitta.


Lycka till allihopa ffs.

TT

hultman
2008-05-14, 11:45
Social kompetens och mognad, även om det går hand i hand med ålder, anser jag vara ett par av de viktigaste egenskaperna man bör besitta.


Sant. Dessvärre är det två epitet som de nyutexade snutarna generellt besitter mindre av än genomsnittsplucke.